NewsLab logo

Dit is NewsLab: Vivienne Benard

Op 1 februari 2021 verwelkomen we Vivienne (26) als nieuwste NewsLab’er. Ze gaat aan de slag als Junior PR-adviseur voor klanten als Dermasence, Jumbo en Kruidvat. We stellen haar de bekende vijf vragen ter kennismaking in #DitisNewsLab:

Waarom heb je gekozen voor NewsLab
In mijn veldwerk naar geschikte PR-bureaus, viel mijn blik al snel op Newslab. De positionering sprak me aan: PR zonder blabla. Verhalen vertellen, door dicht bij de inhoud te blijven en niet al te veel poeha te gebruiken. Meestal dan. Ook werd ik enthousiast van de brede expertise. Van zakelijk tot commercieel, en van digital tot events. Als starter in het PR vak ben ik hier immers ook om te leren, en met zo veel kennis in huis, leer je alle facetten van het vak snel kennen. En tja, what’s in a name: aandacht voor het nieuws en de waan van de dag vind ik ook cruciaal! De wereld draait snel en is veranderlijk. Om goed in te kunnen spelen op de maatschappij dien je op de hoogte te zijn van de actualiteiten en de huidige tijdsgeest. Newslab begrijpt dit maar al te goed.

Waarom wilde je in de PR werken?
De PR-wereld heb ik met een kleine omweg gevonden. Als consumentenpsycholoog met een voorliefde voor media en storytelling, zocht ik mijn heil initieel als redacteur in de televisiewereld. Ik was op zoek naar een baan die al mijn interesses kon binden: sociale psychologie, journalistiek en creatie. Hoewel televisie het allemaal in huis leek te hebben, vond ik de omgeving soms wat eendimensionaal. Sensatie wordt vaak verkozen boven inhoud. Bovendien wilde ik mijn gevoel voor strategisch denken verder kunnen ontwikkelen. Toen ik me in de PR-wereld verdiepte, viel het kwartje. Daar komt alles samen!

Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
Van alles! Zoals gezegd heb ik psychologie gestudeerd met consumentenpsychologie als specialisatie. Fascinatie voor merkverhalen en corporate identity zat er toen al in, maar ook een hang naar een snelle en energieke werkomgeving. In de wereld van de wetenschap leek ik dit niet te vinden en ik droomde stiekem van een baan in de media. Na een semester in Canada waagde ik me aan de overstap. Ik heb stage gelopen bij een bekende talkshow van de late avond en besloot aansluitend meer te leren over het televisievak bij de TV Academy. Net toen ik op het punt stond om in het werkende leven te duiken, werd de hele wereld op pauze gezet door een pandemie. Gelukkig bracht mijn extra ‘banktijd’ me de tijd en reflectie die ik nodig had, en kon ik de PR-wereld opzoeken. De rest is geschiedenis.

Welk gerecht maak jij het liefst?
Lastig, dit verschilt. Ik maak vaak fases door als het gaat om koken. Zo had ik een curry-fase, een Indonesische-fase, een jackfruit-fase en een ik-rooster-alles-in-de-oven-fase. Een van de meest terugkerende fases is wel de pompoen-fase, die is periodiek. Pompoenrisotto, pompoenpannenkoeken, pompoensalade of pompoentaart… Tja, ik ben gewoon dol op pompoen.

Welk medium is bij jou favoriet?
Je zou denken dat het televisie is, maar die is sinds een jaar van de troon gestoten door de podcast. Ideaal voor onderweg: op de fiets, in het OV of tijdens een wandeling, de podcast staat je bij. En naast dat het praktisch is, is het een mooie manier om verdieping te geven aan een breed scala aan onderwerpen. Eigenlijk kan alles wel besproken worden in een podcast. Ook deze werking fascineert me: welk onderwerp trekt me wel en welke niet? Hoe wordt de aflevering opgebouwd? En waarom is de ene vertelstem zo veel beter dan de andere? Hoe dan ook, de mogelijkheden zijn eindeloos, dus ik sluit op den duur het maken van een podcast zeker niet uit…