Blog Marieke Visser: spreken is zilver, luisteren is goud

Spreken is zilver, luisteren is goud

De eerste maand van 2017 zit erop. De eerste maand voor mij, na mijn zwangerschapsverlof. De wereld binnen én buiten de muren van NewsLab ziet er niet helemaal hetzelfde uit als daarvoor. Verandering is zo ongeveer de enige constante in de (bureau)wereld, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Tóch een blog, om stil te staan bij de dagelijkse beslommeringen en de immer veranderende wereld waaraan ons vak meer dan ooit onderhevig is.

Verandering als kans

Want een tijdje níet bezig zijn met werk, klanten en collega’s, geeft soms verhelderende inzichten. Wij PR-professionals kunnen ons op een prettige manier verliezen in de waan van de dag. Te beginnen bij de dagelijkse gang van zaken op kantoor: bergen verzetten voor onze klanten, zonder daarbij stil te staan – letterlijk en figuurlijk. Met pijn in ons hart afscheid nemen van vertrekkende collega’s, zonder direct de kansen voor anderen te zien die daaruit voortkomen.

Dingen ontstaan en veranderen geleidelijk, en dat is logisch. Pas als je met een afstand naar dingen kijkt, kun je zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Zie je die junior medewerker, die is uitgegroeid tot volwaardig professional. Zie je de prachtige projecten, tientallen trainingen en gewonnen pitches voor wat ze zijn: het resultaat van een hardwerkende, ambitieuze club mensen. Zo’n 25 individuen die elk op hun eigen wijze waarde toevoegen voor onze klanten. Iedere dag opnieuw. Die toegevoegde waarde is ons bestaansrecht, nu misschien meer dan ooit. En dat heeft weer alles te maken met wat er buíten de kantoortuin gebeurt.

Rol PR-adviseur

Want al zat ikzelf de afgelopen maanden in een cocon, er was geen ontkomen aan het wereldnieuws. Met een baby op mijn borst en een knoop in mijn maag zag ik in de bewuste verkiezingsnacht Donald Trump de Amerikaanse verkiezingen winnen. Het populisme rukt op, de Westerse wereld is verdeeld. Bedrijven lijken meer dan ooit kleur te moeten bekennen. Waar sta je voor? Wie ben je? Wat voeg je toe?

De rol van de PR-adviseur is – naar mijn idee – gegroeid in de afgelopen jaren. Natuurlijk, we waren altijd al bezig met het zoeken naar relevantie. In de schoolbanken leerden we al dat PR gaat over het ‘bevorderen van wederzijds begrip tussen organisatie en publieksgroepen.’ Maar het lijkt wel alsof er meer wordt geluisterd naar de stem van de PR-adviseur. Beter wordt gekeken in de spiegel die wij onze klanten van nature graag voorhouden. Bedrijven lijken zich – gelukkig – steeds meer te beseffen dat het niet gaat om zoveel mogelijk mensen bereiken en overtuigen van jouw verhaal. Er ontstaat geen ‘wederzijds begrip’ door massamediaal te zenden. En ook niet door ‘dialoog aan te gaan.’ Want als er één ding is dat ik als communicatieprofessional heb geleerd van meneer Trump, is het dit: luisteren is goud waard.

Luisteren

Dat klinkt paradoxaal om te zeggen over een man die vooral veel schreeuwt. Maar hij heeft toch écht, echt geluisterd. Hij had het antwoord, omdat hij de vraag kende. En dat geldt niet voor de woordvoerder die wordt getraind om de kernboodschap zo goed en zo vaak mogelijk te herhalen. Dat geldt ook niet voor SEAT die via social media een link probeert te leggen tussen muziek streamen en een auto leasen. En dat geldt zéker niet voor de medewerker van Mandemakers die een vlogger hardhandig probeert weg te sturen.

Luisteren, dus. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in een wereld die nooit stil staat. Waarin iedere dag duizenden boodschappen, meningen en verhalen het web op worden geslingerd. Maar het onderscheidend vermogen van een PR-adviseur zit hem wat mij betreft toch echt in het schetsen van de maatschappelijke context waarin onze opdrachtgever zich bevindt. Dat bereiken we door nieuwsgierig, open en gezond kritisch te zijn. Door af en toe stil te staan en écht te kijken, te luisteren en te reflecteren. Want voor je het weet, is er weer een dag, een maand en een jaar voorbij.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *