NewsLab logo

Dit is NewsLab: Tom de Beus

Op 1 september 2021 verwelkomen we Tom de Beus (28) als nieuwste NewsLab’er. Hij gaat aan de slag als Junior PR-adviseur voor klanten als ABN AMRO, Flex IT en Kiwa. We stellen hem de bekende vijf vragen ter kennismaking in #DitisNewsLab:

Waarom heb je gekozen voor NewsLab
“Eerder werkte ik voor een ander PR Bureau waarbij ik de nodige ervaring opdeed voor tech startups & scale-ups in de B2B sector. NewsLab heeft een breed klantenportfolio met daarin ook corporates en B2C merken; een uitgelezen kans dus om mijn horizon te verbreden in een leuk en divers team met veel kennis en kunde. Daarbij wordt ook verder gekeken dan enkel traditionele persberichten en krijgt iedere klant een aanpak op maat. Van het organiseren van events en het creĆ«ren van aansprekende content, tot het geven van mediatraining en het aangaan van samenwerking met de juiste influencers; NewsLab doet het allemaal.”

Waarom wilde je in de PR werken?
“Het is me min of meer overkomen. Ik heb een redelijk vlotte pen en haal veel energie uit afwisseling, contact met allerlei soorten mensen en het opdoen van kennis over onderwerpen waar ik nog weinig van afweet. Ook vind ik alles wat met strategie, psychologie en communicatie te maken heeft erg interessant. Vroeger wilde ik acteur, psycholoog of bedrijfstrainer worden. Een baan als PR Adviseur kwam dus eerlijk gezegd pas in me op toen ik wat vacatures zag langskomen op LinkedIn en ik me realiseerde dat al mijn interesses daarin samenkwamen. Daarnaast vind ik het mooi om een bijdrage te kunnen leveren aan het vergroten van de zichtbaarheid van innovatieve bedrijfsoplossingen en het verder helpen van de maatschappelijke dialoog.”

Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
“Een hoop! Het begon voor mij met een studie rechtsgeleerdheid waarbij ik zijdelings actief werd als vrijwillig juridisch adviseur bij een wetswinkel. Ik wilde graag weten hoe de maatschappij nou eigenlijk werkte en vond het fantastisch om mensen te kunnen helpen. Vervolgens besloot ik via een mediastudie meer ruimte te geven aan mijn creatieve ambities. Langs die weg liep ik onder andere stage bij een storytelling bureau, woonde ik een half jaar in Jakarta om me te verdiepen in de PR industrie en maakte ik onderdeel uit van een talentontwikkelingsprogramma van de Efteling, waarbij ik op strategisch en creatief niveau hielp met het uitstippelen van de parkbeleving van 2030. Tot slot volgde nog een masterstudie media innovatie en een eerste kennismaking met de bureauwereld.”

Waar gaat je hart sneller van kloppen?
“Ik word enorm gelukkig van katten. Bij mijn ouders had ik er vijf en later nog twee. Nu ik al een tijd geen student meer ben hoop ik er snel weer een paar in huis te halen. In het verleden kwam ik zelfs weleens te laat op school, omdat ik teveel katten op straat tegenkwam, die uiteraard allemaal geaaid moesten worden. Daarnaast kun je me wakker maken voor een lekkere kop groene thee, een goede barbecue of een rock/metal concert.”

Welk gerecht maak jij het liefst?
“Ik heb ooit geleerd om een ontzettend lekker gerecht met gele rijst te koken. Voor vrienden en familie kook ik dit om het te doen lijken alsof ik een uitstekende chef ben. De werkelijkheid is dat ik vooral bedreven ben in het gebruiken van de Thuisbezorgd app en meer recentelijk die van Gorillas. In het NewsLab team doe ik hopelijk meer inspiratie op om mezelf ook op dit vlak te ontwikkelen. Van betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat Sander een BBQ-koning is en dat Beaudine haar eigen olijfolie verkoopt, met bijbehorende receptinspiratie.”