NewsLab logo

IKEA Knuffelnacht

Keten in IKEA voor het goede doel

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. Zoals naar die nacht in november 2008, waarin we 60 leerlingen van negen basisscholen uit heel Nederland in IKEA Amsterdam lieten tukken tijdens de IKEA Knuffelnacht. Daar kwamen ze hoor, met toiletspulletjes, tandenborstels, pyjama’s en pantoffeltjes onder de arm. Voor de actie ‘1 euro is een fortuin’ opende IKEA ’s nachts voor één keer haar deuren.

Wat hield deze actie in? IKEA doneerde voor ieder pluchen speelgoedbeest dat in haar winkels werd verkocht één euro aan onderwijsprojecten van Unicef en Save the Children. Dat leverde wereldwijd miljoenen euro’s op en in Nederland enkele tonnen. Om aandacht te vragen voor onderwijsprojecten organiseerde IKEA een door NewsLab bedachte Knuffelnacht. En slaapverwekkend was die nacht, met een mix van educatie en samen lol trappen, zeker niet. Door samen allerlei opdrachten uit te voeren kregen de kinderen spelenderwijs informatie over de doelstellingen van de IKEA Foundation, Unicef en Save the Children.

Een zee van knuffelbeesten
En als je dan toch met 60 kinderen de nacht in IKEA doorbrengt, moet er ook keihard op bedden gesprongen worden. Dat gebeurde natuurlijk ook. Net als apenkooien in de showroom in een zee van pluchen speelgoedbeesten en een speurtocht – spannend jonguh – door de verduisterde winkel met alleen wat lampionnen die voor licht zorgen. De (toen super populaire) kinderpopgroep Ch!pz topte deze ‘Knuffelnacht’ af met een optreden.

Ook Bert Koenders, toen minister van Ontwikkelingssamenwerking, kwam langs. Hij wisselde met de kinderen van gedachte over het thema ‘onderwijs in ontwikkelingslanden’. De kinderen schreven hun ideeën en inspiratie op een dekbedovertrek dat de minister mee naar huis kreeg. Zo kon hij er nog eens rustig over – of in dit geval onder – slapen.

De aankondiging van de IKEA Knuffelnacht zelf leverde veel publiciteit op en tijdens de nacht zelf brachten veel van media – waaronder het Jeugdjournaal – daarover verslag uit. Net als regionale media, trouwens. Voor de 60 leerlingen uit het hele land was het een onvergetelijk avontuur. Want: ’s nachts lekker keten in IKEA, hoe cool is dát?

Zo’n event bezorgt ons toch weer een glimlach op deze #throwbackthursday, terwijl we lekker knallen aan nieuwe, even zo toffe projecten.