NewsLab logo

TikTok versus Instagram Reels: wie gaat voor ‘goud’?

Instagram lanceerde in 2016 haar toen nieuwe feature Instagram Stories. Aanvankelijk was het een kopie van de app Snapchat, maar Instagram Stories overtrof al snel de populariteit van het gele spookje. Met meer dan 1,2 miljard actieve wekelijkse gebruikers is het geen verrassing dat Instagram vernieuwt om influencers het maximale uit haar platform te laten halen. De volgende grote lancering is Instagram Reels. Het lijkt op het zwaar onder vuur liggende TikTok en wederom lijkt een kopie voor ‘goud’ te gaan in deze populariteitswedstrijd. Maar wat is de tool? Hoe zet je het in als PR-bureau en wat is NEXT?

Het concept is heel simpel: Instagram Reels biedt gebruikers de mogelijkheid een video te editen en hieraan een leuk muziekje toe te voegen. Juist, dat lijkt inderdaad veel op het soon to be verbannen TikTok. Je flitsende dans- of muziekfilmpje kun je vervolgens direct delen op je Instagram-account. Makkelijk, want veel TikTokkers deelden dit toch al op beide platformen. Nog niet zo lang geleden maakte het Chinese TikTok een snelle opmars op social media, wat resulteerde in een verovering van Gen Z én 800 miljoen wereldwijde gebruikers.

Echter, de geschiedenisboeken staan vol met conflicten tussen China en de Verenigde Staten en ook nu zitten deze twee grootmachten elkaar behoorlijk dwars. Donald Trump deed een duit in het zakje door de populaire app in Amerika te verbannen. Paniek onder influencers, want wat moesten degenen met veel volgers? Wat zou er gebeuren met hun vergaarde populariteit? Niet alleen in Amerika, want wij Europeanen kijken trends nog steeds af van de Amerikanen. Óók als het aankomt op Influencer Marketing (lees alles over het begin van influencermarketing in: een lesje influencers voor boomers)?

De uitkomst voor marketeers
Linksom of rechtsom, het valt niet te ontkennen: Instagram is ijzersterk en speelt slim in op actuele ontwikkelingen. Schoonheidsfoutjes die de originals hadden, poetst zij weg. Snapchat had namelijk eerst geen mogelijkheid tot het monitoren van marketingactiviteiten en Instagram Stories wel. Ook Instagram Reels biedt vanaf de lancering de mogelijkheid om resultaten te monitoren en rapporteren, terwijl dit bij TikTok niet zo was. TikTok is dit pas sinds een paar weken aan het uitrollen. Hierdoor is het voor ons als PR-bureau interessanter om op hetzelfde platform te blijven, dan verschillende platformen te adviseren.

One-stop-channel
Wij werken regelmatig met influencers, zowel op projectbasis als year-round. Voor Dermasence sturen we elke maand pakketjes naar een groep ambassadeurs en voor Center Parcs hebben we loyale ambassadeurs aan het merk gekoppeld, die eens in de zoveel tijd op pad mogen naar een park naar keuze. Anderzijds hebben we geregeld voor onze merken een x bedrag waarvan we influencers voor inkopen. Neem bijvoorbeeld de #Theyareopen activatie met Thuisbezorgd.nl, het borrelplankje van Old Amsterdam of het klimaatakkoord van ENGIE. Negen op de tien keer gaat het dan om Instagram-posts en -stories en ondersteunen we een merk van A tot Z bij het realiseren van hun doelstellingen. Hier zal Instagram Reels zich snel aan toevoegen om meer creatiever en innovatieve content te kunnen maken.

What’s Next?
Behalve de komende veranderingen bij Instagram – zoals het verbergen van de like counter en het bestrijden van online pesterijen en racisme – hebben ze vast nog meer voor ons in petto. Als een aantal nieuwe features positieve resultaten oplevert, kan dit zorgen voor een onaantastbaar imago voor Instagram. Zo zijn ze hun AR- en VR-functies snel aan het verbeteren. We zijn er gek op en de trend zet zich voort naar supermarkten, winkelketens en, door corona, hele vakantieparken. Deze functies worden naar verwachting verbeterd om zich klaar te stomen voor de toekomst. De achterliggende gedachte is dat Instagram hierin een toevoeging zal zijn voor retailers. We gebruiken het platform nu namelijk om een nieuw brilletje of lippenstift te testen. Sinds de coronacrisis maken we als creator-in-spe volop gebruik van de AR/VR-functie. Door de effecten-galerij kan je wereldwijd zoeken door filters of er zelf eentje maken!

Onverwoestbaar
Instagram is ook bezig met het testen van haar nieuwe feature Instagram Badges. Tijdens een live-uitzending via het platform kunnen kijkers voor een klein bedrag een badge kopen waarmee ze hun steun kunnen betuigen. Afhankelijk van het gekozen bedrag (maximaal vijf euro), krijgen zij ook toegang tot speciale extra features, waarmee ze zichzelf in alle comments kunnen laten opvallen. Gedurende deze testfase gaat honderd procent van de opbrengst naar de creator. Een goede stap voor (toekomstige) artiesten in creatieve sectoren.

Uiteindelijk overtroefde Instagram in populariteit Facebook, steeg het platform ver voorbij Snapchat en het ziet ernaar uit dat het platform ook TikTok de baas zijn. Welk platform gaat als volgende de strijd aan met het onverwoestbare Instagram?