Hoe content verbindt in Corona-tijd
‘Vijne betersgap, lievs Lóa’, schrijft mijn dochter (5) op een kaartje voor onze buurman, die al bijna twee weken hoestend en met hoge koorts in bed ligt. Corona, dat kan niet missen. We hebben met alle buren afgesproken om zijn brievenbus te bombarderen met lieve kaartjes en berichten. Nu fysiek contact niet meer vanzelfsprekend is, zoeken we naar alternatieve vormen om met elkaar te communiceren en verbinding te zoeken. Oma (80) weet ineens wat FaceTime is, mijn dochter Skypet met vriendinnen van school en de buurvrouw geeft online colleges.
Het is een bizarre tijd waarin iedereen een vorm probeert te vinden om met deze nieuwe werkelijkheid te dealen en waarin ook nieuwe vormen van communicatie ontstaan. Dat zie ik niet alleen in mijn buurt, maar ook in onze sector. Antwoord op de vraag hoe we deze storm doorstaan, heeft niemand. Als reactie op die onzekerheid gaan campagnes op een lager pitje en worden uitgaven zo veel mogelijk beperkt. Logisch, en veilig.
Verbinding zoeken
Aan de andere kant heerst het adagium dat we moeten blijven communiceren. Want wie zijn zichtbaarheid en relevantie niet wil verliezen, moet de verbinding blijven zoeken. Dus zoeken veel merken en bedrijven naar alternatieve manieren om in contact te blijven met hun klanten en doelgroepen. Ze veranderen hun manier van communicatie of verbreden hun doelgroep. Dat levert in deze gekke, onzekere tijd ook mooie content-initiatieven en online platforms op: van creatief en inventief tot superpraktisch. Hieronder een paar inspirerende voorbeelden om de thuiswerkdag mee door te komen met als gemene deler: de verbindende kracht van content.
1. Tussen Kunst & Quarantaine
Hoe werden twee thuiswerkende Amsterdammers een regelrechte Instagram-hit? Doordat de een tegen de ander zei: ‘Ik ben na een dag thuiswerken al helemaal doorgedraaid, kunnen we niet iets leuks bedenken voor alle thuiswerkers?’ En zo werd het Instagramaccount ‘Tussen Kunst & Quarantaine’ geboren. De challenge is: ‘Maak een bekend schilderij na met minstens drie voorwerpen uit je huis’. Inmiddels doet half thuis werkend Nederland mee en staat de teller op 53k volgers. Een heerlijk staaltje ‘creatief met content in tijden van Corona’.
2. Digitale boekenclub Bol.com
Voor alle leesgierige kinderen heeft Bol.com een digitale boekenclub in het leven geroepen met e-books, luisterverhalen (voor 0,01 cent per stuk) en voorleesvideo’s door BN’ers, zoals Monique Smit en Jill Schrinhofer. Een mooi voorbeeld van praktische en super waardevolle content – en al helemaal sympathiek voor al die thuiswerkende ouders met kinderen die (soms) vloeibaar van verveling op de bank hangen. Tik ‘m aan, Bol.com.
3. Netflix voorleesverhaal op Insta Stories
Hoe promoot je een nieuwe serie in een digitaal landschap dat wordt beheerst door Corona-nieuws? That’s the question. Afgelopen week begon op Netflix namelijk de nieuwe serie ‘The Letter For The King’, gebaseerd op het Nederlandse jeugdboek ‘De Brief Voor De Koning’. Via Instagram stories kunnen ouders een deel van het boek voorlezen aan hun kinderen, die weer interactief antwoord kunnen geven op vragen. Tof contentconcept dat past bij het merk en tegelijkertijd super relevant is.
4. Online tours Stedelijk
Hoe blijf je in verbinding met je publiek als je letterlijk je deuren moet sluiten? Dat is een vraag (en zorg) die veel ondernemers, attracties en musea bezighoudt. Steeds meer musea zetten daarom online hun deuren open. Zo lanceerde het Stedelijk Museum afgelopen vrijdag bijvoorbeeld ‘Stay at Home Stedelijk’. Elke dag om 16.00 uur is er een minidocumentaire over de collectie te zien op Facebook, Instagram en YouTube. En het mooie is: bezoekers van over de hele wereld kijken (en reageren) mee.
5. #helpdehoreca
Nu kroegen en andere horecazaken er leeg en verlaten bij liggen, springen Heineken, Unilever, Vrumona en nog wat andere horecapartners bij om deze ondernemers te steunen. Via het platform helpdehoreca.nl kunnen consumenten een waardebon kopen die ze later, als de Corona-storm is gaan liggen, kunnen verzilveren in hun favoriete restaurant of kroeg. Zo krijgen deze ondernemers alsnog wat inkomsten binnen. Hoe daadkrachtig, simpel en doeltreffend kan een online platform zijn.
En zo schieten er wel meer praktische platforms uit de grond. Neem Coronacommunitycare.nl, een soort marktplaats voor mensen die willen helpen en mensen die hulp nodig hebben tijdens de Corona-crisis. Mooi om te zien hoe sociale onderneming GoodUp zijn doelgroep verbreedt en inspeelt op de hulpbehoefte die veel mensen nu hebben.
De voorbeelden hierboven laten zien hoe je als merk goed kunt inspelen op wat nodig en relevant is. Zeker ook in tijden van Corona, waarin bezuinigen en ‘even niets doen’ de meest logische keuzes lijken. Maar door verbinding te zoeken vanuit je bestaansrecht en te laten zien dat je ook in moeilijke tijden meedenkt met je klanten, blijf je relevant. En niet onbelangrijk: je investeert in de langetermijnpositie van je merk of bedrijf.