NewsLab logo

Het ExpertLab: Hans Faber

We vertellen met veel plezier de verhalen van onze klanten en zetten daar regelmatig ons ExpertLab voor in. Een groep specialisten die waarde toevoegen aan de kennis van ons eigen team. Van fotografie en livestreams tot AR-producties en mediatrainingen. We geloven in een vast NewsLab kernteam, aangevuld door een flexibele schil met specialisten. Stuk voor stuk dragen zij het NewsLab kwaliteitskeurmerk. Ontmoet ons ExpertLab!Vandaag stellen we Hans Faber aan jullie voor. Eigenaar van Fabercommunicatie. Hij geeft samen met ons eigen team regelmatig mediatrainingen aan klanten via MessageLab.


Wat maakt jou een ExpertLab expert?

“Dit zijn van die vragen die je beter een ander kunt laten beantwoorden. Doe je het zelf, dan kom je al snel aanmatigend over. Maar goed, als je me het mes op de keel zet: ik loop inmiddels al een hele tijd in het mediawereldje rond. Als journalist voor het FD en de Volkskrant, als communicatieman bij Nike, als mede-eigenaar van een PR bureau en nu a jaren als zelfstandig communicatie-adviseur en schrijver van journalistieke thrillers. In al die jaren ben ik zo vaak in moeilijke of complexe situaties terechtgekomen waarvoor communicatie-expertise nodig was. Die ervaring maakt mij wellicht een Expertlab expert. O ja, onlangs ben ik ook verkozen tot Communicatieprofessional van het jaar voor mijn werk voor Namens de Familie. Dat helpt misschien ook.”

Wat doe je voor NewsLab?

“Mijn relatie met Newslab gaat heel ver terug. In 1999 werkte ik voor Nike en hadden we een PR bureau nodig. We hadden geweldige idee├źn, zoals de reusachtige afbeelding van Edgar Davids op het NN-gebouw in Rotterdam, de Masterdam-campagne met straatvoetballers in de hoofdrol die later de basis bleek te leggen voor de Panna Knock Out events die de wereld veroverden en nog veel meer. Newslab, of eigenlijk de voorganger van Newslab, had de beste pitch (saillant detail: ook het bureau van de toen nog onbekende Kluun deed mee aan die pitch) en ging voor ons aan de slag. Later had ik een eigen PR bureau en werkten we geregeld samen. Nu verzorg ik vanuit mij rol als zelfstandig communicatieadviseur bij FaberCommunicatie regelmatig mediatrainingen voor klanten van Newslab.”

Welke NewsLab klant wil je nog eens trainen?

“Ik heb in al die jaren als mediatrainer ervaren dat je je nogal kunt vergissen in mensen en klanten. Soms krijg je iemand die een mooie functie bij een ijzersterk merk heeft, maar moet je als trainer keihard werken tijdens de training om er iets van te maken. Een andere keer heb je een geweldige sessie met iemand die op papier een saaie baan bij een saai bedrijf heeft. Dus om terug te komen op je vraag: er zijn geen klanten die ik niet zou willen trainen.”

Hoe zou jij NewsLab als PR-Bureau omschrijven?

“Ik kijk bij bureaus vooral naar de mensen die tegenover me aan tafel zitten en die daadwerkelijk het werk doen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat je in een pitch tegenover een club senior adviseurs zat met geweldige verhalen zat die je vervolgens nooit meer terugzag. Dat heeft NewsLab niet. Het bureau is betrokken bij de klant, heeft creativiteit en energie maar wil het vooral ook goed uitvoeren.”

Hoe kijk jij naar de toekomst van jouw vak?

“Het legertje PR adviseurs en communicatiemensen groeit gestaag door, dus je zou zeggen dat het snor zit met dit vak. Maar de schaduwzijde is dat perceptie tegenwoordig belangrijker is dan de werkelijkheid en dat het voor onafhankelijke journalisten steeds moeilijker wordt die waarheid boven water te halen. Daar kan ik me wel zorgen over maken.”

EXPERTLAB