NewsLab logo

15 jaar NewsLab

15 jaar PR zonder blabla

Vandaag bestaat NewsLab 15 jaar. In het Adformatie artikel over de oprichting in april 2006 staat: NewsLab wil een bureau “zonder blabla” zijn: pragmatisch, gericht creatief en executief sterk. En dat is precies wat we nog steeds zijn. Hoewel er in het vak, en de wereld om ons heen, ontzettend veel veranderd is, zijn we nog steeds het bureau dat zonder blabla het verschil wil maken voor haar klanten. Niet creatief om het creatief zijn, maar alleen als het bijdraagt aan de doelstellingen.

Oprichters Marc en Hans begonnen in de winter van 2005 aan de keukentafel van Isabelle – NewsLab medewerker nummer 1 en nog steeds één van de fundamenten van de NewsLab cultuur – met het smeden van plannen voor een full-service bureau met een focus op geïntegreerde campagnes. Ze maakten zich los van van TBWA/PR Company en NewsLab zag op 1 april 2006 het levenslicht. Vanaf dat moment mogen we werken voor de mooiste bedrijven en merken van Nederland.

Instant succes

Nu, 15 jaar later, werken we nog steeds voor prachtige klanten. Waarvan er een flink aantal al heel lang klant bij ons zijn, soms al vanaf de oprichting. Deze loyale klantenbasis zegt veel over NewsLab als bureau en de relatie die we met onze klanten hebben. 15 jaar in de bureauwereld is niet altijd makkelijk. Bij het neerzetten van een succesvol PR-bureau horen ook groeipijnen. Het bureaulandschap in Nederland kent al zolang ik er in werk duidelijke golfbewegingen. Er is altijd die ene ‘new kid on the block’ dat ineens de wind mee heeft en pitch na pitch binnenhaalt. Dat ene bureau dat gezien wordt als fris en vernieuwend en daarmee al 1-0 voorstaat. NewsLab werd dit al snel na de oprichting door het binnenhalen van prachtige klanten als Canon (nog steeds klant) en IKEA (12 jaar klant geweest). Ik heb deze fase vanaf de zijlijn met interesse gevolgd en kan me de berichten nog herinneren over al die mooie klanten die NewsLab binnenhaalde.

Flexibel en no-nonsense zit in ons DNA

Groeipijnen

Bij zo’n snelle groei, horen echter ook groeipijnen. Alle bureaus die hier doorheen gaan zullen dit herkennen. Je moet weer op zoek gaan naar wie je nu bent als bureau, want als je team hard groeit, verandert er sowieso iets binnen een organisatie. Je moet zorgen dat je team een eenheid blijft, mee blijven bewegen met de vernieuwingen binnen het vak en mensen aan je binden die kunnen helpen het verschil te maken. Dat is niet altijd makkelijk. De kunst is om juist na die groeiperiode het verschil te blijven maken. Ook als de volgende new kids staan te trappelen om de bureauwereld over te nemen. Gelukkig staat NewsLab ondanks een fase met deze struggles nog steeds stevig overeind. Met een team dat ook nu – ondanks de corona uitdagingen – hecht en eager is om het verschil te maken. 

Stevige basis

Ik stapte zelf 3 jaar geleden op de NewsLab trein, dus heb maar een klein stukje van deze 15 jaar meegemaakt. Dit jubileum was voor mij – en voor de rest van het team – daarom een mooi moment om stil te staan bij wat er in de afgelopen 15 jaar is neergezet. Daarom hebben we in de afgelopen weken quotes verzameld van (oud-)collega’s en (oud-)klanten en gebundeld in een cadeauboek: “de 15 van NewsLab”. Uit de reacties van klanten blijkt de waardering voor de flexibele no-nonse aanpak van NewsLab. “De goede voorbereiding, strategie en altijd weer de flexibiliteit om mee te buigen in de actuele én interne dynamiek. Deze eigenschappen kenmerken wat mij betreft NewsLab”, aldus een klant met wie we al 12 jaar samenwerken. Een oud-klant schreef: “Ondanks dat wij op een gegeven moment uit elkaar zijn gegaan, hebben we daarna vaak tegen elkaar gezegd: Newslab was beter, makkelijker, meer meedenkend en ook ‘gewoner’.” Woorden die precies aansluiten bij wie wij willen zijn.

Newslab Kantoor

Teamwork

Je kunt als PR-bureau alleen maar 15 jaar lang succesvol zijn als je de juiste mensen om je heen hebt verzameld. Ik ken lang niet alle oud-collega’s, maar iedereen heeft op zijn of haar manier bijgedragen aan het feit dat NewsLab ook in 2021 nog steeds met succes werkt voor veel geweldige klanten (waarvoor dank!). Uit onze rondvraag onder (oud-) collega’s blijkt dat vooral de NewsLab cultuur wordt gekoesterd. De mooiste herinneringen van zowel oud- als huidige NewsLabbers zijn aan de jaarlijkse NewsLab uitjes. Een jaarlijkse traditie, alleen in 2020 even niet… De NewsLab uitjes zijn voor veel collega’s het hoogtepunt van het jaar: Drie dagen naar steden als Rome, Praag, Wenen, Barcelona en Sevilla: met drank, eten, dansen, voor een enkeling een cultureel uitstapje, maar vooral dus veel… drank. 

Op de volgende 15 jaar!

Lieve Marc, Hans en Isabelle: dat wat begon aan de keukentafel is uitgegroeid tot een prachtig bureau. Geen blabla, maar wel een bureau met inhoud en veel expertise in zowel Brand- als Corporate PR. Jullie hebben een mooie en stevige basis neergezet. Daar bouwen wij als (deels relatief nieuw) team graag samen met jullie aan verder. En we zetten graag een stapje extra om mee te blijven bewegen met de veranderingen in het vak. Een new kid on the block kunnen we niet meer zijn, maar dat betekent niet dat we niet fris en verfrissend denken. Hopelijk kunnen we onze 15-jarige verjaardag later dit jaar toch ergens vieren in een Europese hoofdstad. Een paar dagen samen, het NewsLab gevoel nog verder versterken en voor even wel… heel veel blabla! En natuurlijk…drank! Proost, op de volgende 15 jaar!

PR, 15 jaar NewsLab

tion_display=’always’ color=” custom_bg=” av-medium-columns=” av-small-columns=” av-mini-columns=” custom_class=”] [/av_section]