NewsLab logo

5 vragen aan Roelof Hemmen

Roelof Hemmen bij NewsLab

Auteur:NewsLab redactie

Knikkende knieën en een overslaande stem. Na 23 jaar RTL Nieuws, nam Roelof Hemmen afgelopen week afscheid van zijn tv-collega’s. Een aantal weken geleden was hij bij NewLab, om te praten over de rol van het journaal in deze tijd en zijn liefde voor de radio. Iedere werkdag klinkt op BNR Nieuwsradio de bekende stem van Roelof Hemmen, op zoek naar de verhalen achter het nieuws.

1. Wat is de waarde van het journaal nog, nu het nieuws de hele dag beschikbaar is?

Zo, dat begint goed. Maar uiteraard stellen we bij RTL die vraag ook regelmatig aan onszelf; wat is onze toegevoegde waarde, en hoe blijven we relevant voor onze doelgroep? Ik denk dat het avondjournaal ten eerste een goede samenvatting is van het nieuws dat écht belangrijk is. Bovendien geeft de autoriteit van RTL Nieuws het nieuws dat wij brengen een soort stempel; wanneer wij het selecteren, is het relevant om te weten. Het is een serieuze nieuwsrubriek. We kunnen daarnaast enige verdieping aanbrengen in de dagelijkse stroom van korte nieuwtjes.

2. Bestaat het journaal – in deze vorm – over 5 jaar nog?

Wie het weet mag het zeggen… Sinds de komst van het internet wordt continu geroepen dat het nu écht allemaal anders wordt. En natuurlijk is ons programma, ons bestaansrecht, aan verandering onderhevig. Maar ik blijf geloven in de toegevoegde waarde van het RTL Nieuws en de autoriteit die het met zich meebrengt.

3. Wat is voor nieuwsmakers de belangrijkste toegevoegde waarde die een PR-bureau kan bieden?

Het is altijd de uitdaging om een goede balans te vinden tussen het ‘harde’ nieuws, en de verhalen erachter. De verhalen die nieuws persoonlijk maken. Daar kunnen externe partijen, zoals PR-bureaus, een rol bij spelen. Bij RTL hebben de redacteuren natuurlijk voornamelijk contact met deze partijen. Maar het is voor hen uiteraard prettig wanneer bureaus snappen wat relevant is, als bureau kun je daar dus zeker waarde toevoegen.

4. Is er nog voldoende tijd voor research in de journalistiek?

Dat is een goede vraag. Als brenger van het nieuws, wil je niet achter de feiten aanlopen natuurlijk. Onze online redactie zit er bovenop. Dan gebeurt het wel eens ja, dat er zaken zijn gepubliceerd die achteraf niet geheel blijken te kloppen. Dat is wat mij betreft precies waar de schoen wringt in deze tijd; snelheid lijkt soms voor feitelijkheid te gaan. Ik ben wat dat betreft van de oude stempel en ben het liefst heel zeker van mijn zaak, voor het naar buiten wordt gebracht.

5. Vandaar ook jouw liefde voor de radio?

Ja, in het programma dat ik dagelijks mag presenteren, kan ik echt de tijd nemen voor een onderwerp. Ik bereid me goed voor, ben uitstekend op de hoogte en we kunnen in de gesprekken meer de diepte in. De verhalen achter het nieuws brengen. Ik heb de afgelopen jaren met ontzettend veel plezier en overgave voor RTL gewerkt. Maar als presentator van het nieuws, heb je een hele andere rol dan als host van een tweeënhalf uur durend radioprogramma; je rol bij Tv is om het nieuws zo feitelijk mogelijk te brengen. Bij de radio komt er toch meer persoonlijkheid bij kijken. Ik spreek uitgebreid met inspirerende gasten uit allerlei sectoren. Politici, CEO’s, politiewoordvoerders… de radio heeft iets levendigs en persoonlijks, waar ik enorm van geniet. Een goed radioprogramma is je vriend, daar trek je gedurende de dag graag mee op. Ik hoop dat ik dát voor luisteraars kan betekenen. Na jarenlang in de frontlinie van het nieuws te hebben geopereerd, is het nu tijd voor focus op de verdieping die ik gevonden heb bij BNR.