NewsLab logo

Dit is NewsLab: Florian ter Voert

Florian (29) is PR-adviseur bij NewsLab. Hij is het aanspreekpunt voor klanten als ABN AMRO, Sam& en Tikkie. Hij staat ook wel bekend als onze ‘pitchkoning’. Door middel van vijf vragen komen we nog meer te weten over Florian:

Sinds wanneer ben je werkzaam bij NewsLab
“Na het afronden van de Master Corporate Communications aan de UvA, ben ik begin 2016 bij NewsLab gestart. In de eindfase van mijn studie ben ik me gaan oriënteren op de arbeidsmarkt. Door o.a. mijn stage wist ik zeker dat ik in de bureauwereld wilde gaan werken en heb ‘pr-bureau Amsterdam’ door google getrokken. Hier kwamen NewsLab en Kult & Ace als wishlist uit, twee zeer uiteenlopende bureaus. Ik was vooral op zoek naar een bureau dat het zou waarderen als ik gewoon binnen zou stappen voor een kop koffie. Dit bleek in beide gevallen zo te zijn, maar bij NewsLab liep ik mijn toenmalige senior tegen het lijf (Martine de Leeuw) en kreeg direct het gevoel dat ze iets in mij zag. Zo’n klik is belangrijk en het feit dat deze er ook was met Erik (Lückers, red.) was de doorslaggevende factor. Voor ik het wist maakten ze een plek vrij en kon ik direct gaan werken voor grote bedrijven zoals ABN AMRO, Atos en De Hypotheker. Kort gezegd, het totaalplaatje van mooie klanten en een goede klik met directe collega’s waren voor mij bepalend bij mijn keuze voor NewsLab. En dat is geen slechte keuze gebleken, want ik werk er nog steeds met veel plezier! Dit komt voornamelijk door de directe en no-nonsense vibe die er ongeacht de teamsamenstelling binnen het bureau heerst.”

Waarom ben je gaan werken in de PR?
“In de eerste drie jaar van mijn bachelor Communicatiewetenschap, wist ik eigenlijk vooral wat ik niet wilde binnen het vak. Ik vond politieke communicatie interessant, maar niet aantrekkelijk genoeg in tijden zonder verkiezingen (dit was nog pré-populisme) en vond marketing te eenzijdig en te veel aanvoelen als asymmetrisch. Pas in mijn derde jaar ging mijn hart sneller kloppen door het keuzevak ‘public relations’. Mijn toenmalige docent en scriptiebegeleider Piet Verhoeven had als oud-woordvoerder van Schiphol altijd mooie praktijkverhalen en wist me ook te inspireren met de ethisch-filosofische kant van communicatie met publicaties van o.a. Habermas en Luhmann.

Vanuit die context vind ik PR het meest interessant: Als organisatie niet alleen naar buiten durven kijken, maar ook de buitenwereld binnen uitnodigen en gaan staan voor je principes als merk. Ik word dus het meest blij van projecten waarbij PR echt is gericht op de inhoud – die voor zich hoort te spreken – en niet zo blij van PR als marketingtool gericht op harde sales. Richting de klant zit ik op de stoel van de journalist en richting de journalist zit ik juist op de stoel van de klant en zijn/haar publiek. Richting klant constructief kritisch en richting de journalist fair en niet te opdringerig. In beide gevallen staat de inhoud centraal.

Een ander leuk gedeelte vind ik het begeleiden van de klant. Zeker wanneer je nog onervaren woordvoeders ziet groeien in hun rol en uiteindelijk een mooi gezicht namens de klant zijn in media. Als voorbeeld de campagne Detecting Financial Crime voor ABN AMRO, waar zo’n beetje alles samenkwam. De bank schoof, naast de managing director van de afdeling, twee jonge medewerkers naar voren als woordvoerders. Beiden net iets meer dan een jaar in dienst, maar direct naar voren geschoven voor items met media als het AD, NRC en zelfs het NOS 20:00u journaal. Dit moet je durven als merk en in het geval van DFC hebben de onervaren woordvoerders dit vertrouwen dik terugbetaald. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nog steeds een flinke kick krijg als ik het verhaal van mijn klant terugzie in de media. Dat stuk van de PR mix verveelt nooit!”

Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
“Ik woon sinds mijn 18e in Amsterdam en heb de studies Communicatiewetenschap en Master Corporate Communicatie aan de UvA gevolgd. Ik werkte tijdens mijn studie bij Het PR Bureau. Mijn middelbare school staat in Veghel (Brabant) en ben geboren in Nijverdal (Twente). Heb dus redelijk wat verschillende kanten van Nederland gezien!”

Wie is jouw PR droomklant?
“Dit was lange tijd KLM, maar na wat recente teleurstellingen in het merk gaat mijn wit-rood-witte hart toch sneller kloppen bij de vraag ‘wie is jouw droomklant?’. Ik volg Ajax sinds mijn 5e en kijk ook met speciale aandacht naar hoe ze zichzelf als merk neerzetten. De laatste jaren vind ik ze ijzersterk in hun content. En ik niet alleen, ze hebben het afgelopen seizoen namelijk 3.2 miljoen nieuwe volgers mogen verwelkomen op alle platformen, met een potentieel bereik van 2 miljard. Waanzinnig! Uiteindelijk is de sportwereld wel een ander domein dan de sociaaleconomische onderwerpen die ik normaal gesproken behandel, al zie ook wel weer overeenkomsten. Zo had ik graag op voorhand met Van de Sar gediscussieerd over zijn aankondiging van de treinreis naar Lille in het kader van de Champions League en of dit de geloofwaardigheid van hem en Ajax wel ten goede zou komen.”

Wat is je meest bijzondere PR-ervaring?
“Met stip op #1; KAAN’Ss STREAM STORE. We zijn op het PRovoke18 in Washington door SABRE verkozen tot nummer 13 van de top 40 beste pr-cases wereldwijd, uit 5.000 inzendingen. Zeker als enige Nederlandse uitverkorene blijft dat bijzonder. Maar een mooie internationale prijs of niet, het meest memorabel blijft voor mij vooral de bijna 57.000 internationale bezoekers uit 140 landen die de store digitaal hebben bezocht, het werken met de familie Kaan en de positieve reacties. Het zien verschijnen van toffe publicaties in New York, Australië en nog heel veel andere landen wereldwijd zorgde natuurlijk voor de grootste kick.”