NewsLab logo

NS Sollicitatietrein

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. We gaan terug naar een campagne uit 2008. Waaruit blijkt dat de tijdgeest – en het modebeeld – flink veranderd is.

Solliciteren… Niet voor iedereen een favoriete bezigheid. Kritisch onderworpen worden aan de blikken van de strenge HR-manager: “Zit mijn das wel recht, heb ik de juiste kleur pak aan en matchen mijn sokken wel bij mijn broek? Zouden ze nog ruiken dat ik gisteren bij de Griek heb gegeten?” En dan moet je sollicitatiepitch nog beginnen. Hoe zet je jezelf in een paar zinnen neer als leergierig, enthousiast, collegiaal mensenmens die lange dagen wil maken, maar ook weer niet overambitieus overkomt?

Publiciteitsstunt
NewsLab bedacht in opdracht van NS een publiciteitsstunt, gericht op studenten. Aanleiding: de inleverplicht van hun OV Studentenkaart. Doel: hen stimuleren om NS trouw te blijven via de OV Voordeelurenkaart. Oók als ze straks in een goedbetaalde baan carrière maken en zich wellicht een eigen auto kunnen veroorloven.

Drie speciale wagons
Dé manier om beide doelstellingen te verenigen bleek de ‘NS Sollicitatietrein’. Studenten werden aangemoedigd hun OV Studentenkaart in te leveren in de NS Sollicitatietrein en die om te ruilen voor een andere voordeelkaart. De NS Sollicitatietrein reed langs tal van studentensteden en pikte daar afgestudeerden op. De studenten werden ontvangen in drie speciaal voor hen ingerichte wagons.

Hard maar eerlijk
In wagon één werden de studenten ontvangen door bekende schrijvers die een hard, maar eerlijk oordeel velden over de CV’s die de studenten thuis al hadden opgesteld en tips gaven wat beter, anders, niet of duidelijker kon worden opgeschreven. De studenten kregen bovendien aanwijzingen voor de perfecte sollicitatiebrief.

In wagon twee kregen de toekomstige werknemers kledingadvies van stylisten. Welke kleur past bij jou? Draag je een pak of een colbertje? Welke hakken draag je onder een rok. En is die kniehoog of beter iets langer?

Dé lakmoesproef
Als je al die voorwaarden voor een goede entree in een betaalde baan had doorlopen kwam dé lakmoesproef: het sollicitatiegesprek. In wagon drie werd een stoomcursus  ‘pitch-jezelf’ door gastheer, cabaretier en NS-ambassadeur Dolf Jansen gegeven. Deze begenadigde spreker nam geen blad voor de mond als kandidaten zich in clichés uitdrukten. Natuurlijk was er in de trein voor studenten ook ruimte voor een goed gesprek over een alternatief, voordelig reisabonnement na hun studententijd.

Veel media-aandacht
Naast honderden – bijna – afgestudeerden reden ook tal van media een stukje mee in de NS Sollicitatietrein en deden zij verslag van dit sympathieke initiatief. Zo werd online en in landelijke en regionale media veel aandacht verkregen voor de inleverplicht en voor de inspanningen van NS om ex-studenten te behouden voor het openbaar vervoer.