NewsLab logo

Exclusieve Launch Party Canon

Een event voor generatie Z, door generatie Z

De Zoemini S en C zijn Canon’s allereerste instant camera-printers. De lancering van dit product wilden zij groot onder de aandacht brengen. Canon vroeg ons daarom om de exclusieve launch party voor deze kleurrijke cameraprinters, gericht op generatie Z, te bedenken en te organiseren. Slechts vijf landen werden uitgekozen om de lancering groots te vieren, allemaal tegelijk op 11 april. Amsterdam was er één van.

“Organiseer een launch party voor onze nieuwe kleurrijke camera printers met een focus op Generatie Z”, was de specifieke vraag vanuit Canon Nederland. Een vraag waar wij direct enthousiast van werden. Los van het feit dat het ontzettend leuk is om een event te organiseren voor een mooi merk als Canon en voor een heel tof product, vonden we het een mooie uitdaging om deze nieuwe doelgroep te bereiken. Kortom: een geweldige uitdaging en tevens één van de leukste vragen die Canon ooit aan ons heeft gesteld in de vele jaren dat ze al klant bij NewsLab zijn.

Bij NewsLab schrijven wij PR-plannen volgens een stappenplan, beginnend bij de ‘explore fase’. Hierin kijken we vooral naar de insights rondom een product en doelgroep. Voor de lancering van dit product was de explore fase leidend voor het uiteindelijke plan en het event. Want hoe konden wij ervoor zorgen dat deze lancering succesvol zou zijn en Canon met hun nieuwe product generatie Z kon bereiken?

Generatie Z – geboren tussen 1995 en 2010.

Generatie Z is de doelgroep van de Canon Zoemini C en S. Een generatie van digital natives; opgegroeid in een tijdperk waarin de smartphone en sociale media niet weg te denken zijn. Altijd online, en altijd op de hoogte van alles wat er speelt. Meer dan welke doelgroep dan ook hebben ze een enorme bullshit radar. Een commerciële boodschap is prima, zolang een verhaal maar écht en authentiek is. Daarentegen waarderen ze merken met expertise en zijn ze altijd op zoek naar originele ervaringen. Op basis van de insights die wij verzamelden, gingen we samen met Canon Nederland en Canon Europe aan de slag met de invulling van het event.

Voor Generatie Z, door Generatie Z
Hoe bereik je generatie Z? Naar onze mening via generatie Z zelf. We kozen er daarom voor om iemand die direct in de generatie valt te vragen om samen met Canon het event te hosten. Onze keuze ging uit naar influencer en zangeres Sterre Koning. Wat ons betreft een perfecte ijkpersoon voor generatie Z. Met ruim 203K volgers en een match met het product. Daarnaast; een lief, enthousiast en enorm leergierig meisje. En wat bleek? Ook zij was enthousiast over Canon zelf en het nieuwe product. Met Sterre werkten wij ons concept verder uit, en leerden we generatie Z nóg beter kennen. Hoe denkt de generatie? Wat vinden zij belangrijk wanneer je op een event komt? Kortom; wat zijn de do’s en dont’s voor deze generatie? Ook kozen wij een geschikte DJ uit voor het event, want naar onze mening hoort er bij een event voor generatie Z ook een DJ uit deze generatie. Ons oog viel op Cain Slobbe: iemand die bij het product, het feestje en de generatie past. Als host nodigde Sterre een aantal vrienden en vriendinnen uit en wij vulden de gastenlijst aan met andere influencers vanuit Generatie Z.

Ervaring en expertise
De Canon Zoemini S en de Canon Zoemini C zijn dé must-haves voor iedereen die zijn of haar (vakantie)avonturen met vrienden en vriendinnen, een spontane selfie, de leukste festivalmomenten of een Instagram-waardig gerecht wil vastleggen, printen en delen. Deze ervaring wilden wij dan ook naar voren laten komen op het event zelf. Ook was het belangrijk dat de aanwezigen ook echt aan de slag konden met het product.

De cameraprinters zijn verkrijgbaar in vier opvallende kleuren: roze, geel, mint groen en blauw. We kozen er daarom voor om de kleuren van de camera’s als leidraad te nemen voor de styling van het event. We creëerden vier verschillende Instagrammabale hoekjes in de kleuren van de camera’s. Deze werden gebruikt als fotocorners, zodat de aanwezigen de leukste foto’s met en van de camera’s konden maken. Uiteraard waren er ook andere producten van Canon aanwezig. Zoals de vlog camera’s van Canon, ook relevant voor deze doelgroep. Generatie Z hecht waarde aan expertise, dus experts van Canon legden ter plekke alles uit over de producten, zodat de gasten van het feest ze ter plekke konden testen.

Van strategie naar event
Een event strategie uitdenken is één, maar of het daadwerkelijk werkt is natuurlijk altijd spannend. Gelukkig werden we niet teleurgesteld: op de dag zelf merkten we dat alles klopte. De locatie (HoogtIJ Amsterdam) was top, de kleurrijke hoekjes klopten mede dankzij ons stylingbureau precies en de catering in de verschillende kleuren maakten het event helemaal af. De opkomst was groter dan we hadden durven dromen. Er was een mooie mix van mensen uit generatie Z aanwezig. Zo ontvingen wij sterren uit de serie Brugklas, zoals Vincent Visser, Sterre van Woudenberg en May Hollerman. Was de nieuwe girlband REMIX aanwezig en was influencer Dee enthousiast over het product. Op één dag realiseerden we al ruim 3M views via Instagram stories.

Wat was dit een leuk event om te produceren. Samenwerken met een klant die net zo enthousiast is als jijzelf, een top styling-bureau en influencers en media die enthousiast zijn over het event en product. Samen hebben we keihard gewerkt aan een event waar we trots op mogen zijn. En ik moet zeggen, dit is by far het leukste event dat ik heb mogen produceren in mijn NewsLab carrière. Dank je wel Canon, dat we onderdeel mochten zijn van dit geweldige project!

Benieuwd naar de aftermovie? Je vindt hem hier!

Foto’s: Rachel Ecclestone