

Influencer PR
Een veelvoorkomende doelstelling die we horen, is “het verhogen van het aantal volgers met x%” of “het verhogen van de merkbekendheid met x%”. Bij NewsLab kijken we bij elke opdracht naar de bedrijfs- en campagnedoelstellingen en schetsen de juiste PR aanpak om deze doelstellingen te halen. Influencer PR is een vorm van Paid PR die we steeds vaker in combinatie met earned PR fuseren. Influencer samenwerkingen zijn namelijk niet meer weg te denken in de media-mix. Bij NewLab geloven we dat influencers zowel geloofwaardig als authentiek moeten zijn. Daarnaast is een goede fit tussen merk en socialite key!
In onze deep dive “Influencer marketing voor boomers” gingen we op de detail in wat het fenomeen is en waarvoor je het inzet. In het kort; influencer PR is een vorm van (paid) PR waarbij invloedrijke mensen (a.k.a. influencers) in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de beoogde doelgroep. Op een authentieke en creatieve manier brengt de Instagrammer jouw wens onder de aandacht.
Match Made in Heaven
Op basis van jouw bedrijfs- en campagnedoelstellingen matchen we 3-5 influencers aan jouw merk die niet alleen een authentieke fit zijn, maar ook geloofwaardige en creatieve content maken. Als jij het eens bent met de selectie gaan we van slag. Als jij toch graag andere socialites aan je merk koppelt selecteren we andere influencers totdat we een juiste match hebben gevonden.
Creation
Nadat we voor jou de nodige onderhandeling hebben uitgevoerd, maken we een briefing die, gepersonaliseerd op elke influencer, ze omtovert tot een creator voor de campagne of het merk. Wist je trouwens dat we bij NewsLab een hecht, maar divers team hebben. Zo hebben we een eventspecialist, een monitoring guru en een paid PR manager. Zo kunnen we, ook bij influencer PR, de juiste specialist aanhaken en koppelen aan de klant.
Op basis van de afgegeven briefing gaan de influencers aan de slag! Ze maken een debrief of in influencertaal; Creative Direction, waarin ze in grote lijnen de content delen en de copy al uitschrijven. Nadat we dit intern hebben gereviewd stemmen we dit met jou af. Wanneer we allemaal akkoord zijn (vaak zorgen we voor 1 feedbackronde), kunnen ze gaan creëren. Zo voorkomen we dat een video herhaaldelijk opnieuw moet. Efficientie is in dit stadium, vooral als je met veel influencers tegelijk werkt, key.
Measure is pleasure
Meten is weten, maar dan moet je wel de juiste data weten en meten. Opgepompte statistieken helpen niemand. Bij NewsLab stellen we vooraf KPI’s die aansluiten bij de doelstellingen en meten deze met een onafhankelijke partner. Dat levert een easy-to-read reports op met KPI’s, ROI en learnings.
Er zijn verschillende vormen van Influencer PR die we bij NewsLab aanbieden:
- Influencer campagnes; voor een lancering van een product, dienst of campagne zijn influencers een goed medium om de boodschap richting een specifieke doelgroep te communiceren. Gericht op de lancering werk je samen met een aantal creators om de consument te activeren. Om een zo divers mogelijk publiek te bereiken werken we bij NewsLab met een multi-layered influencerstrategie.
- Ambassadeursprogramma; met een ambassadeur werk je langere tijd samen om het merkbereik te vergroten. Je kunt hier meer lezen over ambassadeursprogramma’s.
- Celebrity endorsement; een bekendheid koppelt zijn gezicht aan het merk en zo gezicht geeft aan een bepaalde product-lijn of het merk. Voorbeelden hiervan zijn Rafael Nadal voor Tommy Tailor, Beyonce voor Pepsi en ja Max Verstappen voor Jumbo. Max blijft gewoon Max wat betreft de Jumbo samenwerking. Hij geeft gezicht aan de supermarkt en de samenwerking tussen de twee.
- Influencers op je event; bij het organiseren van een evenement kunnen influencers een interessant publiek zijn om uit te nodigen. Bijvoorbeeld bij een lancering. Bij NewsLab kijken we naar de juiste type influencers om uit te nodigen op het evenement zodat de KPI’s sneller bereikt worden
Meer weten over wat influencer PR voor jou kan betekenen. Neem contact met ons op.