NewsLab logo

De Old Amsterdam Belegen smaaktour

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. We gaan terug naar een campagne uit 2020. Toen we werden gevraagd het nieuwe Old Amsterdam Belegen te lanceren, maar door de coronacrisis genoodzaakt waren last minute onze plannen te wijzigen.

Old Amsterdam, onderdeel van Westland Kaas, kondigde aan een nieuwe kaas op de markt te brengen. Ze staan bekend om hun oude kaas, maar nu werd er een belegen kaas aan het assortiment toegevoegd. Aan ons de vraag om de lancering onder de aandacht te brengen van de media. Wanneer er zo’n vraag bij ons neergelegd wordt, is de eerste stap altijd een creatieve brainstorm. We verzamelen diverse collega’s die affiniteit hebben met het onderwerp (and who doesn’t love cheese?!) en steken de koppen bij elkaar. Zo’n brainstorm pakken we steeds weer anders aan. De ene keer proberen we onze creatieve geesten te ontgrendelen door brainwriting, dan weer door mindmapping, maar dit keer kozen we voor de zintuiglijke route. Hierbij ga je alle zintuigen langs en maak je associaties met het product. Je kan je vast voorstellen dat de combinatie ‘ruiken’ en ‘belegen kaas’ leuke ideeën opriep.

Tasting is Believing
Unaniem waren we het erover eens: media moest sowieso kennismaken met Old Amsterdam Belegen door het product te proeven. We geloven er namelijk heilig in dat ‘Tasting is Believing’. Zeker voor dit product, dat zich onderscheidt van andere belegen kazen door de verschillende smaaktonen. Maar hoe enthousiasmeer je de media om hier tijd voor vrij te maken in hun drukke agenda’s? Zeker in deze rare coronatijd. Belegen kaas klinkt niet erg spannend, dus we besloten de tasting te combineren met een unieke ervaring op maat. We lieten onze mediacontacten een smaaktest invullen. Hou je meer van pittig of van zure smaaktonen? En ben je een echte zoetekauw of ga je liever voor zout? Hieruit maakten we een persoonlijk smaakprofiel en de unieke ervaring kon beginnen.

Kaassommelier creëert smaakcombinaties
Old Amsterdam staat voor kwaliteit en dit wilden we dan ook overbrengen. Daarom besloten we een kaassommelier aan te haken – ja, ze bestaan – die ons zou helpen mooie smaakcombinaties met Old Amsterdam Belegen te maken. Maarten Koek, auteur van ‘De Nederlandse kaasplank’ en dus echte liefhebber van Nederlandse kazen, leek en bleek de perfecte kandidaat. Hij bereidde verschillende dips die zowel bij de smaaktonen uit de kaas als bij de persoonlijke smaakprofielen van de media- en influencercontacten pasten. Denk aan een chutney van mango en Spaanse peper en een gelei van cornichon, yum!

Smaaktour op maat
Het COVID proof plan was om bezoekjes aan huis te brengen bij onze contacten en hen een smaakervaring op maat te bieden op de drempel van hun voordeur. We planden de afspraken in en troffen alle voorbereidingen: kaassommelier Maarten maakte zijn presentatie over Old Amsterdam Belegen en de smaakcombinaties, wij pakten de kaaspakketten in en huurden de auto’s. Ready to rumble! Dachten we…

De lockdown gooit roet in het eten
Maar toen werden er strengere maatregelen afgekondigd. Reisbewegingen werden hierdoor verder beperkt. Dit gooide roet in het eten. We zouden namelijk stad en land doorreizen om de mediacontacten te bezoeken met onze smaaktour. Naast dat dit werd afgeraden vanuit de overheid, vonden we het ook niet meer gepast om onze mediacontacten te vragen ons op de drempel van hun voordeur te ontvangen. Ook een nieuwe maatregel was namelijk dat je maar maximaal drie personen op een dag mocht ontvangen. De smaaktour kon dus op deze manier niet doorgaan!

Hetere vuren
Nu hebben we wel voor hetere vuren gestaan dus de datum van de tour verplaatsen kwam niet eens in ons op. PR is ten slotte ook gewoon continue aanpassen aan de actualiteit. We moesten dus een manier vinden om onze tour om te vormen naar een digitaal event. En zo geschiedde… Een week later vond de eerste digitale masterclass plaats. Na lovende reacties als “ik denk niet dat ik mijn half uur beter had kunnen besteden” en “dit is één van de leukste Zoom calls die ik heb gehad tijdens corona” sloten we deze campagne met een goed gevoel af. Maar ook met prachtige resultaten, waaronder talloze influencer stories (foto’s hierboven), een artikel op lifestyle platform &C, een artikel op Man-Man en verschillende vaktitels die de lancering van Old Amsterdam Belegen ook zijn opgevallen. Eén ding is wat ons betreft zeker: een virtuele activatie is anders, maar hoeft niet onder te doen voor eentje in real life!