16 feb

Blog: Less is more – succesvolle short copy schrijven

“Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” Een beroemde uitspraak van de bekende wetenschapper Blaise Pascal. Hij schreef dit in 1657, enkele jaren nadat hij de Wet van Pascal had ontwikkeld. Ja, precies, die Pascal, van druk en vloeistoffen. De beste man had niet alleen een waanzinnig wis- en natuurkundig inzicht, maar filosofeerde er ook vrolijk op los. En wat betreft deze uitspraak: ik ben het volledig met hem eens.

Blaise Pascal: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.”

Blaise Pascal: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.”

Als copywriter krijg je maar wat vaak de vraag om ‘even een zinnetje hiervoor te maken’ of ‘kan je een goede kop verzinnen?’ Short copy. Nu ben ik ben gek op die oneliners. Maar in dezelfde tijd kan ik ook twee alinea’s long copy schrijven. Want hoe minder woorden je mag gebruiken, des te langer je over die paar woorden doet. Pascal’s uitspraak is de waarheid. Als een koe.

Ruimte voor interpretatie

Soms schiet short copy je ineens te binnen. Die ene tweet of een vondst in een kop. En dan ben je lekker gauw klaar. Maar wat als je geen inspiratie hebt? Of als je gaat twijfelen over de betekenis van je tekst. Want: hoe minder woorden je gebruikt, des te meer ruimte er is voor interpretatie. Een leuke oefening is een six word story schrijven. Of zoals Kluun zegt: sudoku voor tekstschrijvers. Vertel een compleet verhaal in zes woorden. Probeer het maar eens:

“Ga je al?” vraagt Eline bezorgd.
“Ga je al?” vraagt Eline hoopvol.
“Ga je al?” vraagt Eline verdrietig.
“Ga je al?” vraagt Eline opgelucht.

Door één woord te wisselen, verandert de strekking van het verhaal compleet. Zo gaat de eerste six word story over verlatingsangst en het tweede over bevrijding. Het derde verhaal gaat over troost en in het laatste verhaal is Eline behoorlijk blij dat de andere persoon weggaat. Je kan spelen met interpretatie en de fantasie van de lezer. Maar let goed op: je lezers kunnen de boodschap in je tekst ook heel anders opvatten. Bekijk je short copy dus altijd vanuit verschillende perspectieven.

Wat wil je waarom aan wie vertellen?

Je merkt dat short copy bepaald niet zo makkelijk is als het lijkt. De kunst zit ‘m in de woorden die je weglaat, zonder je boodschap te verliezen. Maar hoe doe je dat? Zoals bij iedere tekst bepaal je bij een korte tekst wat je waarom en aan wie wilt vertellen:

  • Wat – welke boodschap wil je overbrengen?
  • Waarom – met welk doel schrijf je deze tekst?
  • Wie – voor welke doelgroep schrijf je dit?

Je kan proberen om hier in één keer een geweldig, creatieve en spetterende zin van te maken. Maar als je iets minder bedreven bent met woorden, is het makkelijker om juist eerst wat meer woorden te gebruiken. Laat je dus niet meteen beperken door een aantal karakters, maar formuleer de kernboodschap in enkele zinnen. Houd hierbij je lezers voor ogen: wat wil je hen vertellen?

Make every word count

Got it? Zet dan nu de belangrijkste zin vooraan. Nu gaat het grote schrapwerk beginnen. Ga na welke onderdelen van de boodschap essentieel zijn en welke je weg kan laten. Schrap de bijzinnen en overbodige onderdelen, oftewel kill your darlings. Breng je boodschap terug tot de essentie, want al het andere is niet meer belangrijk.

Denk na of je met de tekst die je overhoudt nog steeds je doel bereikt. Wil je de lezers activeren? Of wil je een glimlach op hun gezichten toveren? Als mensen lachen, betekent dit dat ze je begrijpen. Kijk dus kritisch of je tekst past bij het doel. Om mensen te activeren kan je de gebiedende wijs gebruiken of gebruik woorden die een beweging oproepen, zoals: stimuleren, aanmoedigen, in actie komen, aan de slag. Voor een glimlach gebruik je woordspelingen, uitdrukkingen en creatieve taal, maar maak er geen cryptogram van. Zorg dat ieder woord een betekenis heeft die je boodschap onderstreept. Om dit te testen, laat je de short copy nalezen.

Limited short copy

Vaak is je tekst gelimiteerd aan een aantal tekens. Denk bijvoorbeeld aan 140 karakters op Twitter, 77 karakters voor een kop op Google of een Facebook post die na 160 karakters wordt afgekapt. Dan is het handig om het aantal tekens (inclusief spaties!) in de gaten te houden bij het schrappen.google-facebook-twitter

Het liefst schrijf je short copy voor social media niet helemaal tot de limiet, maar laat je nog wat ruimte over voor bijvoorbeeld een link of een beeld. Zo heeft de ideale tweet maar 100 tekens en wordt op Facebook het meest geklikt op posts van maar 80 karakters. Hierbij speelt het beeld een grote rol. Je kan short copy vaak niet los zien van een afbeelding of video – een kans om je verhaal zonder woorden verder te vertellen.

Short copy schrijven is fun, maar kan ook tot wanhoop drijven. Onthoud dan, dat je korte tekst altijd onderdeel is van het grote verhaal. Je hoeft niet alles in één keer te vertellen.
Less is more.