Het ExpertLab: Bibi Neuray
We vertellen met veel plezier de verhalen van onze klanten en zetten daar allerlei middelen voor in. Van geschreven teksten tot fotografie en van livestreams tot AR-producties. We vinden het belangrijk om onze klanten hierin volledig te ontzorgen. Dat betekent echter niet dat we vinden dat wij alle disciplines zelf in huis moeten hebben. We geloven in een vast NewsLab kernteam, aangevuld door een flexibele schil met specialisten. Daarom hebben we door de jaren heen diverse experts om ons heen verzameld die ons versterken op oproepbasis. Stuk voor stuk dragen zij het NewsLab kwaliteitskeurmerk. Ontmoet ons ExpertLab!
Vandaag stellen we Bibi Neuray aan jullie voor. Eigenaar van Photo Republic.
Wat maakt jou een ExpertLab expert?
Ik ben als fotograaf sterk in het op een natuurlijke manier in beeld brengen van de visie en identiteit van merken. Ik ben tijdens mijn werk altijd op zoek naar dat ene perfecte fotomoment, met exact de juiste boodschap en uitstraling èn met de juiste ‘merk balans’. Zeker voor nieuwsfotografie is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen een nieuwswaardig of een ‘net niet’ plaatje. Je kunt wel zeggen dat ik inmiddels een visual brand professional ben geworden, en dat is in praktijk vaak heel erg handig.
Wat doe je voor NewsLab?
Photo Republic wordt vaak gebeld als NewsLab door middel van fotografie aandacht wil vestigen op een PR-actie. Ook maken we regelmatig portretten van NewsLab klanten of reportages van brand events. Kortom: een breed palet aan beelden. Ik heb het geluk dat ik al sinds de oprichting van Photo Republic in opdracht van NewsLab werk; dat is al bijna 12,5 jaar. Eén van de eerste opdrachten voor NewsLab die ik mij kan herinneren was voor de Nederlandse Spoorwegen; ik moest het ochtendverkeer met op de achtergrond een specifiek voorbijkomende trein fotograferen langs de A2 bij Bunnik. Met laarzen aan stond ik ergens in een weiland te wachten op het perfecte moment. Ik had toen niet veel ervaring en ik kan me herinneren dat ik de nacht ervoor geen oog dicht heb gedaan van de stress. Maar de foto werd op de voorpagina van een landelijk dagblad geplaatst, mijn eerste plaatsing, een mega score.
Wat was het leukste project voor NewsLab?
Ik heb goede herinneringen aan veel campagnes die ik heb mogen doen voor NewsLab! Hoog bovenaan staat “Heineken Goed Getapt” in januari 2009. Samen met het team van Newslab, Heineken en Martin Morero (het Gooische Vrouwen personage gespeeld door acteur Peter Paul Muller, red.), reden we door heel Nederland om daar de Gouden, Zilveren of Bronzen tapknop uit te reiken. We gingen van kroeg naar kroeg om de beste biertappers van het land te fotograferen. ‘Martin Morero’ kwam dan als verrassing binnen, ging op de bar staan en bracht een fout nummer ten gehore. Van Groningen tot Maastricht en van Amsterdam tot Enschede.
Het fotograferen van de winnaar was niet altijd makkelijk in een drukke menigte waar het bier rijkelijk vloeit, maar iedereen was vrolijk, begripvol en werkte goed mee als ik weer eens gevaarlijk op een barkruk ging staan om tot het beste resultaat te komen. Want hoe gezellig ook, het was natuurlijk ook hard werken. De foto’s die we toen genomen hebben, waren destijds overal terug te vinden in de media. We hebben daarna nog jaren samen Goed Getapt voor Heineken gedaan. Maar de versie uit 2009 met Martin Morero was er wel eentje voor in de boeken.
Welke NewsLab klant wil je nog ontdekken?
Klarna lijkt me leuk. Een creatief merk dat op social erg sterk is en een uitgesproken beeldtaal heeft. Voor fintech-expert zijn heel veel creatieve events te bedenken die ik graag zou vastleggen. Ik hoop natuurlijk veel toekomstige nieuwe klanten van NewsLab van dienst te kunnen zijn en samen met NewsLab te ontdekken!
Hoe zou jij NewsLab als PR-Bureau omschrijven?
NewsLab is een heel krachtig en betrouwbaar PR-Bureau met fijne mensen om mee te werken. Het bureau heeft veel kennis, ervaring en creativiteit in huis. De opdrachten die ik voor NewsLab doe zijn altijd goed georganiseerd en hebben een duidelijk doel en visie. Ik krijg daarbij ruimte voor eigen invalshoeken en creativiteit van mijn kant. Ik voel me vereerd dat ik onderdeel ben van het ExpertLab! De lat wordt hoog gelegd en NewsLab staat voor uitstekende kwaliteit. Ik ben er dan ook trots op dat ik het kwaliteitskeurmerk van ExpertLab mag dragen en daarmee onderdeel ben van het team.
Hoe kijk jij naar de toekomst van jouw vak?
Brand PR en fotografie zullen altijd een een perfecte combinatie blijven in mijn ogen. Natuurlijk is er veel veranderd in de afgelopen jaren; in plaats van alleen persfotografie voor de traditionele media is fotografie voor online (social) media bijvoorbeeld in korte tijd heel belangrijk geworden. Maar goede (PR) fotografie blijft voor je merk of bedrijf altijd ontzettend belangrijk. Je kunt jezelf ermee onderscheiden en het zegt zonder woorden heel veel over je product, merk of dienst en waar je voor staat. Voor veranderingen ben ik zeker niet bang. Je moet er in mee gaan. Ik denk juist dat in de toekomst steeds meer vraag komt naar goede (PR) fotografie, om aan de grote vraag van meer en meer content te kunnen voldoen. Maar dan wel content van fotografisch goede kwaliteit. Ik kijk dus met veel vertrouwen naar de toekomst.