NewsLab logo

Barometer

Veel bedrijven beschikken over een schat aan (internationale) data. Dit kan variëren van geanonimiseerde klantdata tot inzichten op basis van de diensten die een organisatie in de markt zet. De inzichten die we uit data-analyses kunnen ontsluiten, kunnen waardevol zijn om trends en marktontwikkelingen te duiden. NewsLab ondersteunt klanten hierbij door zulke data inzichtelijk te maken in een Barometer. Dit is een publicatie waarin per kwartaal of halfjaar op basis van eigen data de belangrijkste trends in kaart worden gebracht. Deze data worden, afhankelijk van de klant, gecombineerd met onderzoek onder consumenten of ondernemers. Een Barometer bestaat doorgaans uit twee twee delen: een generiek onderdeel, waarbij terugkerende vragen en data worden ingezet om het historische verloop te duiden, en een zogeheten ‘adendum’ waarbij we data duiden op basis van actuele ontwikkelingen.

De input voor een Barometer kan worden verwerkt in een online dashboard of in een rapport. Dit biedt een goede basis om een PR-traject in te zetten om de visie en het verhaal van de klant met de media en relevante stakeholders te delen. Zo worden de belangrijkste en meest opvallende uitkomsten in een persbericht samengevat dat vervolgens wordt gepitcht bij onze mediacontacten. Ook biedt een Barometer een goede basis om content te creëren en dit via de social kanalen van klanten te delen.

Een goed voorbeeld van zo’n aanpak is de MKB Barometer van Teamleader. Deze aanbieder van Work Management-bedrijfssoftware beschikt over veel (internationale) data op het gebied van het betalingsverkeer en het mkb in verschillende branches, zoals de zakelijke dienstverlening. De inzichten die hieruit voortkomen, zijn waardevol voor mkb’ers om de markt te duiden en hun bedrijfsvoering te optimaliseren. In de MKB Barometer van Teamleader duiden en kwantificeren we op basis van eigen data belangrijke trends in relevante sectoren en pitchen we de uitkomsten bij relevante media. In de afgelopen jaren stonden hierbij tal van thema’s centraal, zoals arbeidsproductiviteit, thuiswerken en digitalisering.

Meer informatie

Wil je weten hoe je je bedrijfsdata kunt combineren met gedegen onderzoek om zo je positie binnen jouw sector te versterken? Neem dan contact op.