Wat livestream shoppen kan doen voor je PR
Ook dichter bij huis verkennen retailers de mogelijkheden van livestreaming. Zo kondigde H&M-dochter Monki aan de bèta-versie van Monkisphere te lanceren. Online shoppers krijgen kledingstukken te zien, kunnen vragen stellen per chat, outfits samenstellen, kleding beoordelen en recensies achterlaten. Het bracht me terug naar een van mijn favoriete projecten voor onze klant ABN AMRO.
Hoe zat het ook alweer?
Om te laten zien dat een omnichannel aanpak de ‘way forward’ kan zijn voor kleine winkeliers in Nederland zette ABN AMRO een experiment op: KAAN’S STREAM STORE. De eerste livestream winkel ter wereld waarin het gemak van online shoppen gecombineerd wordt met het persoonlijke en authentieke karakter van een echte winkel. Het nieuws werd zelfs in China opgepikt. Het gaat ver om te stellen dat dit project Alibaba of Monki inspireerde, maar er zijn wel paralellen: de interactie tussen klant en verkoper, de offline ervaring in een online omgeving en de mogelijkheid tot direct kopen. Reden genoeg om nog even terug te blikken op het project én te checken hoe het nu met Kaan’s Kaashandel gaat.
Laurens Jan de Lussanet de La Sablonière, mede-initiatiefnemer en marketeer van ABN AMRO: “Super tof om te zien dat grote retailers als Alibaba livestreaming hebben omarmd. We wilden laten zien dat online ondernemen zelfs voor kleine winkeliers haalbaar is én echt iets toevoegt aan de winkelervaring van de consument. Iedereen heeft wel een favoriet ambachtelijk winkeltje in zijn of haar woonplaats. Wij wilden testen of we dit ambacht ook een plaats konden geven in een online wereld.”
Internationaal succes heeft keerzijde
De store een doorslaand succes met enorme aandacht in binnen- en buitenland: zo werd de livestream vanuit 140 landen gevolgd en brachten 56.901 kaasliefhebbers een online bezoekje aan de ambachtelijke kaaswinkel, waarvan 11.640 uit de Verenigde Staten. En als PR-kers op de taart: de campagne leverde een 13e plek op bij de Golden SABRE Awards op het PRovoke18 Global Public Relations Summit in Washington, waarbij uit meer dan 5.000 cases de beste 40 pr-campagnes ter wereld werden gekozen. Laurens Jan: “Eén van de dingen die we hebben onderschat was de impact op winkelier Jan, zijn zoons en winkelmedewerker Martijn. Zij kregen ineens minstens dubbel zoveel klanten, via twee totaal verschillende kanalen. Je wordt ineens ook een beetje entertainer en we merkten dat ‘team Kaan’ naarmate de week vorderde steeds vermoeider werd. Grote partijen als Alibaba kunnen dit beter opvangen en regisseren, maar dan mis je weer die spontaniteit en authenticiteit.”
Van ’s werelds eerste Stream Store tot lesmateriaal
Hoe gaat het nu – zo’n twee jaar later – met de kaashandelaar uit Alkmaar? “Na het experiment zijn we begonnen met een webshop. We hebben niet zo veel klanten als tijdens de livestream, maar we hebben wel een aantal vaste online klanten”, vertellen Arie en Klaas Kaan. “Als het om internationale klanten gaat, is ons bereik minder groot. Er wordt vooral uit Duitsland en de Verenigde Staten besteld, maar de hoge verzendkosten zijn wel een drempel.” Op de vraag hoe zij naar China (Alibaba) en H&M (Monki) kijken, zijn Arie en Klaas duidelijk: “We zijn er super trots op dat wij als eerste retailer ter wereld een livestream winkel hadden en hebben veel positieve reacties gehad. Als klap op de vuurpijl wordt onze livestream zelfs op een hogeschool als lesmateriaal gebruikt.”
Dit artikel verscheen ook op Emerce.