NewsLab logo

Anne in Palamos

Auteur:NewsLab redactie

Costa del Kruidvat met Dries, Dave en… Anne

Hoelang zouden de rijen vandaag zijn bij de douane? Met deze gedachte sta ik op, want ik wil niet te laat komen voor mijn vlucht. Naar deze dag keek ik al weken uit: op naar Spanje voor de opening van de eerste Kruidvat pop-up store in het zonnige Palamos. Hoe gaaf is dat!

We zijn al vele jaren het PR-bureau van Kruidvat en doen voor hen bijvoorbeeld jaarlijks een activatie voor de 9-maanden beurs waar ze hoofdsponsor van zijn. Een grootse winkelopening in het buitenland is echter voor het eerst. Op het vliegveld word ik wakker met een cappuccino en een croissantje en kruip ik achter mijn laptop om wat mails weg te werken, want ondanks dat mijn andere klanten weten dat ik de komende drie dagen wat minder goed bereikbaar ben… het leven van een PR-adviseur staat nooit stil!

Technische doorloop
Met enige vertraging land ik op het vliegveld van Barcelona en rijd ik met mijn huurauto door naar het toeristische Palamos. Ik ga direct door naar een afspraak met de Spanjaarden die de Facebook Livestream gaan verzorgen. Wat fijn dat we het internet een dag van tevoren kunnen testen, want dit blijkt hoognodig. We hebben een aantal dagen daarvoor ook nog last minute een generator gehuurd, omdat de stroom van het pand regelmatig uitviel. Je moet bij een dergelijk event overal rekening mee houden… Na een technische doorloop ontmoet ik het Nederlandse Kruidvat-team waar ik die avond gezellig mee uit eten ga. Iedereen kijkt vol spanning uit naar de opening.

Livestream en mediarelaties
Want daarvoor ben ik in Palamos: de feestelijke opening van een Kruidvat pop-up store als onderdeel van hun Costa del Kruidvat campagne. Een sympathieke campagne gericht op de insight dat veel Nederlanders die hun vakantie aan de Costa vieren daar graag hun vertrouwde producten zouden kopen. NewsLab is verantwoordelijk voor de eventproductie en de communicatie. Naast het regelen van een feestelijke opening, waarover later meer, zorgen we er ook voor dat de opening zichtbaar wordt. Op (social) media, bijvoorbeeld door middel van de genoemde Facebook livestream, door middel van het creëren van goede content en via mediarelaties. Maar ook in Spanje zelf door het inzetten van een Nederlands promotieteam dat toeristen ter plaatse overtuigd om een kijkje te komen nemen.

D-Day
Maar terug naar mijn verslag. Na het eten met mijn tijdelijke ‘collega’s’, ga ik naar het hotel dat op vijf minuten loopafstand zit van de Kruidvat-winkel. Op tijd naar bed, want morgen is een belangrijke dag! De volgende ochtend zit ik vroeg aan het ontbijt, want ik wil om 8.00 uur ’s ochtends op het strand zijn om wat zonnestralen mee te pakken. Daarna maak ik me klaar voor het moment waarvoor ik naar Spanje ben afgereisd. Eenmaal bij de Kruidvat-winkel aangekomen spreek ik de planning van de dag door met het team, zodat zij ook precies weten wat er gaat gebeuren en waar ik hulp bij kan gebruiken. Wat een leuke mensen en wat fijn dat zij er net als ik een groot succes van willen maken!

Feest met de Roelvinkjes
Het is twee uur voor de opening. De Spaanse geluidsmannen sluiten de aggregator aan en testen het geluid, de fotograaf is zijn auto aan het parkeren, de Nederlandse sample meiden staan op het strand te flyeren, het rode lint mét schaar ligt klaar en de winkel ziet er zowel van binnen als buiten prachtig uit. Nu het entertainment nog… Welke bekende Nederlanders passen er nou perfect bij een typisch Hollands feestje op een zonnige bestemming? Juist! Dries en Dave Roelvink! Met hun zongebruinde lijven zijn de heren regelmatig in Spanje te vinden en nu zijn ze speciaal voor de opening naar de Spaanse badplaats gevlogen om voor ons een echt Nederlands feestje te bouwen. Dries en Dave hebben wat vertraging opgelopen, dus terwijl zij vanuit Barcelona met de auto onderweg zijn naar Palamos loop ik de briefing telefonisch nog een keer met ze door. Alle voorbereidingen zijn getroffen, nu hopen dat er straks hordes mensen voor de deur staan.

Hordes toeristen voor de deur
Het is zo ver… Driekwartier voor de opening loopt het storm. Er komen ineens overal Nederlanders vandaan die over de opening gehoord hebben en men staat te dringen voor de deur, mee te deunen op de muziek en te genieten van de Hollandse kaas en worst die rondgaat. Na een toespraak van Kruidvat-baas Gerard en het doorknippen van het lint, nemen Dries en Dave plaats achter de kassa en helpen zij de gasten die toegestroomd zijn met de eerste aankopen. Het is een (gecontroleerd) gekkenhuis en precies dat is waar we op gehoopt hadden.

Een fotograaf en camermaman van het ANP klikt en filmt druk mee, terwijl hij probeert zich tussen de massa door te wurmen. Daarna nemen we Dries mee naar buiten, wat nog een hele uitdaging blijkt tussen alle handtekeningen door, zodat hij nog een aantal nummers ten gehore kan brengen. Met dit gezellige publiek ontstaat de polonaise haast als vanzelf!

Wat een fijne dag; alles is perfect verlopen, de opening was een succes, de video wordt gemonteerd, de Facebook livestream is door het dak gegaan en het persbericht is verstuurd. Voordat de mannen er weer vandoor gaan schieten PR-manager Kruidvat José en ik natuurlijk snel nog even een kiekje. Een perfecte afsluiting van een zeer geslaagde en feestelijke mijlpaal!

Naschrift
Deze opening was al even geleden, maar mijn ‘week in de spotlight’ is een mooie aanleiding om terug te kijken op deze bijzondere dagen als PR-adviseur bij NewsLab. Iedere dag is anders en biedt mooie leerzame momenten, maar deze opening was één van de hoogtepunten van het afgelopen jaar.