23 mrt

Retail blijft groeien en horeca versterkt winkelstraten

  • Verkopen in detailhandel blijven stijgen in 2017 en 2018
  • Horeca maakt winkelgebieden aantrekkelijker en zorgt voor minder leegstand
  • Winkelstraat drukbevolkt met lunchrooms, restaurants, ijssalons en pannenkoekenhuizen

Verkoopvolumes retail blijven groeien in 2017 en 2018

De verkoopvolumes in de retailbranche zijn in 2016 met 1,4 procent gegroeid. ABN AMRO verwacht dat de verkopen in de retail 2017 en 2018 blijven groeien. Zij voorziet in 2017 een groei van het volume met 1,5 procent en in 2018 met 1,3 procent. Bij onder andere supermarkten, kledingzaken en de online retail is groei te zien. Supermarkten zijn over een langere periode één van de best presterende sectoren in de retail. ABN AMRO verwacht dat zij in 2018 opnieuw groei zullen laten zien (+1,3 procent). Ook de kledingbranche doet het goed. Zo stegen de verkoopvolumes van kledingzaken in het laatste kwartaal van 2016 met 9,1 procent. Voor 2017 verwacht ABN AMRO 1,7% volumegroei voor kledingwinkels. Verder zet de online retail haar opmars onverminderd voort. In 2016 steeg de omzet met maar liefst 18,6 procent en naar verwachting zet deze groei zich voort: met 16 procent in 2017 en 15 procent in 2018. Het groeitempo voor de Retail-sector als geheel is echter wel beperkt, vanwege de grote uitdagingen die er bestaan. Zo waren er vorig jaar 23% minder passanten in de winkelstraat dan in 2006. Omdat er ook druk staat op de kasstromen in de retail, is er beperkte ruimte om te investeren en om noodzakelijk te innoveren voor veel retailers. Samenwerking kan hierbij uitkomst bieden.

Opkomst horeca versterkt winkelstraten

De leegstand in winkelstraten is in 2016 gedaald en dat is volgens ABN AMRO vooral te danken aan de horeca. Zo worden winkelgebieden meer bevolkt door lunchrooms, restaurants (inclusief combi’s met bijvoorbeeld hotels) ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfood-gelegenheden. Doordat veel bestaande panden een horecabestemming hebben gekregen, daalde de leegstand in 2016 van 7,5 naar 7,25 procent. ABN AMRO denkt de horeca in de winkelgebieden verder toeneemt in 2017. Horeca houdt een winkelgebied aantrekkelijk en beïnvloedt ook de individuele omzet van retailers positief. Om de consument te blijven verrassen, passen veel retailers hun winkelconcept aan de omgeving aan. Zo ontstaan kleinere winkellocaties in de steden die consumenten gemak bieden. In de food-retail versterken stadswinkels en hyperstores elkaar en worden foodservice-elementen in het winkelconcept geïntegreerd.

Winkelgebieden bieden steeds meer beleving

Veel winkelstraten hebben volgens ABN AMRO wel degelijk toekomst. “Het is belangrijk dat winkelgebieden aantrekkelijk blijven en consumenten beleving bieden. Blurring en de combi tussen retail en horeca maken een winkelgebied sterker, maar dat geldt óók voor vormen van entertainment. Zo ontstaan bijvoorbeeld ook ‘escape rooms’ in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek”, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Winkelgebieden die hierop goed inspelen, kunnen het verschil maken. Een mix tussen retail en horeca is kansrijk, maar dit moet wel zo gebeuren dat voor zowel retailers als horecabedrijven voldoende ruimte overblijft om te ondernemen.”

Het volledige rapport is hier te lezen.