Content: 5 gouden lessen
Of je nou een magazine maakt, een merkverhaal communiceert of een video-serie bedenkt; als niemand het ziet, hoort of begrijpt, kun je het net zo goed niet doen. Maar hoe maak je nou effectieve content? In dit artikel: 5 gouden lessen, afgekeken van de media.
Als je als merk of bedrijf content gaat maken, is het soms best slim om ongegeneerd te spieken bij de media. Een beetje bedrijf maakt tegenwoordig bijna net zoveel content als een succesvol mediamerk. Waar organisaties daarmee nog vaak in de kinderschoenen staan, doet de media dat al eeuwen. Daar kunnen bedrijven best een boel van leren. Als ik klanten adviseer over het maken van content, put ik daarom vaak uit mijn media-ervaring. De gouden lessen die ik daar leerde, gaan ook prima op voor organisaties en bedrijven.
1. Dichtbij is het toverwoord
Bij welk magazine of online platform ik ook werkte, er was altijd één devies: houd het dichtbij. Dichtbij de doelgroep, om precies te zijn. Als wij bij Viva of LINDA. iets publiceerden dat te veraf stond of te commercieel was, kregen we dat keihard van onze lezers te horen. Content die dichtbij je doelgroep staat, is persoonlijk, herkenbaar en van emotionele waarde. Daar bedoel ik niet mee dat je vol moet inzetten op tranentrekkers, maar inspeelt op een behoefte, hulpvraag of emotie.
2. De doelgroep is king (of queen)
Panelonderzoeken, lezersevents, comments onder social media posts, ingezonden brieven, klicks, likes, shares, inschrijvingen voor de nieuwsbrief: allemaal waardevolle info die je helpt om je doelgroep als mediamaker haarscherp te krijgen. Voor merken en bedrijven is dat niet anders. Goed om in te investeren. En vooral: naar te luisteren. Want als je wilt dat je verhaal overkomt en waarde toevoegt, moet je weten wie je doelgroep is en wat deze wil en doet.
3. Schiet niet met losse flodders
Een losse flodder heeft even impact, maar vervliegt snel. Om je content beter over de bühne te brengen en een langere levensduur te geven, is het slim om deze in te zetten in verschillende vormen op verschillende kanalen. Ook dit kun je prima afkijken bij de media-buren: een exclusief interview wordt aangekondigd met een persbericht, op de site staat een leuke backstage video, de meest opvallende quotes verschijnen in een blog – die met een beetje geluk wordt opgepikt door een nieuwssite -, lekkere foto op Insta, stukje in de nieuwsbrief en voor je het weet doe je heel marketing savvy aan content mapping.
4. De enige taal is spreektaal
Informeel taalgebruik is een krachtig middel om mensen te laten houden van je merk. Of je nou een grote bank bent of een dealer in auto-alarmsystemen. Spreektaal gebruiken in je communicatie, daar zijn best een beetje ballen voor nodig. Bedrijven zijn vaak bang om niet serieus genomen te worden of kinderachtig over te komen. Gemiste kans. Een informele tone of voice is los, dichtbij en herkenbaar en laat je klanten (of lezers) achter met een goed gevoel. En precies op dat gevoel worden beslissingen gebaseerd, blijkt uit onderzoek. Kortom, op formeel, afstandelijk en ingewikkeld taalgebruik, zit niemand te wachten. Zelfs niet de CEO van die snelle internationale corporate company.
5. Doe eens een format
Een herkenbaar format voelt als thuiskomen. En nog beter: iets waar je als lezer (klant) steeds voor terugkomt. Een mooie manier om mensen terug te laten keren naar je platform, hub, magazine, YouTube-kanaal, website, Instagram-account of whatsoever. Dat hoeft trouwens echt niet ingewikkeld en kostbaar te zijn. Met een paar herkenbare rubrieken als fijne ankers in je communicatie-uitingen kom je al een heel end.