NewsLab logo

Het Grote Speelgoedboek van bol.com

Auteur:Lotte Nijland

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. Vooral in het jaar waarin we 15 jaar bestaan. We gaan terug naar één van de – onverwachte – laatste optredens van Bram van der Vlugt als Sinterklaas; de digitale lancering van Het Grote Speelgoedboek 2020. 

In de afgelopen jaren heb ik bij NewsLab verschillende mooie PR-evenementen mogen organiseren. Zoals de lancering van de Pickwick-theezakjes ‘Even…’, waarbij we op lifestyle-redacties een ontspanningsruimte hebben ingericht. Of de Canon Zoemini launch party waar Talitha onlangs al op terugkeek. En wat dacht je van de lancering van 200 nieuwe wijnen van Jumbo met wijnsommelier Lendl Mijnhijmer? Ik kan nog wel even doorgaan…

Maar het meest uitdagende event in zes jaar NewsLab, organiseerde ik vrij recent: de lancering van het tweede Grote Speelgoedboek van bol.com. In het najaar van 2020 werd ons een paar weken voor de lancering van het Grote Speelgoedboek gevraagd of wij – net als in het jaar daarvoor – de PR voor onze rekening wilden nemen. Alleen was nu alles anders: corona… Waar we in 2019 een feestelijk real life event organiseerden, was dat nu ondenkbaar! Wat nu? Want je wil de media en influencers toch op een bijzondere manier die past bij een speelgoedboek bereiken. Na een korte brainstorm, en overleg met bol.com, waren we eruit: we gingen ons eerste livestream evenement organiseren. Een digitale boeklancering gericht op het thema speelgoed. Een leuke uitdaging, maar wel met een hele strakke deadline…

Een magische Sinterklaastijd
Ons doel was om duidelijk te maken dat Het Grote Speelgoedboek meer is dan zomaar een papieren speelgoedgids. Er zitten vele maanden voorbereiding in, beginnend met trendanalyses, om te bepalen wat het must-have speelgoed is voor de feestdagen. Daarom vroegen we de speelgoedexpert van bol.com, Marcel de Looper, om tijdens de livestream meer te vertellen over dé trends op de verlanglijstjes van 2020.

Ook wilden we laten zien dat de nieuwe speelgoedgids dit jaar – nog meer dan het jaar ervoor – een echte beleving was. Het Speelgoedboek kon namelijk tot leven worden gebracht via een speciale app, waardoor het maken van een verlanglijstje voor kinderen nog magischer werd. Een demonstratie van deze innovatieve feature wilden we dus zeker niet laten ontbreken tijdens de digitale lancering. Bol.com’s Speelgoedboek lead Mathieu Veldhuizen gaf tekst en uitleg over de innovaties en demonstreerde de app.

Ook benaderden we onderzoekster Pamela Potters om meer te vertellen over waarom verlanglijstjes zo magisch zijn en waarom de  nieuwe app daar zo goed bij aansloot.

De enige echte Sinterklaas
Voor een boek gericht op speelgoed, vonden we het essentieel dat de lancering ook in digitale vorm een feestje werd. Daarom creëerden we in de livestream-studio een feestelijke speelgoedsetting in Bol.com Sinterklaassferen. Om de verhalen van de studiogasten goed aan elkaar te verbinden, vroegen we Lego fan en presentator Dennis Weening om op te treden als host en interviewer.

Als hoogtepunt hadden we een speciale onverwachte gast: de enige echte Sinterklaas, Bram van der Vlugt. Hij belde in ‘vanuit Spanje’ om te vertellen over zijn verwachtingen voor de feestdagen. Hij was als vanouds scherp en grappig. Terugkijkend is het erg bijzonder dat ik met hem heb mogen samenwerken in deze rol. Zo’n Sinterklaas krijgen we nooit meer…

Uiteraard was het doel van de livestream om media en influencers bij te praten over het boek. We nodigden hen uit via een mediakit vol lekkers, een Sinterklaascadeautje en één van de eerste exemplaren van de Speelgoedgids. Een groot aantal media was aanwezig tijdens de lancering. Ze konden via een live chatsysteem persvragen stellen om alle ins & outs over de lancering te weten te komen. Achteraf krijgen we hele positieve reacties. Van “de leukste livestream die ik tot nog toe heb mogen bijwonen” tot “Wat fijn dat het ook digitaal lukte om het echte speelgoedgevoel over te brengen”.

Terugkijkend op dit bijzondere event in tijden van corona was het niet alleen succesvol, maar ook erg leerzaam. Je kunt alles tot in detail checken en tot in de puntjes voorbereiden, als het uiteindelijk zo ver is, heeft het team van de techniek – en niet te vergeten de Wifi-verbinding – de controle en moet je het loslaten.

Nieuw PR product: livestream events

Sinds het bol.com event, is het organiseren van livestream events een nieuwe service van NewsLab geworden. Zo mochten we in november een tweede livestream persevent organiseren voor bol.com. En in februari organiseerden we voor onze klant Brooks voor 160 mensen uit zeven verschillende landen een livestream influencer event. Niet zonder horten of stoten, maar uiteindelijk was het een groot succes. Op naar de volgende! Al kunnen we niet wachten tot we weer fysieke events kunnen organiseren…

THROWBACK THURSDAY