NewsLab logo

Ben jij Team Consumer PR of Team Corporate PR?

Creatieve PR NewsLab - Beaudine Pieters Veerle Hermans

Auteur: Talitha Dirkzwager

Bij veel PR-bureaus in Nederland is er een duidelijke focus in hun dienstverlening. Ze zijn bijvoorbeeld sterk gericht op Consumer PR, waarbij er regelmatig sprake is van een specialisme, zoals fashion of reizen. Andere bureaus richten zich bijna volledig op Corporate of B2B PR en hebben vooral zakelijke dienstverleners op hun klantenlijst. Een van de sterke punten van NewsLab is dat wij beide disciplines even sterk vertegenwoordigd hebben binnen ons bureau. Beide teams zijn even groot en het feit dat veel van onze corporate- en consumerklanten zo’n 10 en soms zelf 15 jaar bij ons zijn zegt iets over de kwaliteit van het werk dat we binnen beide teams leveren. En dat we ze blijven verrassen natuurlijk! Aan beide kanten werken we aan een brede mix van klanten, waardoor de kennis van de teams sterk uiteenloopt en we heel veel merken en hun werelden kennen.

Zoals elders op onze site te zien is, hebben we diverse vacatures binnen zowel ons Consumer PR als Corporate PR team. Ook voor starters. Wil jij weten of je beter past bij Team Corporate of Team Consumer? Lees dan snel verder!

Corporate PR

Ons corporate team houdt zich bezig met het vertellen van de verhalen van zakelijke bedrijven. Doorgaans gericht op het bereiken van andere zakelijke spelers. Veel van onze werkzaamheden draaien om het versterken van de reputatie van onze klanten of het uitbouwen van de thought leadership positie van bedrijven of hun medewerkers. Ons corporate team ontwikkelt bijvoorbeeld verhalen vanuit de eigen data van onze klanten, vaak gecombineerd met aanvullend marktonderzoek. Of richt zich op het profileren van de kennis en kunde van de experts van diverse klanten. Ook ondersteuning in tijden van crisis of issues is een vast onderdeel van de werkzaamheden.

Je past het beste aan de Corporate PR kant als je:

  • Het liefste verhalen gericht op zakelijke doelgroepen, zoals bedrijven en stakeholders, deelt met de juiste doelgroepen. Of dit nu via mediarelaties of content marketing is.
  • Graag diep in de materie van je klanten duikt. Voor ABN AMRO ben je bijvoorbeeld het ene moment bezig met het analyseren van de beleggingsstrategie van de vermogensbank, om je vervolgens onder te dompelen in de laatste economische voorspellingen van de sectoreconomen van de afdeling Sector Expertise.
  • Het nieuws op de voet volgt en daardoor weet welke verhalen de meeste nieuwswaarde hebben.
  • Je van cijfers en data houdt waar je graag verhalen uit filtert. Dit doen we bijvoorbeeld voor Klarna, ICS en De Hypotheker.

Consumer PR

Consumenten PR, Brand PR, Marketing PR… Allemaal namen voor dezelfde discipline waarbij verhalen van merken gericht op consumenten gedeeld worden. Dit zijn vaak verhalen rondom productlanceringen of de lancering van nieuwe diensten. We zoeken hierbij naar de beste mix aan kanalen om het verhaal te vertellen. Soms is dat door middel van een evenement, soms een ‘traditioneel’ persbericht, andere keren een campagne in samenwerking met influencers, een seeding kit of een persoonlijk bezoek aan de media.

Je bent team Consumer PR kant als:

  • Je graag verhalen gericht op de doelgroep consumenten deelt.
  • Je deze verhalen via een brede mix aan middelen deelt, van events tot influencer samenwerkingen. Dit doen we onder andere voor Canon, Center Parcs, Staatsloterij en Brooks Running.
  • Je weet wat er speelt qua laatste trends en ontwikkeling op consumenten gebied. Je duikt graag in de psyche van consumenten, zodat je weet hoe je hen het beste kunt bereiken.
  • Je denkt graag in creatieve oplossingen voor verhaallijnen die in de basis vrij commercieel zijn. Hierdoor moet je vaak een laag toevoegen aan een verhaal om relevant te zijn voor de doelgroep.

 

Bryan van den Aakster, Talitha Dirkzwager, Veerle Hermans
Gescheiden werelden of toch niet?

Ik spreek nu wel van twee aparte teams en verschillende disciplines, maar de werelden lopen uiteraard door elkaar heen en zijn niet zo gescheiden. Voor meerdere klanten vertellen we zowel verhalen richting zakelijke doelgroepen als consumenten. Op deze klanten werken we vaak samen met een mix van collega’s uit het consumenten en het corporate team. Crossover PR! Maar sommige collega’s hebben een duidelijke voorkeur. Daar proberen we zo veel mogelijk rekening mee te houden in de klantverdeling.

Bij welk team sluit jij je aan?

We hebben meerdere vacatures, maar zoeken met de meeste spoed een junior adviseur voor ons corporate team (eventueel een starter). Word jij enthousiast van de taken en uitdagingen waar onze collega’s van het corporate team tegenaan lopen? Check dan de vacature! Uiteraard zijn er altijd mogelijkheden om een kijkje te nemen bij klanten binnen Consumer PR of op een klant te werken die in beide werelden actief is.