NewsLab logo

Dit is NewsLab: Talitha Dirkzwager

Talitha Dirkzwager - Managing Director NewsLab

Talitha (44) is managing director van NewsLab. Zij zorgt voor het reilen en zeilen binnen het bureau en houdt zich bezig met de toekomst van het vak en de rol die NewsLab daar in speelt. Daarnaast schuift zij aan als strateeg bij verschillende klanten. Lees hier meer over haar:

Sinds wanneer ben je werkzaam bij NewsLab
“Ik werk sinds 3 jaar bij NewsLab. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om bij NewsLab te gaan werken… Nadat ik besloot bij mijn vorige bureau weg te gaan, heb ik een half jaar vrij gepland om na te denken over mijn volgende carrièrestap. Dat ging sowieso niet weer een bureau worden, maar een avontuur als freelancer of aan klantzijde. Na een paar maanden bijkomen, plande ik diverse koffiegesprekken. Hoe langer ik echter nadacht over de beste vervolgstap, hoe meer ik merkte dat ik echt een bureaumens ben. Klantzijde voelde voor mij erg politiek en als freelancer was ik bang dat ik een team om me heen zou missen. Marc’s uitnodiging om eens koffie te drinken, heb ik meer uit nieuwsgierigheid en beleefdheid aangenomen. De klik bleek echter goed en ik merkte dat ik veel energie kreeg van het idee om als Managing Director NewsLab toekomstbestendiger te maken. Het was een bureau met een geweldig trackrecord en mooie klanten, maar ook met uitdagingen die ik graag wilde aanpakken. Inmiddels zijn we 3 jaar verder… ”

Waarom ben je gaan werken in de PR?
Ik ben bij toeval in de wereld van PR terechtgekomen. Ik kreeg via familie de kans om een PR-rol over te nemen bij (destijds nog) Shandwick International. Ik werd al snel gegrepen door de snelheid van het vak. Ik had het geluk te mogen starten als junior adviseur op de klant Marks & Spencer. Binnen een paar maanden maakte ik persreizen naar Londen en Parijs met de moderedacteuren van de grote bladen. Ik ontdekte dat PR een combinatie is van mijn interesse in communicatie, journalistiek en psychologie. En bleek er ook nog eens goed in te zijn. Van toeval, werd PR een vak waar ik nu al ruim 20 jaar met veel plezier in werk.

Wat heb je voor NewsLab uitgespookt?
Ik startte meer dan 20 jaar geleden bij het internationale PR-bureau Weber Shandwick en ben daar 14 jaar gebleven. Dat doe je niet zomaar. Ik kreeg daar de kans om me voortdurend te ontwikkelen en heb het geluk gehad dat ik heel veel goede collega’s om me heen heb gehad – internationaal en in Nederland – waar ik enorm veel van geleerd heb. Ik heb met veel van hen nog contact. Ik heb bij Weber veel kansen gekregen – en gepakt – om te werken aan mijn vaardigheden als allround PR-adviseur. Ik groeide er op van PR groentje tot zelfstandige Director. In mijn Weber jaren kreeg ik ook mijn mooie dochter (Julia) en zoon (Cas), dus ik ben daar echt in alle opzichten ‘opgegroeid’ en heel dankbaar voor alle kansen die ik daar gekregen heb. Na 14 jaar voelde het tijd voor een nieuwe stap en heb ik 3 stormachtige jaren beleefd bij Coopr in Rotterdam. We groeiden enorm hard, zowel qua klanten als team, en dat is niet altijd makkelijk… Het was een interessante en heftige periode en ik heb er weer veel geleerd (vooral ook over mezelf) en mooie vriendschappen aan overgehouden. Na een half jaar even helemaal niets, kwam NewsLab op mijn pad.

Wat is dé PR kwaliteit in een # die elke PR’er moet hebben volgens jou?

#altijdnieuwsgierigenproactief

Dat zijn er eigenlijk twee, maar ze horen dan ook bij elkaar. Om echt goed te zijn als adviseur, vind ik nieuwsgierigheid een hele belangrijke eigenschap. Nieuwsgierig naar je klant, de wereld van je klant en alle thema’s die rondom merken spelen. Daarvoor moet je bovenop het nieuws zitten en weten wat er in de maatschappij speelt. Als je dit weet, kun je proactief naar je klant zijn. Inspelen op dat ene thema dat ineens actueel is, die bekende influencer die net populair is bij je doelgroep inzetten of die journalist bellen die net een verhaal heeft geschreven over een thema dat perfect aansluit bij je klant. Ik denk dat proactiviteit echt dé eigenschap is die een PR-adviseur echt goed maakt. Hiermee laat je je toegevoegde waarde zien en bind je klanten aan je. We zijn er trots op dat veel van onze klanten al heel lang bij ons zijn, veel zelfs al 10 jaar of langer, en dat we de kans blijven krijgen om proactief voor hen te zijn.

Welke PR-klant is jouw droomklant?
PR is mensenwerk. Dat maakt of een klant een droomklant is of niet. Als die samenwerking goed is en er wederzijds respect en waardering is, kan ook een klant in een minder spannende branche een droomklant zijn. Het is natuurlijk wel fijn als je affiniteit hebt met de wereld van je klant. Wat dat betreft zou ik een klant als WNF geweldig vinden.