Dit is NewsLab: Stefan Wilten
Stefan (33) is PR-adviseur bij NewsLab. Hij is het aanspreekpunt voor klanten als Klarna, USG People en De Hypotheker. In “Dit is NewsLab” komen we vandaag meer te weten over Stefan:
Sinds wanneer ben je werkzaam bij NewsLab
“Op 1 september was ik precies 3 jaar werkzaam bij NewsLab. Na het afronden van mijn Master wist ik al snel dat ik aan de slag wilde gaan bij een PR-bureau. De wisselwerking en het krachtenveld tussen organisaties, media en het publiek vind ik enorm interessant en in ons werk zit je hier iedere dag middenin. In mijn zoektocht naar een baan kwam ik via Google terecht op de site van NewsLab. ‘PR zonder bla bla’ sprak mij direct aan, omdat ik me goed kon identificeren met de omschrijving dat PR gaat om mensenwerk, waarin eerlijkheid, inhoud en nieuwsgierigheid het allerbelangrijkste zijn.
Ondanks dat de vacature voor Junior Adviseur in het Corporate team eigenlijk al gesloten was, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Hans gebeld of ik alsnog een brief mocht sturen. Dat mocht en in de twee gesprekken die ik dezelfde week nog had met Florian (2x), Hans en Sander bleek dat mijn gevoel juist was. Een week later mocht ik beginnen! Wat ik sinds het begin heel gaaf aan NewsLab vind, is dat we heel “horizontaal” zijn. Ongeacht ieders werkervaring en achtergrond, wordt iedereen beoordeeld op basis van inzet, enthousiasme en expertise, en wordt ieders mening en creativiteit gewaardeerd en serieus genomen. En omdat we voor supergave klanten werken die daadwerkelijk impact hebben, haal ik enorm veel voldoening uit mijn werk.”
Waarom ben je gaan werken in de PR?
“Laatst schreef collega Florian een blog over het belang van communicatieprofessionals in de boardroom, waar ik me vierkant achter schaar. Organisaties worden, zeker door jongeren, niet meer primair gewaardeerd om hun economische prestaties, maar meer om hun maatschappelijke impact. Dit maakt het werk als pr-professional in toenemende mate belangrijk en uitdagend, en is de grootste reden dat ik ben gaan werken in PR. Het hebben van een ‘purpose’ om als organisatie toekomstbestendig en succesvol te zijn is duidelijk. Echter zie ik ook dat ‘purpose’ er dikwijls met de haren bij wordt gesleept en merken verhalen vertellen die eigenlijk niet bij hen passen. Vaak zijn die verhalen zelfs heel goed bedoeld, maar niet geloofwaardig.
Daarbij komt dat jongeren alleen willen werken voor organisaties die dezelfde normen en waarden hebben als zijzelf. Gelukkig zien steeds meer organisaties in hoe belangrijk het is om communicatiedeskundigen te betrekken bij hun besluitvorming en boodschap.”
Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
“Ik heb een nogal onconventioneel carrièrepad gevolgd. Door omstandigheden ben ik in het familiebedrijf van mijn ouders gerold, een bruine kroeg in de Jordaan in Amsterdam (met volgens Het Parool de beste tosti’s van de stad!). Na vele jaren met veel plezier in een leidinggevende rol in het café gewerkt te hebben, begon het rond mijn 25e toch te knagen en heb ik mijn bachelor Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam opnieuw opgepakt. Ik kreeg toen de smaak te pakken en heb er nog een Master aan vastgeplakt. Dat ik op relatief late leeftijd ben ingestapt in het PR-vak heeft mij ook zeker geholpen. Ik merk dat ik nu heel goed weet waar mijn interesse ligt en dat stevig in je schoenen staan en een goede dosis levenservaring mij zeker helpt in verschillende situaties als PR-adviseur.”
Wie is jouw PR-droomklant?
“Dat is makkelijk: Schiphol. Op de universiteit vertelde mijn toenmalige docent Piet Verhoeven over zijn ervaringen als consultant Corporate Communication/ Woordvoering bij de Schiphol Groep. Voor mij was dit denk ik de eerste keer dat ik écht een beeld kreeg van het werk als communicatieadviseur en wat hier bij komt kijken. Ik vind de luchthaven een magische plek en er zijn zoveel verschillende belangen: omwonenden, reizigers, overheid, luchtvaartmaatschappijen, medewerkers, belangenorganisaties en ga zo maar door. Daarbij komt dat zij vanuit communicatief oogpunt een harde noot te kraken hebben: hoe ziet de duurzame luchthaven van de toekomst eruit? Het lijkt me super interessant om hier aan bij te dragen.”
Als je op vakantie mocht naar elk land, waar zou dat dan zijn?
“Laat het de baas maar niet horen, maar ik wil nog wel een keer op wereldreis. Maar als ik écht moet kiezen: Nieuw Zeeland. Sinds de spectaculaire beelden in de Lord of the Rings-films staat dit land(schap) op mijn bucketlist.”