NewsLab logo

Door de rode NewsLab PR-bril: wereldnieuws

Na een bewogen sportzomer kijken we als NewsLab even terug op de afgelopen maanden. Die kenden voor ons bureau twee absolute hoogtepunten, waarvan één letterlijk: de ruimtereis van de New Shepard van Jeff Bezos met aan boord de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen. Het andere was het hoge bezoek van Koningin Maxima aan het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Voor beide klanten verzorgde NewsLab alle publicitaire ondersteuning. Natuurlijk niet de moeilijkste opdracht, want zowel het bezoek van de Koningin als de ruimtereis van Oliver zijn zeer nieuwswaardige onderwerpen. Maar het maakt ze natuurlijk niet minder noemenswaardig, het werd namelijk wereldnieuws.

Gewichtsloos nieuws
Op 20 juli schoot de New Shepard van het bedrijf Blue Origin de ruimte in voor een korte trip buiten de dampkring. De bemanning bestond uit initiatiefnemer, eigenaar en Amazon-miljardair Jeff Bezos, zijn broer Mark, de 82-jarige ex-astronaute Wally Funk én de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen die gezamenlijk enkele magische minuten van gewichtsloosheid mochten ervaren. Een week voor deze opzienbarende reis ging bij NewsLab de telefoon: “Kunnen jullie helpen met het PR-traject rondom Oliver?” Daar hoef je natuurlijk geen milliseconde over na te denken.

Vanaf het moment dat we aankondigden dat onze landgenoot de ruimte in zou gaan, stonden de telefoons roodgloeiend. Oliver was namelijk de jongste persoon ooit die een ruimtereis zou gaan maken én nog maar de vierde Nederlander. Van Reuters en CNN tot aan The New York Times en ABC. We stonden ze allemaal namens Oliver te woord en maakten wereldnieuws. Natuurlijk trok de trip ook in Nederland grote belangstelling en Oliver werd na afloop van zijn spacereis door tal van nieuwsmedia en tv-shows gevraagd om verslag van zijn ervaringen te doen. Dat deed hij met verve, zoals bij Humberto, waarbij hij ook kritische vragen over het nut en de noodzaak van de – dure – trip goed wist te pareren.


Hoog (werk)bezoek
Een ander hoogtepunt, maar dan meer figuurlijk, was de organisatie van een persmoment voor het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Het Sectorinstituut is dringend op zoek naar meer vrouwelijke chauffeurs in de transport en logistiek, want die zijn nog altijd flink ondervertegenwoordigd in deze belangrijke marktsector. En dat is jammer, want het chauffeursberoep is ook voor vrouwen een carrièrekans. Onze klant had, om hiervoor aandacht te vragen, Koningin Máxima benaderd om een werkbezoek aan het Sectorinstituut. En die zei ‘ja’. En wij mochten dit werkbezoek publicitair in goede banen te leiden.

Nu is het creëren van nieuwswaarde rondom onze Koningin die een rijles in een vrachtwagen krijgt niet al te moeilijk. Zeker niet als zij blootsvoets achter het stuur kruipt en als volleerd chauffeur een vrachtwagen op de juiste plaats parkeert. Kunst was om vooral ook de discussie over diversiteit in de sector aan te wakkeren. Daarom bereidden we vrouwelijke chauffeurs voor op persinterviews en koppelden we hen aan geïnteresseerde journalisten van onder andere Hart van Nederland en het Algemeen Dagblad. De beelden van de blootsvoets sturende Koningin Máxima haalden natuurlijk alle media, tot aan het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België aan toe. En gelukkig was er in alle publicaties óók aandacht voor het onderliggende onderwerp.

Dit gebeurde er bij NewsLab
Niet alleen aan Oliver en Máxima werd hard gewerkt, ook op andere klanten speelden interessante ontwikkelingen. Hiermee waren we verder druk:

  1. De Hypotheker constateert dat de aflossingsvrije hypotheek steeds populairder onder starters. Het aantal jonge huizenkopers dat dit jaar een aflossingsvrije hypotheek afsloot, steeg met 14 procent;
  2. IT-dienstverlener Atos lanceert  ‘Engaged Employee Experience’: een initiatief waarmee zij organisaties ondersteunt bij het verkennen van de grenzen van de nieuwe werkplek;
  3. Royal Club lanceert een compleet nieuwe campagne én Ginger Beer 0%;
  4. Klarna en A$AP Rocky slaan de handen ineen en roepen op; Drop Your Lockdown Look;
  5. Tikkie bestaat 5 jaar. Volg ons op Instagram, Facebook of LinkedIn om op de hoogte te blijven van alle NewsLab highlights