NewsLab logo

Dit is NewsLab: Isabelle Los

Isabelle (41) is vanaf het prille begin bij NewsLab. Als MT-lid en Senior PR-adviseur is zij verantwoordelijk voor het dagelijks runnen van het bureau en adviseert zij klanten zoals De Nederlandse Loterij, Center Parcs en Takeaway.com. Door middel van vijf vragen stelt zij zichzelf verder voor:

Sinds wanneer ben je werkzaam bij NewsLab
“Ik was er al voordat NewsLab, NewsLab heette. Samen met oprichters Marc en Hans zijn we in de winter van 2005/2006 begonnen met het neerzetten van een nieuw bureau. Omdat het nieuws dat we een nieuw bureau begonnen sneller ging dan we hadden verwacht, hadden we al voordat we een naam en KVK nummer in orde hadden een eerste klant. Center Parcs wist ons al voor onze geplande startdatum te vinden en met een blanco bureaupresentatie, hebben we ze kunnen overtuigen om met ons in zee te gaan. Daarna ging het allemaal heel snel. We begonnen bij mij aan de keukentafel afgewisseld met tafels bij verschillende Amsterdamse horecagelegenheden, maar vonden daarna een fijne plek in het mooie pand van Ogilvy aan de Pilotenstraat. Daar werden we in korte tijd een echt bureau, met prachtige klanten en een team van enthousiaste PR-specialisten.”

Waarom ben je gaan werken in de PR?
“Het is eigenlijk bij toeval zo gelopen. Tijdens mijn communicatiestudie was er weinig aandacht voor de PR-discipline. Er was slechts 1 blok waarin PR centraal stond. Het college door een bevlogen Hill & Knowlton Senior Consultant is mij wel altijd bij gebleven.

Na mijn afstuderen waagde ik mij samen met een paar honderd andere communicatie alumni op de toen aardig overspannen Amsterdamse arbeidsmarkt. Een advertentie in Adformatie attendeerde mij op een functie als Junior PR Adviseur bij TBWA\PRCompany. Het was vooral de bedrijfsnaam TBWA die mij aanzette om te reageren. Ik had tijdens mijn studie immers geleerd dat dit hét bureau was waar het gebeurde. Na het kortste sollicitatiegesprek allertijden van nog geen 15 minuten met Marc (voor de mensen die mij niet kennen, ik kan binnen 15 min niet eens vertellen hoe ik heet) stapte ik zeer verbaasd de lift in. Maar al snel werd ik uitgenodigd voor een 2e en 3e gesprek en kreeg ik de baan. De dynamiek, het snelle schakelen tussen verschillende onderwerpen en klanten, het versterken van producten of diensten met een goed verhaal, het blijft na ruim 15 jaar nog steeds het mooiste vak.”

Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
“Ik vond studeren erg leuk, dus heb uiteindelijk 2 studies gedaan. Eerst de Hotelschool en daarna de verdieping in het communicatievak. Mijn hotelschoolachtergrond zorgde voor een uitstapje naar de Franse Alpen voordat ik bij TBWA startte. Daar runde ik samen met mijn vriend een half jaar een luxe Skichalet. Heerlijk om even letterlijk op een berg te wonen en niet met je hoofd, maar vooral heel fysiek bezig te zijn. Lekker koken, mensen een fijne vakantie bezorgen en vooral ook veel skiën.”

Welk advies wil je elke toekomstige PR-adviseur meegeven?
Werken in PR is denk ik voor veel mensen geschikt. Het is geen hogere wiskunde, je komt best een heel eind met logisch nadenken. Maar werken als PR-adviseur aan bureauzijde vraagt om wat aanvullende vaardigheden. Vind je het leuk om oprecht dienstverlenend aan het werk te zijn, heb je er plezier in om een probleem of uitdaging van je klant jouw probleem te maken, ook als die uitdaging op vrijdagmiddag rond een uur of 6 in je mailbox verschijnt…? Als je houdt van overzicht, heel blij wordt van zeer strakke planningen en gek bent op het afvinken van actielijsten in de volgorde die je vooraf had bedacht.. denk dan 2x na. Maar als je houdt van heel veel dynamiek en afwisseling, dan zit je als PR-adviseur bij een bureau heel goed.”

Als je op vakantie mocht naar elk land, waar zou dat dan zijn?
Ik ben enorm saai als het om vakanties gaat. Wij gaan sinds een jaar of 7, ieder jaar met veel plezier en bij voorkeur zo vaak mogelijk naar Ibiza. Dus het antwoord is heel simpel; Ibiza. Zelfde bestemming, zelfde plek, zelfde baai, zelfde routine. Voor veel van mijn reislustige collega’s onbegrijpelijk, maar wij vinden het heerlijk. Het klinkt misschien vreselijk, maar het gevoel dat je op vakantie ook thuiskomt maakt het voor ons zo fijn. Waar andere mensen zich laten inspireren door nieuwe plekken en veel ondernemen, genieten wij van de rust en het vertrouwde op het eiland. Er is daar nog steeds veel te ontdekken, ook na al die jaren, maar het gevoel dat je al veel gezien hebt zorgt voor echte rust. Geen FOMO, maar echt vakantie. #jongstebejaardevannederland #saai #sorrynotsorry”