NewsLab logo

MT aan het woord

Ons nieuwe driekoppig MT over NewsLab in 2023

Vorige maand kondigden we aan dat het management team van NewsLab voortaan bestaat uit drie personen. Een goed moment om ons gloednieuwe, driekoppige management aan de tand te voelen over hun kijk op NewsLab in 2023.

Stefan, gefeliciteerd met je stap naar het managementteam. Was je verrast toen je hiervoor gevraagd werd?

Ja en nee. Dat het zó snel zou gaan had ik niet verwacht. Het is voor mij nooit een doel op zich geweest om zo snel mogelijk naar de top van het bedrijf te komen. Ik heb het werk voor onze klanten én de mensen bij NewsLab gewoonweg altijd supermooi en interessant gevonden. De stappen die ik in relatief korte tijd heb gemaakt en de kansen die ik heb gekregen waren daarbij uiteraard wel een extra drijfveer. Het is voor mij dan ook een enorme eer dat ik nu – na 5,5 jaar NewsLab – gevraagd ben voor het management. Daar spreekt veel vertrouwen uit. Anderzijds denk ik ook dat het goed is dat onze corporate tak, die de afgelopen jaren steeds groter is geworden, nu ook vertegenwoordigd is in ons management. Ik kijk er dan ook erg naar uit om het bureau samen met Talitha, Isabelle en ons getalenteerde team naar een nóg hoger niveau te tillen.

 

Isabelle, je bent al sinds de oprichting van NewsLab betrokken bij het bureau – samen met Marc en Hans. Is het wennen om met ‘nieuwe gezichten’ het bureau te runnen?

Na inmiddels ruim vijf jaar nauwe samenwerking met Talitha als partner in crime en Stefan als superfijne collega voelt dat niet nieuw, maar heel vertrouwd. Het is heel geleidelijk gegaan. Ik ben vanaf de oprichting, bijna zeventien jaar geleden, natuurlijk heel erg gewend geweest aan het samenwerken met Marc en Hans. Toch is er in al die jaren wezenlijk niet zoveel veranderd. Natuurlijk brengt iedereen andere energie en ander talent en inzicht met zich mee, maar we hebben de luxe dat er een sterk NewsLab-DNA is dat ons allen heel goed past en waardoor er al jaren een hele fijne en natuurlijke flow is in het team en in het MT.

Ik was vijf jaar geleden erg blij dat Talitha haar geplande stap naar klantzijde niet maakte, maar naar Amsterdam kwam, naar NewsLab. Met haar frisse blik van buiten en haar oog voor mensen en hun ontwikkeling, maar ook haar ervaring en kennis van het vak. Bij Stefan had ik vanaf dag één een heel goed gevoel. Zoveel talent en ambitie, gecombineerd met een positieve mindset, uitzonderlijk goede mensenkennis en een ontzettend fijne en warme persoonlijkheid. En gelukkig zijn Marc en Hans ook nog steeds, weliswaar veel meer vanaf de zijlijn, betrokken bij het bureau en bij ons. Het blijft fijn om met hen te sparren, samen trainingen te geven en ook samen trots te zijn op ons mooie team en prachtige klanten.

Talitha, hoe gaan jullie de rollen met zijn drieën verdelen?

We hebben de managementtaken opgesplitst en duidelijke afspraken gemaakt over wie waar eindverantwoordelijk voor is. Binnen het management gaat Stefan zich met name richten op de verdere ontwikkeling van het corporate team en het verder uitrollen van de diverse corporate producten, zoals thought leadership en PRessure Cooker sessies. Ook de ontwikkeling van het team behoort tot zijn taken, waarbij we de coaching van het team wel met zijn drieën verdelen. Isabelle richt zich als director op de verdere ontwikkeling van de consumentenklanten van het bureau. En neemt als oudgediende zaken als de onboarding en het delen van de NewsLab cultuur op zich. Ik ga mezelf meer richten op de externe profilering van het bureau, ben eindverantwoordelijk voor new business en ga een overkoepelende rol spelen bij de bredere ontwikkeling van de dienstverlening van NewsLab. Daarnaast blijven we alledrie als senior adviseurs een grote rol spelen op diverse accounts.

 

Stefan, wat is vanuit jouw rol de focus voor NewsLab in 2023?

NewsLab is één van de weinige PR-bureaus in Nederland dat zich specialiseert in zowel brand/marketing-PR als corporate PR. Als senior van ons corporate team zal ik mij – hoe kan het ook anders – met name gaan richten op de ontwikkeling van ons corporate team en portfolio. We merken een groeiende behoefte bij klanten om zich met hun kennis, data en expertise te profileren als thought leader in hun vakgebied. Op de vraag hoe je een thought leader wordt, is echter geen eenduidig antwoord te geven. Dit verschilt per type organisatie, de markt waarin je actief bent, hoe (goed) concurrenten zich profileren, welke doelgroep je wil bereiken, welk doel de organisatie nastreeft en welke ontwikkelingen er zijn op de onderwerpen en thema’s waar een organisatie kennis en expertise heeft.

Met het uitbouwen van een aantal corporate producten, zoals onze PRessureCooker, willen we een roadmap creëren voor organisaties om hun eigen verhaal te vertellen. Tijdens een PRessureCooker sluiten we ons een dagdeel op met de klant om in kaart te brengen welke kennis en expertise de organisatie in huis heeft, hoe zij zich kan onderscheiden van branchegenoten en welke bewijsvoering en visie we in huis hebben om media en de doelgroep te inspireren. Daarnaast ga ik mij binnen NewsLab nadrukkelijk richten op de talentontwikkeling van ons team, omdat dit goed bij mij past. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het essentieel om als werkgever te investeren in het kapitaal dat je al in huis hebt. Hoe meer je hierin investeert, hoe minder reden er is om het honk te verlaten.

Isabelle, wat wil jij bereiken met NewsLab in 2023?

Ik hoop dat 2023 vooral het jaar wordt van wat meer stabiliteit. De coronatijd ligt gelukkig achter ons. We hebben weliswaar ontdekt dat je met thuiswerken ook een bureau overeind kunt houden en het teamgevoel kunt behouden, maar het is ook in opleiding en ontwikkeling van het team fijner om elkaar vaker te zien en persoonlijk contact te hebben. Onze mensen zijn ons kapitaal, zij maken ons bureau. Daar zijn we zuinig op en ik wil daar komend jaar meer tijd en aandacht voor hebben. We kiezen nu voor een combinatie van thuiswerken en aanwezigheid op kantoor. Daarnaast zijn we ook heel zuinig en vooral trots op onze klanten. We hebben de luxe dat veel van hen al vanaf het allereerste uur, nu bijna zeventien jaar, bij ons zijn. Mijn jaar is goed als ze in december weer blij terugkijken op goede adviezen, succesvolle introducties, mooie publicaties en ze veel plezier met ons hebben gehad. We zien klanten als collega’s die toevallig een andere werkplek hebben. Ik hoop dat we die ‘collega’s’ dit jaar weer blij kunnen maken en kunnen bijdragen aan hun successen!

Talitha, hoe kijk jij naar 2023?

Overall heel positief. We hebben een gevarieerd klantenportfolio en in 2023 al veel mooie PR-plannen mogen maken. Naast het werk voor trouwe bestaande klanten zijn we recent gestart voor een mooi merk als Nestlé, en we hebben er net een andere mooie klant bij. Hierover later meer, maar we kunnen niet wachten om voor hen aan de slag te gaan. Ik kijk ook uit naar het verder zien ontwikkelen van ons team. We hebben een aantal gretige jonge talenten die snel stappen maken. Het blijft mooi om mensen hierin te begeleiden. Als ik kijk naar mezelf, hoop ik in 2023 iets meer uit de operatie te kunnen stappen en nog meer focus te kunnen leggen op de ontwikkeling van Newslab en het vak. Ik wil wat meer ‘naar buiten’ om met vakgenoten te praten en kennis te delen. Niet alleen ‘in’ NewsLab werken, maar ook ‘aan’ NewsLab werken. Tegelijkertijd ben ik één van de eersten die gaat rennen als het nodig is voor klanten, dus we zullen zien of dit voornemen gaat lukken…


Wat zien jullie als de grootste uitdagingen in het vak de komende tijd?

Stefan: “Het vak en de maatschappij veranderen op dit moment in razendsnel tempo. Zo is er – onder invloed van een groeiende druk vanuit de samenleving – een toenemend belang voor bedrijven om een purpose uit te dragen, waardoor er een overdaad aan boodschappen is ontstaan. De veelheid aan informatie en kanalen blijft in mijn ogen de grootste uitdaging in het PR-vak om de verhalen van onze klanten op de juiste manier te vertellen. Dit terwijl het met een naderende recessie én een krappe arbeidsmarkt nóg belangrijker wordt voor bedrijven om de kop boven het maaiveld uit te steken. Dit vereist focus en een strategische mix van earned, owned en shared media om de doelgroep te bereiken. Hier is een grote rol weggelegd voor ons als adviseurs om de juiste strategie en middelen te bepalen.

Daarnaast zijn er op dit moment zeer interessante zaken gaande op het gebied van technologie. Neem de recente opkomst van ChatGPT, de nieuwe AI chatbot die super snel in staat is om taal te begrijpen en te produceren. Het is een mooie uitdaging voor het vak om dit soort tools niet als bedreiging, maar als kans te zien en te benutten.”

Waarop zijn jullie het meest trots?

Stefan: “We zijn écht het bureau van de inhoud. Niet voor niets is een aantal van onze klanten al vanaf 2006 bij ons. We zijn eerlijk naar onze klanten, zorgen er bij een creatief idee óók altijd voor dat het strategisch klopt en weten vaak te verrassen met proactiviteit. We dompelen ons volledig onder in het vakgebied van onze klanten en investeren daar graag in. Zo zijn we het ene uur beleggingsexpert van ABN AMRO MeesPierson en het andere moment hardloopschoenen-specialist bij Brooks. Dit resulteert in een duurzame relatie met onze klanten en daar ben ik heel trots op.”

Isabelle: “Ik ben ook heel trots op onze filosofie, PR zonder blabla. En op de nuchterheid die we als bureau en als collega’s onder elkaar hebben in een wereld waar gebakken lucht nog wel eens de boventoon voert. Het Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ past ons beter.

Wat vinden jullie het lastigste aan het runnen van een PR-bureau?

Stefan: “We staan alledrie het liefste met onze poten in de klei en vinden het werk voor onze klanten nog altijd het allerleukst. Iedere dag doen we er alles aan om het onderste uit de kan te halen voor onze klanten. De waan van de dag maakt ons vak spannend, dynamisch, maar soms ook chaotisch. Dan is het wel belangrijk om oog te houden voor de parapluvisie en de juiste aandacht voor de teamontwikkeling.”

Talitha: “We hebben een heel fijn en hecht team dat zich snel aan het ontwikkelen is. Die teamontwikkeling vinden we heel belangrijk, maar het blijft soms – mede door de huidige arbeidsmarkt – wel puzzelen om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. En te anticiperen op de grillen van de PR-wereld. Iedere keer als je denkt alle ‘pionnen’ goed te hebben staan, lopen dingen toch weer anders… Maar dit maakt het runnen van een bureau ook wel weer dynamisch. Als we zouden houden van voorspelbaarheid zouden we allemaal niet in de PR-wereld werken.”

Is het wel nodig, drie mensen in het dagelijkse management van een middelgroot bureau?

Talitha: “Aangezien we alledrie de rol van meewerkend voorman hebben, is het fijn om de managementtaken te verdelen. We hebben hier onderling goede afspraken over gemaakt, maar kunnen ook makkelijk taken van elkaar overpakken. Op die manier is er altijd wel iemand die de focus op het bureau kan houden, als de anderen even druk zijn met hun adviestaken. Daarnaast is het fijn dat nu zowel het brand PR als corporate PR team zijn vertegenwoordigd binnen het MT.”