10x lees- en luistervoer over contentmarketing voor op vakantie
Tips voor jouw vakantie
Vakantie is niet alleen om bij te tanken, maar ook om in alle rust alles te lezen waar je normaal niet aan toekomt. Althans, dat is mijn jaarlijks terugkerend vakantiedoel. Lukt nooit hoor, want hoera: twee kleine kinderen. Maar goed, het voornemen telt ook. Zo komt het dat ik komende week met een optimistisch gevulde e-reader naar Frankrijk rijd. Dat leesoptimisme reikt trouwens verder dan mijn e-reader. Ik heb, in de categorie vakkennis, nog een lijst artikelen in mijn Pocket-app, een paar podcasts en wat boeken over content en contentmarketing die ik wil luisteren en lezen. Hieronder een kleine selectie uit die laatste categorie. Voor het geval jullie er wel aan toe komen.
1. Amy Porterfield (podcast)
Porterfield is een bekende online marketing-expert met een net zo bekende podcast: Online Marketing Made Easy. In deze podcast interviewt Porterfield online marketeers en leer je alles over bijvoorbeeld het opbouwen van een nieuwsbriefbestand, het lanceren van online trainingen of de werking van online communities. Nuttig luistervoer dus.
2. Het succes van vergankelijke content (artikel)
Het nieuwste buzzwoord is (al een tijdje) aan: ephemeral content. Content op bijvoorbeeld Snapchat, Instagram of Facebook die na 24 uur weer verdwijnt. Dit artikel zoomt in op de vraag waarom dit zo populair is bij gebruikers en waarom het een perfect middel is om als merk je engagement te verhogen.
3. Hacking Growth (boek)
Schrijvers van dit boek uit 2017 zijn Morgan Brown en Sean Ellis. Die laatste bedacht de term growth hacking in 2010. Met andere woorden: het vinden en uitvoeren van creatieve toepassingen om online maximaal te groeien. Denk aan het succes Dropbox of Airbnb. Misschien een beetje nerdy, maar het ligt toch al een jaar te branden op mijn nachtkastje.
4. Een podcast over de media (podcast)
In deze podcast babbelen Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth over de mediawereld en bespreken ze hun ideeën hierover. De onderwerpen schieten alle kanten op: van Snapchat-zonnebrillen tot politieke campagnes op Facebook. Lijkt me prima content voor aan de rand van het zwembad.
5. Immersive content (artikel)
Ik citeer hier even vrijelijk het intro van dit artikel, want dat was de reden dat ik het meteen opsloeg in mijn Pocket-app: ‘In het huidige contentmarketinglandschap voeren marketeers dagelijks oorlog om aandacht van de consument te winnen… Maar de enige content die ook echt raakt, is de content waar we (emotioneel) mee betrokken zijn. Want wij als consument bepalen in dit slagveld nog steeds zelf wanneer, waar en hoe we content willen consumeren. Immersive content kan helpen de oorlog te winnen.’ Wat immersive content precies is, lees je in dit stuk.
6. Handboek online redactie (boek)
Of de camping de ideale setting is om dit boek te lezen, weet ik niet. Toch zit het in mijn koffer. In dit handboek worden de theorie, strategie en praktijk van online communicatie belicht. Altijd fijn om door zo’n dikke pil te bladeren en zo als contentmaker of -specialist je kennis even op te frissen of bij te spijkeren.
7. Hoe influencers IGTV gebruiken als ‘testbed’ (artikel)
Heeft IGTV het in zich om een legitieme rivaal van YouTube te worden? Dat is afwachten. Het is een feit dat steeds meer YouTube-sterren het platform gebruiken. Alleen: niet voor hun main video’s, maar als een soort try-out-kanaal voor nieuwe formats en side projects. Wat betekent dit voor de rol die IGTV gaat innemen ten opzichte van YouTube? Dat lees je in dit artikel.
8. Hans Faber, de oom van Anne (artikel)
Toen Anne Faber vermist raakte, barstte de massale media-aandacht in alle hevigheid los. Onze MessageLab-collega Hans Faber was betrokken als slachtoffer en woordvoerder tegelijk. In dit artikel vertelt hij daarover – en over hoe kwaliteitsmedia hun ethische grenzen overschreden. Een van zijn (terechte) lessen voor de pers: investeer in onderzoeksjournalistiek..
9. Trend en veranderingen binnen SEO (artikel)
Dit artikel zoomt in op de grootste verborgen veranderingen binnen SEO als het gaat om organische zoekresultaten. En – ook niet onbelangrijk – hoe je je strategie daarop aanpast. Beetje droge kost voor onder de parasol, maar wel eentje in de categorie good to know. Wijntje erbij om het weg te spoelen, dan maar. .
10. Instagram-rich-list (artikel)
Misschien kan ik nóg een vakantiedoel nastreven: nadenken over hoe ik alsnog influencer word. If I was a rich girl, dat. Want influencers krijgen dus echt miljoenen voor een Instagram-post. Dat blijkt uit een onderzoek van Hopper, een tool waarmee je posts kunt inplannen. Kylie Jenner spant de kroon. Zij tikt met een gesponsorde post meer dan 1,2 miljoen dollar aan. In deze lijst lees je precies hoeveel bekende Instagrammers verdienen. Heerlijk.