Inspirerende verhalen

Inspirerende verhalen

NewsLab bestaat 10 jaar. Dat hebben we gevierd in Wenen. De voortzetting van een traditie die al vanaf onze start bestaat: jaarlijks bezoeken we een Europese hoofdstad.

Een aanleiding voor goede gesprekken die over iets anders gaan dan het werk, een feestje voor alle collega’s. Deden we dat in 2006 met z’n vijven, dit jaar waren we met z’n 26-en op pad. En het bleef nog lang onrustig rond het Prater.

Doe het creatief

Zo’n jubileum is een aanleiding om even terug te kijken. Wat is er veel veranderd in die tien jaar! Wij zijn de afgelopen jaren getransformeerd tot een succesvol, full service communicatieadviesbureau dat voor de mooiste merken van Nederland werkt. Een bureau dat verhalen vertellen tot kunst heeft gemaakt. Liefst op een creatieve, en daardoor impactvolle manier.

Trend

Wat zijn die veranderingen dan? Zo is ons werkterrein de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Lag de nadruk voorheen op het genereren van free publicity, nu staat ons een veelheid aan media ter beschikking om onze verhalen te vertellen. Naast free publicity communiceren we in toenemende mate via de eigen – meest social – kanalen van onze klanten. En een niet te stoppen trend is het inkopen van podia voor storytelling. Via influencers brengen we onze verhalen onder de aandacht, vaak gericht op een specifieke doelgroep. Het is de inmiddels bekende mediamix van earned, owned, paid en shared publicity.

Influencers

Waar traditionele media de afgelopen jaren een veer hebben moeten laten, zijn het nu – vaak jonge – hemelbestormende social media burger-journalisten die het debat bepalen. Ze richten zich op een specialisme of specifieke doelgroep en ze bereiken met hun ongedwongen wijze van communiceren soms grote scharen volgers. Zonder dat ze ooit de School voor de Journalistiek van binnen hebben gezien, weten ze met hun blogs, vlogs of Pinterestboards tallozen aan zich te binden. Deze nieuwe influencers ‘are here to stay’ en maken vast onderdeel uit van onze communicatiemix.

Succesvol verhalen vertellen

Naast al deze positieve veranderingen die ons vak zo leuk maken, zijn er ook uitgangspunten die nooit veranderen. Zo is creativiteit altijd onze leidraad om succesvol verhalen te vertellen. Wie free publicity wil genereren moet zijn hoofd boven het maaiveld uitsteken, moet opvallen, het moment grijpen. Met een origineel evenement, een creatieve kop boven je uitnodiging of persbericht, opvallend beeldmateriaal of een afwijkende insteek van je boodschap.

De moeite waard

Maar precies datzelfde geldt bij de inzet van je eigen communicatiekanalen, gebruik van social kanalen of bij de inzet van influencers. Ook dan moet je boodschap de moeite van het lezen, luisteren of bekijken waard zijn. Leuk als je ingekochte item bij Enzo Knol of Miss Lipgloss voorbij komt, maar zorg tegelijkertijd dat je boodschap wordt gehoord, omdat die op een creatieve manier is gebracht, slim op de actualiteit is ingestoken of scherp aan de wind zeilt. Zodat erover gesproken wordt.

Want anders waren we tien jaar geleden wel een reclamebureau begonnen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *