Door de rode NewsLab PR-bril: het nieuws van februari
Het nieuws van februari stond in het teken van de sneeuwpret. We gingen massaal het ijs op om te schaatsen bij -15. Vervolgens zaten we een krappe week later later in een T-shirt (onszelf) te grillen in de tuin met temperaturen oplopend tot 20 graden. Maar er was meer. In de maand van de liefde voerde Indonesië als eerste land ter wereld een vaccinatieplicht in en waren we in de ban van social hype Clubhouse. In een maand gebeurt er zoveel in de wereld en binnen ons vakgebied, dat we maandelijks de highlights voor jullie op een rijtje zetten. En er naar kijken met onze rode NewsLab bril. Uiteraard sluiten we af met de highlights die er plaatsvonden bij NewsLab.
Social media als nieuwsplatform
Het delen van nieuws is flink veranderd. Daardoor gaat het ook sneller dan ooit. Met een klik op de knop staat je nieuwsitem online en is het voor “de hele wereld” te zien. Nieuws moet toegankelijk zijn voor iedereen. In Europa wordt op dit moment gewerkt aan de digital services act en digital markets act. Deze wetten moeten consumenten onder meer duidelijk maken waarom ze welk product te zien krijgen. Eén ding is zeker; social media blijft een belangrijke rol spelen bij het consumeren van nieuws.
Digital act what?
Facebook bestaat bijna 20 jaar (2004) en in die tijd is de digitale wetgeving flink verouderd. Zo is bijvoorbeeld de illegale handel op internet sterk toegenomen en hebben platformen als Instagram en Facebook een veel grotere en belangrijkere rol gekregen. De Digital Services Act is nog in de maak, dus het is enigszins speculeren over de inhoud van de uiteindelijke regels, maar de livegang van de EU wet staat voor mid-2021 gepland. Het lijkt erop alsof “tussenpersonen” sneller aansprakelijk zullen zijn en eventueel verplicht kunnen worden om te controleren wie of wat ze toelaten. Bijvoorbeeld; Google moet controleren welke advertenties er ingekocht worden voordat ze bovenaan verschijnen en Facebook is verantwoordelijk voor het illegaal doorplaatsen van afbeeldingen. Het gevolg is mogelijk meer handvatten voor optreden tegen illegale handel. Keerzijde is wel dat (weer) meer vrijheden op internet aan banden worden gelegd.
Geen nieuws meer via Facebook
Facebook maakte 18 februari een eind aan alle nieuwsfeeds in Australië. De blokkade was het resultaat van een hoogoplopende ruzie tussen de Australische regering en de sociale media-gigant over het compenseren van mediabedrijven. Een paar dagen later zijn de gemoederen toch snel tot bedaren gekomen: 23 februari kondigden het techbedrijf en de Australische regering aan dat ze alsnog overeenstemming hebben bereikt, waardoor het platform stopt met het blokkeren van nieuwsmedia.
De afspraken leveren beide partijen een pr-overwinning op. Facebook kan zeggen dat Australië hun kant op is bewogen met deze wijziging en Australië kan erop wijzen dat het sociale netwerk alsnog met uitgevers om de tafel gaat over betalingen.
De kracht van audio
Nederland is in de ban van de nieuwe social mediahype Clubhouse. De app gebruikt de toenemende populariteit van podcasts . Het concept is simpel; het is een digitaal clubhuis, vol kamers waarin gesprekken worden gevoerd. Sommige kamers zijn openbaar, andere zijn besloten. In openbare kamers kan iedereen die dat wil naar binnen gaan en meeluisteren met het gesprek. En die gesprekken kunnen over van alles gaan, maar zijn meestal niet zonder inhoud. De app is tot op heden alleen beschikbaar voor mensen met een iPhone en dan werkt het ook nog eens met het “invite only” principe. Gelukkig hadden we binnen NewsLab heel snel de eerste invites te pakken en konden we vanaf de start meeluisteren.
De eerste merken hebben de app ondertussen ingezet voor marketingdoeleindes en niet zonder succes. Het platform draait om community en authenticiteit. Het is daarom belangrijk om je af te vragen wat je met de app wil bereiken voordat je het inzet in de marketingmix en in welk format je dat doet. Het kan een interessante variant zijn van het in PR bekende ronde tafelgesprek. Over 2-3 jaar kan de hype zich voegen bij bestaande social giganten, maar het kan ook anders lopen. Instagram sneeuwde Snapchat onder toen zij Instagram Stories lanceerde. Facebook is al de mogelijkheid van audio-only, oftewel Clubhouse-achtige features, aan het bekijken. Wat er de komende jaren ook gaat gebeuren, het is de moeite waard om als persoon en als merk te
Politieke marketingstrijd losgebarsten
Enkele maanden geleden spraken we al over de politieke marketingstrijd tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika. Diezelfde marketingstrijd is al even neergedaald in onze eigen landje. Zo heeft het grote RTL debat tussen de grootste politieke partijen plaatsgevonden en elke talkshow is al weken gastheer van tenminste twee lijsstrekkers per avond.
Dankzij de pandemie en de toeslagenaffaire zijn het misschien wel de meest belangrijke verkiezingen van de afgelopen decennia. Voor ons als PR-adviseurs is het daardoor extra interessant om het nieuws voor onze klanten te volgen en bijna een kunst om het nieuws te maken. Want hoe interessant het nieuws van onze klanten ook is, de kans is levensgroot dat je van de redactietafel schuift, wanneer er wederom een fout van de belastingdienst bovenwater wordt gehaald. Als PR-adviseur kunnen we daarom – door constant op de hoogte te blijven – onze klanten adviseren op de actualiteit. En juist gebruik maken van het actuele nieuws. Newsjacks werken nog steeds goed en deze proactiviteit wordt gewaardeerd.
Minder leuk zonder evenementen
Een jaar corona in Nederland. Zoals elk jaar regelden we in februari 2020 de Kruidvat opening voor de Negenmaandenbeurs, waar zij jarenlang hoofdsponsor van was. Nietsvermoedend genoten we met z’n allen van het schattige baby-orkest onder leiding van Tatum Dagelet. Een paar dagen later werden fysieke evenementen afgelast en was het babyfestijn tot de dag van vandaag het laatste fysieke evenement dat we organiseerden. Gelukkig zijn we door de maanden heen creatiever geworden wat betreft de organisatie van digitale events. Zo organiseerden we een livestream persevent voor de lancering van Het Grote Speelgoedboek 2020 van bol.com, zetten we in op digital masterclasses met een kaassommelier voor de lancering van Old Amsterdam Belegen en brachten we 250 hardlopers uit heel Europa samen tijdens een virtueel hardloopevent. Desondanks kunnen we niet ontkennen dat we fysieke evenementen toch wel een beetje missen.
Uit een recentelijk onderzoek blijkt dat we niet de enige zijn. Bij zowel mede PR-pro’s als bij journalisten geeft bijna 60% aan dat door het ontbreken van fysieke persevenementen het plezier in het werk afneemt. Daarnaast geeft zo’n 42 procent van de journalisten aan dat er minder contact wordt gezocht door PR-professionals. Maar hoe maak je dan contact? Netwerk-events kunnen inderdaad niet meer… Bij NewsLab gaan we hier creatief mee om. Van digitale masterclasses tot digi-coffee’s: we blijven investeren in persoonlijke relaties. Dit vergt tijd en inlevingsvermogen, maar dat maakt ons werk alleen maar mooi!
Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook achter de deuren van NewsLab waren we hard aan het werk. Met de volgende verhalen waren we (onder andere) druk in februari;
- Maaslander stapt over op een volledig vegetarisch assortiment
- Ranja is terug van weggeweest met: Ranja, daar word je vrolijk vanja! NewsLab was verantwoordelijk voor de creatie, strategie en uitvoer van de PR aanpak, influenceraanpak en de creatie van de vrolijke AR game die we in samenwerking met VROwl maakten.
- Na een goede samenwerking op projectbasis heeft Staatsloterij besloten met NewsLab óók verder te bouwen aan een structureel PR-beleid.
- Worldline en Klarna breiden de betaalmogelijkheden uit in Europa
- Tikkie Terug voor cashbackacties krijgt een vaste plek in de app