NewsLab logo

ABN AMRO: KAAN’S STREAM STORE

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. Vandaag gaan we terug naar een campagne uit 2017, toen een kaasboer uit Alkmaar wereldnieuws werd door een experiment van ABN AMRO: ’s werelds eerste live Stream Store. En extra bijzonder: mijn allereerste PR-project ooit!

Veel kleine ondernemers met een fysieke winkel hebben het op dit moment ontzettend moeilijk. Door de coronamaatregelen en gedwongen sluiting, hebben veel van hen afgelopen jaar noodgedwongen de stap gezet naar een online verkoopkanaal. Een stap die voor het gros helemaal niet zo makkelijk is, omdat zij niet de kennis en kunde hebben om van een webshop direct een succes te maken. Bovendien is er hevige concurrentie van grote online winkelketens en platforms die vaak goedkoper, sneller én gemakkelijker zijn. De kracht van veel kleine fysieke winkels ligt in de authenticiteit, persoonlijke service en beleving die zij hun klanten kunnen bieden in hun winkel, en die vaak van generatie op generatie is doorgegeven. Juist dit onderscheidende vermogen verliezen ze bij de verkoop via een online kanaal, is de overtuiging van veel ondernemers. Maar is dat wel zo?

In 2017 experimenteerde onze klant ABN AMRO al met dit – nu oh zo – actuele vraagstuk. De afdeling Sector Advisory van de bank adviseert ondernemers niet alleen op financieel gebied, maar ook over de trends en ontwikkelingen die belangrijk zijn in de sector waarin zij actief zijn. De visie en inspiratie van de bank helpt ondernemers om toekomstbestendig te zijn én te blijven. Ook in 2017 worstelden fysieke winkels in de retailsector al met de online concurrentie en het implementeren van een eigen omnichannel strategie. Ondernemers zagen – net als nu – vooral bedreigingen en waren zich ook toen al minder bewust van de mogelijkheden en kansen van een online kanaal. Voor ABN AMRO reden om ondernemers te inspireren met een experiment dat het beste van de twee werelden samenbracht: de beleving en expertise van de kleine retailer én het gemak van online winkelen. ’s Werelds eerste live Stream Store bij Kaan’s Kaashandel in Alkmaar was geboren!

Mijn eerste PR-project ooit
Een maand voor de internationale primeur van deze live Stream Store solliciteerde ik bij NewsLab als pas afgestudeerde communicatieprofessional. Collega Florian verklapte me in het tweede gesprek dat er – mits ik werd aangenomen natuurlijk – direct een super gaaf project klaarstond waar ik aan mee zou gaan werken. “Iets met kaas”. Oké. Leuk man. Toen ik een week later mocht starten bij NewsLab werd het me een stuk duidelijker.

Kaan’s Kaashandel is een kleine kaaswinkel in het centrum van Alkmaar en al drie generaties in de familie van eigenaar Jan Kaan. Ook zijn zoons, Klaas en Arie, werken in de winkel en gaan de zaak overnemen. Zij maakten zich wel een beetje zorgen dat het bedrijf nog geen online verkoopkanaal had, maar daar kwam met hulp van ABN AMRO verandering in. Twee weken na mijn aantreden bij NewsLab zou Kaan’s Kaashandel online te boek komen te staan als Kaan’s Stream Store, waarbij de winkel en het personeel een week lang te zien waren via een livestream. Klanten konden voor een online aankoop een live chat starten, waarbij Kaan en zijn team antwoord gaven via de videoverbinding. Alles gebeurde zoals in de fysieke winkel: het adviseren van klanten over de juiste kaas, het geven van recepttips, en zelfs in de rij staan als er klanten in de fysieke winkel stonden. Bij een bestelling in de webshop werd ook het snijden en inpakken van de kaas live in beeld gebracht. Een ideale mix tussen fysiek en online winkelen dus!


Om het PR vak te leren kennen, kon ik mij geen beter eerste project wensen. Enorm spannend, maar vooral ontzettend leerzaam! Ik werd direct in het diepe gegooid en betrokken bij het hele mediatraject: van het produceren van video’s voor de presskit tot het schrijven van het persbericht, en van het pitchen naar journalisten tot het organiseren van het launch event. Kaasboer Jan kreeg zelfs een mediatraining (volgens collega Hans de meest onnodige, maar leukste training ooit). Waar media eerst nog aarzelend reageerden op het experiment, vonden we een aantal journalisten bereid om eens een kijkje te nemen bij Jan Kaan in zijn winkel. Vanaf dat moment was Kaan’s Stream Store niet meer te stoppen. De authenticiteit van Jan Kaan spatte van het scherm en na een interview bij BNR (die ik mocht begeleiden) en artikelen bij NU.nl en Trouw, ging Jan in de loop van de week viral! Kaan’s Stream Store trok binnen een week bijna 57.000 bezoekers uit meer dan 140 landen. Ook internationale media uit onder meer de Verenigde Staten, China en Australië deden verslag van Jan. De kaasboer verdubbelde (!) die week zijn omzet.

De campagne was een doorslaand succes. Het doel, het bereiken en inspireren van ondernemers en andere doelgroepen, was meer dan geslaagd. De internationale allure waar we op hoopten, bezorgde NewsLab een jaar later zelfs een prestigieuze Sabre Award die onze klant ABN AMRO in Washington in ontvangst mocht nemen. Het afgelopen jaar werden er legio initiatieven opgestart om ondernemers te ondersteunen in deze lastige tijden. Hoewel deze initiatieven, zoals Support Your Local, super sympathiek en soms ook succesvol waren, voelen veel ondernemers zich niet helemaal senang dat zij niet zelf de touwtjes in handen hebben. Gelukkig leerde het experiment met Jan Kaan ons in 2017 al dat er nog veel meer kansen zijn voor kleine ondernemers om hun klanten óók online te bereiken én inspireren!