NewsLab logo

Werken in de PR – vijf tips voor starters

“Ga je in de PR werken? Dan vraag je toch alleen maar om gratis publiciteit? Dan ga je zeker veel persberichten schrijven?” Dit zijn toch wel de twee meest voorkomende vooroordelen die me om de oren vlogen nadat ik vertelde dat ik mijn eerste baan had bemachtigd in de PR. Ik reageerde dat dit inderdaad een onderdeel zou uitmaken van mijn werk, maar veel verder dan dat kwam ik zelf eigenlijk ook nog niet. Daarvoor moest ik het toch eerst zelf ervaren. En nu, zes maanden verder, ben ik er klaar voor om mijn zegje te doen. Hoe is het nu echt om te werken in de PR?

Toen ik solliciteerde bij NewsLab, spraken mij vooral de afwisseling in de projecten en de creativiteit die je hierin kwijt kunt aan. Al vanaf dag één werd er aan mijn verwachtingen voldaan. Vrijwel meteen werkte ik mee aan drie uiteenlopende projecten, namelijk de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, het Brooks Innovation Camp en Sam& tegen kinderarmoede. Dat brengt me terug naar vooroordeel nummer één: dat PR-adviseurs slechts bezig zijn met het genereren van gratis publiciteit. Die gratis publiciteit is absoluut niet het uitgangspunt gebleken van de inspanningen die wij als PR-bureau leveren. We kijken allereerst strategisch naar de doelgroep en de verhalen die hen aanspreken. Daarna bekijken we wat de beste plek is om dat verhaal te vertellen, welke aanvullende haakjes nodig zijn en of er een creatieve activatie aan toegevoegd moet worden. En die publiciteit, naast bijvoorbeeld ook influencer PR, is dus slechts één van de manieren om het verhaal te vertellen en de doelstellingen van onze klanten te bereiken.  

Wat ik ook ontdekte in mijn eerste PR-maanden is dat PR, niet geheel onverwacht, hand in hand gaat met een hele grote mate van flexibiliteit en proactiviteit. De kracht van goede PR ligt in het vermogen om in te spelen op veranderende omstandigheden en de kansen die ontstaan te pakken of de mogelijke bedreigingen voor te zijn. Hiervoor is het van belang dat je als PR-adviseur op de hoogte bent van het nieuws en van de trends en ontwikkelingen in het vak. Het werk in de PR-branche gaat dan ook snél, nog veel sneller dan ik had gedacht. Binnen no time creëren we PR-plannen, zetten we campagnes op en schrijven, redigeren en sturen we persberichten. Dat maakt dat mijn collega’s stuk voor stuk strijders zijn, die zich voor de volle 100% inzetten voor hun klanten en relaties.

Mijn vuurdoop kwam al snel. Na anderhalve maand hielp ik bij de organisatie van het Brooks Innovation Camp: een internationaal media event in Amsterdam. Wat een spanning, maar wat een ervaring om dit vanuit de frontlinie mee te maken! In de maand erna, toen we de werkdagen nog op kantoor doorbrachten, werkte ik vooral mee aan influencer PR-campagnes. Zo nam ik bijvoorbeeld contact op met influencers die bij de merkidentiteit van het merk VitaminWater pasten, om mee te werken aan de bekendheid van de nieuwe, suikervrije varianten. Het vooroordeel dat ik vooral persberichten zou schrijven, kan ik hierbij dan ook weerleggen. Grappig genoeg, heb ik dit pas één keer gedaan. Persberichten worden namelijk meestal door onze copywriter geschreven. Het werken in de PR is zo veel veelzijdiger dan het heersende beeld.

Na die maand diende de coronacrisis zich aan en daarmee de volgende uitdagingen. We schakelden meteen om (wat zei ik over flexibiliteit?), want vanaf dag één van de crisis ondersteunen we onze klant Jumbo bij hun communicatie met de pers en bemande ik de perstelefoon en -inbox. Het is sindsdien voortdurend kijken hoe de situatie zich ontwikkelt en hoe we het verhaal van onze klanten in deze veranderende omstandigheden het beste kunnen vertellen. Ik kan je zeggen, mijn eerste indruk van PR is dat het alles behalve saai is. Het waren dynamische maanden, maar daardoor extra leerzaam. In de PR maak je voor mijn gevoel in één week mee, wat op sommige andere plekken een half jaar zou duren.

Overweeg jij nou ook om in de PR te gaan werken? Dan heb ik vijf gouden tips voor je verzameld!

  1. Als PR-adviseur behaal je resultaten direct voor jouw klant en indirect voor jezelf. Je wordt (als je het goed doet) hun rots in de branding en zorgt ervoor dat er positieve verhalen over hén worden verteld. Je opereert dus op de achtergrond. Ga na of dit bij je past en of je hier, zoals wij, voldoening uit zou halen.
  2. Het is echt belangrijk dat je kunt schakelen. Als PR-adviseur werk je aan verschillende projecten tegelijkertijd. Je moet je dus regelmatig heel flexibel opstellen en heel veel ballen tegelijk in de lucht kunnen houden. Situaties veranderen en daardoor ontstaan juist kansen. Je moet hier wel tegen kunnen. Als je snel kunt schakelen en deze verwachting hebt van het werken in dit vakgebied, zit je goed! 
  3. Om relevante verhalen te vertellen, is het handig en van belang om te weten wat er speelt in de wereld. Kijk dus het journaal of lees artikelen in je favoriete nieuws app, wat je maar wilt. Maar wees op de hoogte. Zelf luister ik elke ochtend naar de “Dit wordt het nieuws” podcast van NU.nl. Een aanrader!
  4. Het is uiteraard ook nodig om op de hoogte te zijn van trends in het vakgebied. Je scoort gegarandeerd punten als je je al hebt aangemeld bij nieuwsbrieven van Nederlandse vakmedia, zoals Frankwatching, Adformatie en vakmedia over de grens, zoals PR Week. Kun je meteen indruk maken tijdens je sollicitatie!
  5. Zoals ik heb verteld, is het werken in de PR heel veelzijdig. Je kan jezelf ontwikkelen en specialiseren in veel verschillende aspecten van het vak. Vind jij bijvoorbeeld influencer PR, crisis communicatie of PR events interessant? Bedenk vast waar jouw passie zou kunnen liggen en grijp de kansen die zich hierin aandienen.

PR vraagt dus om een groot aanpassingsvermogen. Je moet veel ballen in de lucht houden en dat moet bij je passen. Gelukkig ben ik erachter gekomen dat dit mij juist energie geeft. Mijn doel is om in de komende jaren uit te groeien tot precies zo’n meesterbrein als diegenen die mij nu van het vak laten proeven. En ik hoop dat ik dan, zelfs tijdens crisissen zoals deze, ook steeds weer met oplossingsgerichte ideeën kan komen. Voor nu laat ik alles graag nog over me heen komen. In een stortvloed dan weliswaar.