NewsLab logo

Lesje influencer-PR voor boomers

In·flu·en·cer: iemand die, bv. via sociale media, invloed uitoefent op een doelgroep.

Om maar met een paar vooroordelen in huis te vallen: influencers zijn oppervlakkig en laten zich omkopen door merken. Oudere mensen (van de generatie boomers) hebben soms nog een vraagteken bij deze nieuwe manier van reclame maken. En dat terwijl het pioniers van deze tijd zijn. En de helden van nieuwe generaties. Tijd voor een lesje influencers voor boomers: wie zijn de socialites en waarom zijn ze onlosmakelijk verbonden met een juiste PR-strategie?

Vroeger was alles anders! Een kreet die, onder andere door ouders, graag gebruikt wordt als hun kind weer op YouTube zit. Met slechts één quiz op zaterdagavond en een enkele film in de bioscoop was het vroeger inderdaad anders. Tegenwoordig zijn er meer middelen voor reclame dan ooit.

Ook influencers zijn reclamemiddelen
Het is bewezen dat wanneer je onderweg bent naar werk je, bewust of onbewust, al tegen 20 reclames aanloopt. Bijvoorbeeld een abri in het bushokje of een billboard langs de weg. Niet gek dus, dat er steeds meer reclamemiddelen worden gevonden of bedacht om verschillende mensen te bereiken. En detail: onder die reclamemiddelen rekenen we het gesponsorde artikel met een influencer op Instagram ook mee.

BRAIDWOOD, IL/USA – MAY 4, 2013: Statues of Elvis Presley, Marilyn Monroe, James Dean, and Betty Boop perform at the Polk-a-Dot (polkadot) Drive In, on Route 66.
Route 66 ’13 – DAY 2 Bollingbrook, IL to Cuba, MO

En als we het dan toch over vroeger hebben: (ook) toen waren er hypes rondom populaire celebs. Mannen wilden een leren jasje zoals James Dean, vrouwen een kapsel zoals Brigitte Bardot. Bloesjes met vlindermouwen waren niet aan te slepen, omdat Catharine Deneuve ze droeg. En ja, ook anno 2020 kijken we nog steeds naar anderen voor inspiratie. Denk aan Kim Kardashian, Lucky Blue Smith of onze eigen Anna Nooshin.

Posters van sterren boven je tienerbed
Het begon met de eerste lichting bloggers. Fashionistas, zoals BryanBoy en Style Rookie, die hun liefde voor mode en hun ongefilterde interpretatie daarop deelden met de wereld. Dat was niet zonder gebreken, zoals elk begin. Na verloop van tijd verbeterde het niveau en zo werd er een verfrissend tegenwicht aan de gevestigde pers geboden. In 2010 kwam dit dankzij het merk Dolce & Gabbana in een stroomversnelling. Pontificaal zette het label de grootste bloggers naast Anna Wintour front row tijdens hun zomershow. Deze actie ging de hele wereld over.

Sindsdien staan er bloggers/vloggers/Instagrammers/Tiktokkers op uit alle hoeken van de wereld. Een jaar na de beruchte show werd Instagram gelanceerd. Onze hoofden draaiden massaal naar goed geschoten kiekjes en krachtige content en werden gestructureerde social mediastrategieën toegepast op dit kanaal. Niet voor niks doen we via social media inspiratie op over ontelbare onderwerpen.

Gillen bij concerten
Stel, Doris Day was in 1960 in een haarlakcommercial verschenen, dan was er een run geweest op het desbetreffende merk. Eigenlijk doen we nu hetzelfde, maar dan met de idolen van nu. Gillen bij concerten staat gelijk aan het liken van foto’s. Kwijlen op posters, is scrollen door posts van je helden op Instagram. En die zaterdagavond quiz? Die is keihard ingeruild voor een vlog van een YouTuber. En niet te vergeten: waar iedereen die vroeger bij een tijdschrift werkte, werd betaald door advertentiegeld en abonnementsgeld, gaat dat geld nu rechtstreeks naar influencers en het bureau.

NEW YORK, NY – FEBRUARY 10: Kate Upton, Jourdan Dunn, Maya Jama, Victoria Justice and Devon Windsor attends the Jonathan Simkhai fashion show during New York Fashion Week: The Shows at Gallery I at Spring Studios on February 10, 2018 in New York City. (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for New York Fashion Week: The Shows)

De echte infuencer benader je net zoals journalisten
Logisch dus dat in de gemiddelde communicatiestrategie ook influencers een prominente plek innemen. Als PR-bureau spelen we daarop in – wetende dat elke persoonlijkheid met toegang tot een smartphone de ‘Claim to Fame’ met beide handen kan aangrijpen, natuurlijk.

In de loop naar een evenement of gave productie stromen de aanvragen vaak binnen voor gratis producten of aanwezigheid op een evenement. Met goede bedoelingen zit daar ook weleens een aanvraag tussen van iemand met een hobby en minder volgers dan grootmoeke. Door ervaring leren we ermee omgaan.

De echte influencer zal namelijk zelden zelf een aanvraag doen. Daarom brengen we ze, net als journalisten, zelf op de hoogte van producten of events, waarbij we ook altijd letten op data (volgers, engagement, wat diegene post). Een grotere connectie met het doel van je verzending, is een grotere kans op een leuke samenwerking. Zo werd Gigi Hadid succesvol het nieuwe gezicht van Tommy Hilfiger of steeg de merkbekendheid van Brooks door ons eigen Run Happy Team

Influencers zorgen voor interactie van gebruikers met je merk
Die echte influencer, mits je de juiste kiest voor jouw merk, communiceert direct met je doelgroep, waardoor je consument weer direct kan reageren op de content die wilt delen via deze socialites. Net zoals in elke markt zijn er ook trends in het gebruik van (welke) influencers. Als PR-bureau is het dan de kracht om daarvan op de hoogte te zijn en merken het juiste advies te geven over de perfecte influencerstrategie. Dat doen we met NewsLab vooral aan brand-kant, maar ook steeds vaker voor onze corporate-klanten. Zo leveren we precies dát waar een merk om vraagt en wordt er alles aan gedaan om de relaties van een merk met klanten en partners positief te maken. Mede dankzij influencers dus, de idolen van nu.