Hoe Real is BeReal?
Auteur: Bryan van den Aakster
Hoewel BeReal al sinds 2019 bestaat, is het sinds een paar maanden pas echt booming, vooral bij GenZ. Nu de app de top 10 binnenstroomt van populairste apps, is het tijd om eens een kijkje te nemen bij dit nieuwe social fenomeen. BeReal stuurt je elke dag een notificatie op een ander tijdstip. Als de notificatie oppopt heb je twee minuten de tijd om een foto te maken met beide camera’s van je telefoon op hetzelfde moment, maar is dat wel zo…
BeReal wil de ‘nepheid’ op sociale media bestrijden door gebruikers te overvallen met een fotomoment. Op hun eigen website omschrijven ze het als “a new and unique way to discover who your friends really are in their daily life”. Maar na een weekje proberen, testen en een kijkje in het leven van de generatie to come, vraag ik me af: hoe uniek is ons dagelijks leven als je zelf kan bepalen hoe ‘uniek’ eruit ziet?
Copycats on the loose
Zoals bij elke populaire GenZ-app, staat Instagram al in de startblokken om een kopie te lanceren. Ze deden het met Snapchat (stories) en ze deden het bij TikTok (Reels). Recentelijk kwam het platform terug op het plan om net als TikTok, ‘Instagram video first’ te maken. Toch besloot de social mediagigant weer een poging te wagen. Dit keer met IG Candid Challenges.
Uit eerder nieuws blijkt dat Instagram de functie IG Candid Challenges aan het testen is. Je kunt als gebruiker andere gebruikers toevoegen om deel te nemen aan deze uitdaging. Elke dag, krijg je op een ander tijdstip een notificatie om vervolgens binnen twee minuten een foto te delen. Klinkt bekend?
Ook TikTok blijkt stiekem een ware copycat! Met TikTok Now krijgen gebruikers dagelijks een verzoek om een video van tien seconden of een statische foto te maken. Die moet zo snel mogelijk op TikTok gedeeld worden. Daarmee concurreert TikTok met BeReal.
Authenticiteit ver te zoeken
Authenticiteit op social media is al jaren een discussiepunt. De platformen zouden zorgen voor kuddegedrag, onzekerheid en illusies. De Instagram vs. Reality trend die op TikTok viral gaat legt het allemaal haarfijn uit. Hoe fijn is het dan dat een nieuwe app zich eindelijk richt op authenticiteit en ‘onbewerkte’ kiekjes? Maar niks blijkt minder waar…
In het eerder genoemde inkijkje, kwam ik erachter dat de grootgebruikers van BeReal (GenZ) de melding liever even negeren tot een leuker moment. Alles voor het perfecte plaatje. Zelf moet ik eerlijk toegeven dat ik me hier ook weleens schuldig aan heb gemaakt. De app laat wel zien dat ik dan ‘laat’ post, maar niemand die weet dat het niet gewoon was omdat ik ‘druk’ was of de melding niet meteen zag.
Toch is het de bedoeling op de app het ‘echte’ leven laten zien. De app staat vol met foto’s van bankhangers, onderkinnen en workouts die helemaal niet picture perfect zijn. Maar als een onderkin de norm wordt, is het dan toch niet stiekem een perfecte plaat? BeReal is in korte tijd ontzettend populair geworden. In januari werd BeReal nog maar 4100 keer gedownload, afgelopen juni al 324.000 keer. Er is blijkbaar een bepaalde behoefte om ‘real’ te zijn.
De toekomst van BeReal
Of de app here to stay is of niet meer dan een hype, zoals corona-app Clubhouse, is nog maar de vraag. Of het grootmachten TikTok en Instagram van de troon stoot, betwijfel ik. Vaak rond het einde van de maand worden massaal Reels en TikToks gedeeld met de leukste BR’s van de maand. Een teken dat de interactie toch veelal op de grote platformen gebeurt en influencers begrijpen dat een geïntegreerde aanpak de toekomst lijkt. Voor nu is het gewoon leuk (en enigszins grappig) om de onderkinnen van mijn vrienden te zien. We komen er vanzelf achter welke stappen de app gaat zetten en of het meegaat met de snel veranderende social wereld. Tot die tijd blijf ik gewoon (een beetje) real op BeReal!