Blog: SEO is schrijven voor de Google doelgroep

SEO is schrijven voor de Google doelgroep

Sinds er zoekmachines bestaan, is het belangrijk om websites zowel technisch als qua content goed af te stemmen op hoe mensen zoeken. SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie was en is voor mij niets nieuws onder de zon. Ik ben namelijk opgevoed tussen de Googols.

Tien jaar geleden ben ik begonnen als redacteur bij een webbureau in mijn geboortedorp. Tussen die technische jongens en met veel ‘trial and error’ leerde ik hoe je een tekst kan optimaliseren voor zoekmachines aan de hand van twee vragen: wat wil mijn doelgroep weten, oftewel: waar zijn ze naar op zoek? En: hoe kijkt Google naar mijn tekst? De eerste vraag is meer inhoudelijk, terwijl de tweede juist ingaat op de techniek van zoekmachines. Ik zal ze hieronder verder toelichten.

Zoekwoorden bepalen

Om te weten waar je tekst op gevonden moet worden, is het handig om erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is en welke zoekwoorden daarbij horen. Bepaal dus je doelgroep, het doel van je tekst, de kernboodschap, eventueel een call-to-action. Got it? Bedenk nu welke trefwoorden daarbij horen. Vooral die zoektermen zijn voor velen een struikelblok. Maar gelukkig is er een hele handige website die je daarbij kan helpen: Google. De zoekmachine geeft namelijk suggesties als je een zoekwoord invult. Bijvoorbeeld:

SEO schrijven zoekopdracht op Google

SEO schrijven zoekopdracht op Google

Eerst schrijven, dan SEO

Ga nu je tekst schrijven, maar pas op dat je niet geforceerd je trefwoorden in de tekst verwerkt. Het moet wel lekker leesbaar en informatief blijven. Uiteindelijk gaat het erom wat je doelgroep wil weten. En daarvoor heb je het doel, boodschap en een eventuele call-to-action van tevoren bepaald. Verwerk je zoekwoorden drie tot vijf keer in de tekst, op een natuurlijke manier. Maak ook gebruik van synoniemen. Zo gebruik ik in deze tekst afwisselend synoniemen voor zoekwoorden, zoals ‘trefwoorden’ en ‘zoektermen’. Klaar? Dan kan je gaan optimaliseren.

Schrijftips voor de Google-dans

Hoe het algoritme van Google precies werkt, is het best bewaarde geheim ter wereld. Maar het is algemeen bekend dat trefwoorden, links, titels, tussenkopjes, de juiste url en een pagina-omschrijving heel belangrijk zijn in de Google-dans. Om je tekst goed af te stemmen op je zoekende doelgroep, kan je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • Schrijf 350 woorden of meer

    Waar ik als copywriter graag denk less is more, gaat Google voor langere teksten. Waarom? De zoekrobot van Google scant graag langere teksten, die worden gezien als informatiever en dus nuttiger voor de bezoeker. Voor tekstschrijvers een kans om meer zoektermen en synoniemen erin te verwerken.

  • Verwerk je belangrijkste zoekwoord in de titel – maximaal 77 karakters

    Begin de titel van je verhaal met je belangrijkste zoekwoord en je scoort meteen goed. Het is dan voor de bezoeker meteen duidelijk waar de pagina over gaat. Lukt dit niet, verwerk dan je zoekwoord in de eerste 77 karakters van je titel. Na die 77 tekens kapt Google je titel namelijk af.

  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord in de eerste zin van de inleiding

    Daarmee bevestig je meteen dat je tekst inderdaad over het trefwoord gaat en maak je Google heel blij.

  • Maak tussenkoppen waarin je één keer je belangrijkste zoekwoord gebruikt

    Zoekmachines zijn ook gek op tussenkopjes. Het maakt de tekst prettig leesbaar en door je zoekterm in een tussenkop te verwerken, geef je aan dat dit nog steeds het hoofdonderwerp van de tekst is. Even een technische tip: een tussenkop moet je wel markeren als tussenkop door er bijvoorbeeld een H2 of H3 (kop 2 of kop 3) van te maken. Het is niet voldoende om een vetgedrukt woord te gebruiken, dat ziet Google namelijk niet als tussenkop.

  • Link naar andere, relevante pagina’s

    Bezoekers en zoekmachines houden van klikken, helemaal op relevante links. Als je in je tekst verwijst naar een andere pagina, zorg dan dat het onderwerp goed aansluit. Het is af te raden om een link te maken van je belangrijkste zoekterm, maar je kan wel linken naar pagina’s met aanvullende informatie. Linken andere pagina’s naar jouw tekst? Dan scoor je bonuspunten voor linkbuilding.

  • Gebruik afbeeldingen en zorg voor een goede omschrijving

    Ook afbeeldingen zijn zeer belangrijk voor je zoekende doelgroep. Gebruik altijd relevant beeld en geef de afbeelding een goede omschrijving bij de alt-tekst (alternatieve tekst). Dit gebruikt Google om je beelden te indexeren en is dus ook een prima plek voor een trefwoord.

  • Zoekwoord in url en paginaomschrijving

    De url, oftewel het adres waar je tekst te vinden is, telt mee voor de vindbaarheid. Zorg ervoor dat je zoekwoord in de url voorkomt. Ook kan je bij het plaatsen van je tekst op de website een paginaomschrijving van 156 karakters invoeren. Dit telt niet mee voor de vindbaarheid of SEO, maar is wel handig voor je bezoekers. Deze omschrijving wordt namelijk op Google getoond. Gebruik je meer dan 156 karakters? Dan wordt deze tekst afgekapt.

Artistiek versus techniek

Met deze tips voor SEO schrijven kom je online een heel eind. Je zal merken dat het optimaliseren van je tekst gevolgen heeft voor de schrijfstijl. Een spannende kop en een teasende inleiding worden een stuk minder interessant als je meteen je belangrijkste zoekterm erin verwerkt. Maar helaas geeft Google nog steeds geen punten voor het artistieke gedeelte…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *