NewsLab logo

Wat is de magie van vlogs?

You hate it or love it

Sommigen haten het, anderen vinden het fantastisch: vlogs! Deze zogenaamde ‘video blogs’ zijn in de afgelopen jaren razend populair geworden, maar waarom eigenlijk?

Voordat ik bij NewsLab kwam werken wist ik uiteraard wel af van het bestaan van vlogs, maar vlogs echt kijken liet ik liever aan mij voorbijgaan. Eenmaal werkzaam in de pr maakte ik kennis met namen als de Huismuts en Jamie Li en ontdekte ik dat een samenwerking met dergelijke vloggers een interessant PR-middel kan zijn. Maar de vraag blijft: hoe kan twintig minuten lang naar het leven van een ander kijken vermakelijk zijn? Naarmate ik meer vlogs ging kijken, merkte ik dat het best verslavend is. En daarin sta ik niet alleen. In Nederland kijkt 1 op de drie mensen boven de achttien elke maand minstens 1 vlog. Er moet dan wel iets speciaals aan deze vorm van content zijn om zoveel mensen te boeien. Ik ben in de wereld van vlogs gedoken en identificeerde 4 redenen waarom het

Vlogger versus YouTuber
Er is nog steeds verwarring over de tem ‘vlogger’. Mensen die content plaatsen op YouTube worden vaak vloggers genoemd, maar dit is niet correct. Vloggers maken video’s waarin ze hun volgers meenemen in hun leven. Ze delen wat ze doen, waar ze naar toe gaan, wat ze dragen, etc. Enzo Knol is één van de bekendste vloggers van Nederland. YouTuber is een overkoepelende term voor iedereen die content maakt voor YouTube. Dat kunnen pranks zijn, items over gaming, grappige sketches, opvallende top 10 lijstjes, etc. Vloggers zijn dus wel YouTubers, maar YouTubers zeker niet automatisch vloggers.

Reality TV
De eerste reden die bijdraagt aan de populariteit van vlogs is het realistische aspect van de video’s. Vlogs kan je vergelijken met reality-TV. Reality-TV was en is nog steeds enorm populair. Het kijken naar ‘gewone’ mensen was een baanbrekend succes. Dit is ook het geval bij het kijken van vlogs. Veel vlogs gaan over de dagelijkse bezigheden van ‘gewone’ mensen en geven zo een kijkje in het leven van iemand anders. Doordat iemand zijn privéleven met je deelt, wordt er een verbondenheid met de ‘personages’ gecreëerd. Je hebt het gevoel alsof je ze echt leert kennen en zo bouw je een band op met de vloggers.

“Ze zijn net zoals ik”
Dit gevoel van verbondenheid met de personages in de vlogs zorgt ervoor dat zij goed in te zetten zijn in de wereld van pr. Want je neemt sneller iets aan van iemand die dichtbij je staat, dan van een grote ster waarmee je je veel moeilijker kunt identificeren. Als PR-bureau werken we veel met influencers, een overkoepelend woord voor o.a. bloggers, vloggers en Instagrammers. Het is tegenwoordig lastig voor bedrijven om producten te promoten via traditionele vormen van paid advertising door de grote hoeveelheden content waar mensen dagelijks mee overspoeld worden en door ad blockers. Via onder andere vlogs worden producten op een natuurlijke manier onder de aandacht gebracht (mits goed uitgevoerd uiteraard) en is de boodschap veel authentieker.

Binge-Watching
Een andere reden van de populariteit van vlogs is het vermaak en de ontspanning die het kijken ervan biedt. Vlogs zijn uitermate geschikt om te binge-watchen. Net zoals bij Netflix spelen op YouTube vlogs zich automatisch achter elkaar af. Hierdoor word je verleid om achter elkaar te blijven kijken naar de serie van vlogs en word je meegenomen in het ‘persoonlijke’ verhaal van de vlogger. Een vlog is op deze manier te vergelijken met het kijken van een serie. Het kijkt net zo lekker weg en als je niet oplet zit je zo uren te kijken. De nieuwsgierigheid naar wat er gaat gebeuren in de volgende aflevering van een serie is op deze manier ook toepasbaar op het kijken van vlogs.

Inspiratie voor elke doelgroep
Bedenk een onderwerp en er is wel een vlog over te vinden. Of mensen nu een inkijkje geven in hun interieur, favoriete make-up, kleding, huisdieren of de reizen die ze maken, de inspiratie is oneindig! Dit zorgt ervoor dat vlogs (en andere vormen van video content) niet alleen vermaak bieden, maar echt een inspiratiebron voor mensen kunnen zijn. Zeker op ‘micro niveau’ zijn er veel niche influencers – waaronder vloggers – te vinden die mensen inspireren over één specifiek onderwerp. Dat biedt mooie kansen voor merken die producten binnen die niche aanbieden. En het blijft authentiek, omdat de influencer er bewust voor gekozen heeft content te delen vanuit één specifieke hoek.

Kortom: genoeg redenen waarom het aantrekkelijk is om uitgebreid vlogs achter elkaar weg te kijken. Je kan je verdiepen in het leven van ‘gewone’ mensen, terwijl je er lekker ontspannen van wordt en tegelijkertijd krijg je ook nog eens de kans om inspiratie op te doen voor een lekker recept, een nieuw interieur of de nieuwe droombestemming voor je volgende vakantie. Daarnaast maakt het feit dat deze vlogs zo goed bekeken worden ook veel bedrijven blij, want zij hebben een alternatief kanaal om hun producten op een authentieke manier aan jou voor te stellen. Want zeg nou zelf: het is toch veel leuker om de promotie van producten te zien in een vlog waarin het heel natuurlijk en passend is verwerkt, dan dat je de zoveelste reclame voorbij ziet komen waarmee je jezelf toch niet kan identificeren?

Om deze blog af te sluiten zal ik ook nog mijn favoriete vlog met jullie delen. CoWiththeFlow is net begonnen met vloggen, maar heeft als vriendin van de Huismuts al 17.770 abonnees weten te verzamelen. En terecht, want ik vind het heerlijk om naar haar droge humoristische video’s te kijken, omdat ze zo ‘lekker gewoon’ is. Wat zijn jullie favoriete vlogs?