Dit is NewsLab: Lukas Baars
Lukas (28) is Junior PR-adviseur bij NewsLab. Hij ondersteunt de adviseurs op corporate klanten als ABN AMRO, USG People, SUEZ en ATOS. Door middel van vijf vragen stelt hij zichzelf verder voor:
Sinds wanneer ben je werkzaam bij NewsLab?
“Ik werk sinds 1 mei 2019 bij NewsLab. Ik had dus laatst mijn 1-jarig jubileum! In eerste instantie trokken vooral de open sfeer, het team en het diverse klantenpakket mij aan. Echter, bij mijn eerste sollicitatiegesprek werd ik uitgedaagd voor een potje tafeltennis en ik was verkocht! Ik weet nog steeds niet of mijn contract stond of viel bij dat potje tafeltennis.”
Waarom ben je gaan werken in de PR?
“Ik heb altijd al dicht op het nieuws gezeten. Ik heb een grote interesse in wat er om me heen en in de wereld gebeurt. Heerlijk dat dit nu onderdeel is van mijn werkleven! Daarnaast de storytelling. Het is een super toffe positie om bij bedrijven een kijkje in de keuken te mogen nemen, jezelf onder te dompelen in een bedrijf, en daar een verhaal over te schrijven of te vertellen. Het vereist veel flexibiliteit, je moet continue complexe onderwerpen eigen maken en simpel kunnen uitleggen. Daarom is het heel spannend en afwisselend.”
Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
“Mijn interesse in politieke spindoctors en besluitvorming (shoutout naar Kasper Juul, Borgen) bracht me in eerste instantie bij een Public Affairs-bureau. Hierdoor kwam ik in aanraking met PR en heb ik gelijk die overstap gemaakt. Vanaf dat moment werkte ik in de PR en leerde ik veel over hoe je de juiste verhalen inzet bij technologiebedrijven.”
Als je een hashtag mocht verzinnen over jezelf, welke zou dat zijn?
“#IMDb. Ik heb de neiging mijn favoriete films en series tot in den treure opnieuw te kijken. Bijkomend voordeel/nadeel is dat je op een gegeven moment willekeurige filmquotes in gesprekken opgooit. Leuk voor je vrienden, minder leuk voor de kassière in de supermarkt die gewoon je pak melk wilt afrekenen. In PR is storytelling erg belangrijk, dus vertel ik mijzelf dat het voor de 3e keer kijken van The Wire essentieel is voor mijn carrière. “All the pieces matter.””
Wie is jouw PR droomklant?
“In het verlengde van de vorige vraag: de BBC. Dit is puur om het feit dat ze de documentaireserie Planet Earth produceren. De prachtige beelden die deze serie laat zien, zijn een minstens net zo goed argument tegen global warming als de meest doordachte en onderbouwde wetenschappelijke artikelen. Er wordt niet met het vingertje gewezen om duidelijk te maken dat we zuinig moeten zijn op de aarde, de beelden spreken voor zich. En dat alles met de stem van sir David Attenborough, een feest voor het gehoor. Fun fact: Planet Earth II heeft een IMDb-score van 9.5, vooralsnog de hoogste score van alle series in de database.”