5x hoe krijg je als merk aandacht?
Hoe krijg je als ondernemer de aandacht?
Aandacht is schaarser dan ooit. Merken moeten steeds harder hun best doen om gezien en gehoord te worden. Niet gek, als je bedenkt dat de wereldwijde hoeveelheid informatie elke zes maanden verdubbelt. Hoe val je toch op? Het boek ‘Aandacht’ van Klaas Weima heeft het antwoord.
Toen ik deze week in de auto zat, hoorde ik Weima, oprichter en managing director van creatief marketingbureau Energize, op BNR. De hamvraag: hoe krijg je als ondernemer toch de aandacht en kun je nieuwe klanten trekken? Hij schrijft daarover in zijn nieuwe boek – met de toepasselijke titel ‘Aandacht’. “Nog nooit in de geschiedenis was aandacht zo kostbaar als nu. Klanten zijn onbereikbaar geworden”, stelt Weima. Samen met de Peeter Verlegh van de VU deed hij er onderzoek naar. Er zijn vijf aandachtstrekkers om klanten te boeien en te beïnvloeden. Die belicht hij in zijn boek. Mocht je nou geen tijd (of aandacht) hebben om dat te lezen, hieronder een resumé van wat hij vertelde op BNR.
1. Emotie
Misschien niet heel verrassend, maar toch: emotie is een belangrijke manier om de belangstelling van iemand te krijgen. Probeer met aandachtsmarketing dus altijd een gevoelige snaar te raken. Of, zoals Weima zegt: “Denk goed na over wat een klant drijft en haak daar op een authentieke manier op in.”
2. Inclusie
Als je klanten het gevoel geeft dat ze ergens bij horen, is de kans dat je hun interesse wekt aanzienlijk groter. Mensen willen nou eenmaal deel uitmaken van een ingroup, een sociale groep waarmee je je kunt identificeren. Weima: “Misschien herken je dat nog van vroeger, toen wilde je ook niet als laatste worden gekozen in de gymzaal.” Bij volwassenen is dat niet anders, stelt hij. Check.
3. Nieuw
Communiceren van het woord ‘nieuw’ helpt ook om aandacht te trekken, blijkt uit het onderzoek van Weima en Verlegh. Althans, als je dat doet met mate. Anders word je weer ongeloofwaardig. Klinkt ook niet als een heel nieuw inzicht, maar toch interessant om te weten dat deze ‘evergreen’ nog steeds niet uitgerangeerd is.
4. Beloning
Oké, deze is volgens Weima niet bewezen doeltreffend om aandacht te trekken, maar wél effectief als een klant de keuze moet maken tussen jou en een concurrent. “Geef je je klant iets extra’s, dan is de kans vele malen groter dat-ie voor jou kiest. Denk in dit geval eerder aan iets oprechts en onverwachts dan geld of korting.”
5. Hulp
Sta altijd naast je klant en begrijp hoe je iemand kunt helpen zijn of haar leven iets makkelijker te maken: dat is het credo als je aandacht wilt krijgen. Servicegericht zijn, een zorg wegnemen, iets oplossen. Dat werk.
Wil je het hele fragment terugluisteren? Ga dan even naar de site van BNR.