NewsLab logo

Paid PR

Paid PR wordt steeds meer onderdeel van PR-strategieën. Maar wat is het? En waarom zetten we het in? Bij NewsLab geloven we tussen een goede mix van Earned PR en Paid PR. Earned PR kennen de meesten wel. Het traditionele perstraject. Van het schrijven van het persbericht tot het verzenden naar een goed geselecteerde medialijst. Het pitchen, persbegeleiding of een PR onderzoek. Het is allemaal onderdeel van Earned PR. Paid PR is letterlijk PR waarvoor je betaald.

Een interessanter verschil is tussen paid PR en media-inkoop. Bij NewsLab zijn we dagelijks bezig verhalen te vertellen van onze klanten. Regelmatig moeten we de klant vertellen dat het verhaal letterlijk vertellen zoals zij het willen té commercieel is. Samen komen we dan tot een creatieve, nieuwswaardige invulling om er toch redactionele aandacht mee te behalen. Bij media-inkoop wordt er gekeken naar het bereiken van de massa door middel van het juiste middel (bijvoorbeeld een advertentie of een radio/tv commercial) met als doel het verkopen van een product. Bij een paid PR route vinden we het wel belangrijke om op een authentieke en redactionele manier het verhaal van onze klanten te vertellen met als doel de brand awareness te vergroten.

Je gebruikt de stem van de redactie of influencers, maar betaald voor het bereik bij de juiste doelgroep. In co-creatie met de redacteur of influencer zoeken we naar een geloofwaardige manier om de boodschap van een campagne te vertellen. Authenticiteit is wat ons betreft key. Bij NewsLab zetten we daar steeds een stapje in en durven we steeds wat meer. Dat is leuk om te zien voor de ontwikkeling van het bureau en de NewsLabbers.

Het inzetten van paid pr kan onder andere op de volgende verschillende manier;

  • Door middel van een advertorial krijg je gegarandeerde aandacht rondom een thema wat normaliter veel nieuwsconcurrentie heeft. Bijvoorbeeld Valentijnsdag. Maar kan je ook een complexe boodschap vertellen op de juiste manier of koppel je jouw merknaam aan een creatieve invulling hiervan.
  • Een mooie videoserie kan je eerlijke reviews ophalen van experts omtrent jouw product;
  • Een creatieve influencer campagne geeft je de mogelijkheid een product of dienst op een leuke manier naar een gericht publiek te communiceren
  • Door het binden van ambassadeurs (en; celebrity endorsement) koppel je een gezicht aan het merk en maak je het persoonlijker; je kunt meer lezen over de verschillende mogelijkheden in paid PR in branded content en influencer PR.