27 okt

Blog: Mobile first copywriting – schrijven voor smartphones en tablets

Wat hebben grappige kattenfilmpjes, infographics, mand, eyetracking, tweets en tips te maken met mobile first copywriting voor mobiele content?

Test: Lees je deze blog vanaf je smartphone of tablet? De kans is groot dat je nu ja knikt. Want anno 2016 zijn online en mobiel onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Google gaat vol inzetten op mobile first, nu meer dan de helft van alle online traffic van mobiele apparaten komt. Bovendien gebruiken we voor zoekopdrachten vaker de smartphone en tablet dan de desktopcomputer. Dit plaatje van Google zegt alles:

Think with Google: hoe mensen hun devices gebruiken

Think with Google: hoe mensen hun devices gebruiken

Bron: Thinkwithgoogle.com

Ook in Nederland is deze trend duidelijk zichtbaar: vorig jaar waren er volgens het CBS voor het eerst meer huishoudens met een tablet dan met een desktopcomputer in Nederland. Inmiddels heeft maar liefst 86% van de Nederlanders een smartphone en 68% heeft een tablet. Als copywriter wil ik natuurlijk niet achterblijven en mijn teksten optimaliseren voor mobiel gebruik. Waar moet je rekening mee houden in mobile first copywriting?

Bovenin beeld is king

Leerde Jakob Nielsen ons 10 jaar geleden nog hoe mensen volgens het F-patroon de content op websites lezen, op mobiele websites is dat een ander verhaal. Logisch, want een scherm van een smartphone is veel kleiner dan dat van een laptop. Van links naar rechts lezen is er niet meer bij: eyetracking technieken laten zien dat we voornamelijk van boven naar beneden lezen, waarbij de bovenste helft van het scherm verreweg het belangrijkste is.

Kort, korter, mand

Als copywriter krijg je misschien de kriebels van bovenstaande afbeelding. Want hoeveel tekst kan je kwijt binnen die bovenste 400 pixels? Juist: vrij weinig. Dus moeten we zoveel mogelijk informatie geven in zo min mogelijk woorden. Geen paniek, een tekst kan altijd korter. Toch Maxim?

Mobile first copywriting = denken in tweets

Maar hoe houd je die kort, nog korter, MAND! tekst aantrekkelijk voor je lezers, zodat zij verder willen lezen en doorklikken, swipen of scrollen? De oplossing is een sterke kop en een aantrekkelijke samenvatting van je verhaal te geven. Als richtlijn kan je 70 tekens (inclusief spaties) aanhouden voor de titel van je verhaal en een samenvatting van 160 tekens (inclusief spaties). Dit zijn ook de richtlijnen voor zichtbaarheid in de Google zoekresultaten. Denk dus in tweets, dan zit je schrijftechnisch goed.

Verwachting overtreffen

Mobile first copywriting betekent niet dat je afscheid moet nemen van lange verhalen, zeker niet! Maar je moet in langere teksten wel goed je best doen om de aandacht van je lezers vast te houden. Na die sterke kop en de beknopte, superaantrekkelijke samenvatting moet je immers aan de verwachting van je lezers voldoen, of nog beter: die verwachting overtreffen. Hoe je dat doet? Dat lees je na dit grappige kattenfilmpje.

Maar waarom een random filmpje in een blog over mobile first copywriting?

Scoren met video, beeld en infographics

Video is ontzettend geliefd bij smartphonegebruikers. Dus als het even kan, wissel je langere teksten af met video of ander beeld. Met eyetracking is aangetoond dat we op mobiele devices voornamelijk naar beeld kijken. Dus zorg vooral voor relevant beeld en niet voor een random filmpje dat afleidt van je boodschap. Leuke kattenfilmpjes uitgezonderd, want volgens dit onderzoek zijn die zelfs goed voor je. Is je boodschap te vangen in beeld of illustraties? Een infographic is ook een welkome afwisseling in je tekst.

7 tips voor de vorm

Tot slot: denk goed na over de structuur en voornamelijk de opmaak van je tekst. Dit kan de lezer ontzettend helpen om op smartphone of tablet jouw tekst tot het einde te lezen. Want de kans is groot dat de lezer afgeleid wordt door een appje, snap, melding of mail op het mobiele device. Als de aandacht even verslapt kan de vormgeving van je content de lezer verder helpen. Hierbij 7 tips voor de vorm:

  1. Gebruik een duidelijk lettertype voor de titel, tussenkoppen en de platte tekst.
  2. Maak koppen en tekst niet te groot: hanteer de standaard lettergrootte van 16 pixels.
  3. Geef links in de tekst een andere kleur en zorg dat ze openen in een nieuw venster.
  4. Maak gebruik van lijsten of opsommingen en bullets.
  5. Wissel tekst af met een video, relevant beeld of infographic.
  6. Test je tekst op een smartphone en tablet om te zien hoe het verhaal overkomt.
  7. Maak gebruik van de voordelen van mobiel: zorg dat je content makkelijk te delen is.

Bedankt voor het delen!