NewsLab logo

Stage lopen bij NewsLab: ‘kennismaken met hybride werken’

Bob Havermans loopt sinds september stage bij NewsLab. Opnieuw in een coronajaar, waardoor we naar verhouding opnieuw minder bij elkaar konden zijn dan anders. Bij NewsLab vinden we het juist nu belangrijk om de verbinding tussen collega’s vast te houden en een stageperiode zo leuk en leerzaam mogelijk te maken. In deze eerste blog deelt Bob zijn ervaringen als stagiair van NewsLab.

Begin september startte ik als PR-stagiair bij NewsLab. Ik ben de laatste jaren steeds nieuwsgieriger geworden naar het PR-vak. Gedurende mijn opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam werd er naar mijn mening niet veel aandacht aan besteed. Ik kan ze dit ook niet helemaal kwalijk nemen, aangezien ik zelf altijd voor ander soort specialisaties ben gegaan. Voorheen heb ik voornamelijk projecten voor overheidsinstanties gedaan met een maatschappelijk doel. Om die reden was ik dus ook geïnteresseerd om iets commercieels /corporates te gaan doen. Zo kwam ik via een studiegenoot bij de NewsLab vacature en na een leuk sollicitatiegesprek startte ik twee maanden later met mijn stage.

De eerste week voelde spannend en onwennig. Dit is natuurlijk logisch, maar ik kan me nog herinneren dat ik dacht: ‘Oké, wat ga ik eigenlijk doen?, ‘Zal ik zelf vragen om wat meer werk?’. Gelukkig was daar het NewsLab-team en zij lieten me direct welkom voelen. Niet alleen mijn begeleiders, maar echt iedereen. ’s Ochtends kletsen met Anneke over haar foto, een potje tafeltennis met Lukas of de ADE-planning bespreken met Stefan en Menno, het droeg er allemaal aan bij.

Na de eerste week begon de bal qua werktaken te rollen. Gedurende de weken daarna maakte ik kennis met het medialandschap, stelde ik persberichten op, werkte ik mee aan events, deed ik influencerselecties en nog vele andere gevarieerde taken. Want dat is het leuke aan stagiair zijn bij NewsLab, geen dag is hetzelfde. Sterker nog, geen dagdeel is hetzelfde.

Een duik in het medialandschap en een roze Kerstmis

Het is als stagiair belangrijk dat je ook zelf aangeeft wat je wilt doen of wat je aankan. Je moet het uitdagend voor jezelf blijven maken. Hier heb ik veel ruimte voor gekregen. Toen ik aangaf dat ik meer verantwoordelijkheid wilde dragen, kwamen er direct collega’s met leuke en belangrijke taken die wekelijks gedaan moeten worden. Ook kreeg ik een social mediarubriek toegewezen van het NewsLab Instagram account waar ik verantwoordelijk voor werd. Daarbij stuur ik wekelijks de persberichten van Kruidvat uit naar media door het hele land. Ik moet daarvoor goed kijken naar welke media relevant zijn per provincie om er zoveel mogelijk publicaties uit te halen. Leuk en heel erg leerzaam. Je leert namelijk snel en efficient het medialandschap kennen! Heb jij al ooit gehoord van het Kompas? Vast niet. Nou, hij bestaat echt.

Nu ben ik onder andere bezig met een influencercampagne voor Klarna. Met de lancering van hun nieuwe all-in-one app sloegen zij de handen ineen met een viertal influencers waar het kerstseizoen extra vroeg begon. Ik onderhoud het volledige contact met Glitziegal. Dit betekent dat ik bij deze campagne verantwoordelijk ben voor de influencerselectie, het maken van een briefing voor Amanda (a.k.a. Glitziegal), feedback geven op de gemaakte content en dit ook coördineren tussen Klarna en Glitziegal. Uiteindelijk brengen we de resultaten in kaart en maken we een mooie rapportage.

Aangezien we tegen het einde van het jaar zitten, komen veel klanten met nog een laatste PR-activiteit. Dit zorgt voor hoogseizoen bij NewsLab. Ook dat is iets wat je leert binnen het PR-vak: time management. Wat heeft prioriteit? Hoe lang heb ik nodig voor een taak? Kan ik er nieuwe taken bij hebben? Dit is een groot onderdeel van mijn stage en ik ontwikkel me hier steeds meer in.

Het is jammer dat corona roet in het eten gooit. Daardoor worden live events afgelast. Gelukkig heb ik wel mijn organisatie-skills kunnen inzetten bij het personeelsfeestje. Samen met het fun team hebben we een Oktoberfest opgezet op kantoor. We lieten een tap met een fust van 30 liter komen en iedereen was in outfit. Eén grote gezelligheid dus! Het fun team is een leuke extra taak om toe te voegen aan je takenpakket als stagiair. Let wel: je moet natuurlijk wel weten hoe je een party organiseert, anders kom je er niet in…

Die party-organisatie skills kon ik ook inzetten bij het bol.com livestream-event. Het Grote Speelgoedboek werd gelanceerd in een studio in Rotterdam. Journalisten uit verschillende landelijke media konden meekijken en het werd gepresenteerd door Vivienne van den Assem. Een event waar veel organisatie aan vooraf ging. Vanaf kantoor en op locatie. Ik heb tijdens het opbouwen twee uur lang zitten worstelen met een speelgoedkeukentje om hem vervolgens net niet helemaal af te krijgen. Maar ja, its all in the details!

Er ligt gelukkig nog genoeg ander leuk werk om op te pakken. De komende tijd zal ik doorgaan met mijn huidige verantwoordelijkheden en komen er ook nieuwe leuke dingen bij. Daarnaast ga ik ook wat meer aandacht steken in mijn schoolopdrachten. Als je fulltime mee draait in een bedrijf vergeet je dit nog weleens…

PR is Mensenwerk