NewsLab logo

Meet NewsLab!

NewsLab PR bureau in Amsterdam

Auteur:Talitha Dirkzwager

6 dingen die je nog niet wist over NewsLab…

..en wel wilt weten voordat je bij ons solliciteert…

Laten we eerlijk zijn, we zijn lang niet het enige PR-bureau dat op zoek is naar een nieuwe PR-adviseur. In de huidige ‘werknemersmarkt’ is goed PR-talent schaars en staan de bureaus rijen dik opgesteld. Ieder PR-bureau zegt dat ze de leukste, beste en gezelligste zijn. Dus waarom zouden adviseurs nu juist voor NewsLab moeten kiezen? Hierbij 6 dingen die je wellicht nog niet over ons wist, maar een reden kunnen zijn om toch op onze solliciteer knop te drukken!

1. Geen blabla

NewsLab staat al sinds de oprichting 15 jaar geleden door Hans, Isabelle en Marc voor ‘PR zonder blabla’. Een mentaliteit waar ik me als (bijna) Rotterdamse (“niet lullen, maar poetsen”) goed in kan vinden. Wij zijn niet zo van het ‘namedroppen’ van BN’ers of influencers die we op speed dial zouden hebben staan of het plannen van eindeloze meetings om 50 ingewikkelde strategie-slides te maken. We zijn meer van de “can do” mentaliteit, stropen de mouwen op en regelen wat we beloven. Neemt niet weg dat we wel sterk geloven in strategie en insights, maar we vinden dat je daar niet al te ingewikkeld over moet doen.

2. Houd je ellebogen maar thuis…

We hebben binnen NewsLab een fijn en hecht team. Mensen die elkaar oprecht hun successen of promoties gunnen en elkaar niet zien als concurrenten. Dat klinkt misschien logisch, maar ik ken voorbeelden waar dit heel anders is. In de NewsLab cultuur past geen ellebogenwerk. Ambitie is goed, maar nooit ten koste van een ander. En over het team gesproken: ja, we hebben gewoon echt een heel leuk team. Een groep totaal verschillende mensen, van jong tot oud met verschillende achtergronden. Van onze copy queen Anneke tot onze toolkoning Menno (en nee, het gaat niet over gereedschap, al is hij ook goed in klussen). En van onze influencerpecialist Bryan tot social butterfly (& new mom!) Lotte. Een team om mee te lachen, vooral op onze legendarisch bureau-uitjes naar steden in heel Europa, maar ook om inhoudelijke discussies mee te voeren. Maar ja, dat van dat ‘leukste team’ zeggen ze dus allemaal… 😉

3. It’s raining men…

Ik werk al 25 jaar in de PR-bureauwereld en had al die jaren vooral vrouwelijke collega’s. Zeker 80% van het team, en vaak nog meer, bestond uit vrouwen. Hoewel daar niets mis mee is, zeker niet met de nuchtere vrouwen in ons team, vind ik het toch wel verfrissend en goed voor de balans dat we bij NewsLab zoveel mannen hebben! Sterker nog, de balans slaat op dit moment zelfs duidelijk door in het voordeel van de mannen: 10 versus 6 vrouwen… Er zit geen strategie achter, maar het is een leuk weetje. Zeker als je van tafeltennissen houdt en niet kunt wachten tot je de strijd aan kunt gaan met onze (nog steeds!) tafeltenniskoning Stefan of aspirant-tafeltenniskoning Lukas. Wel een beetje een mannending blijkbaar, die pingpong tafel… We zijn benieuwd of onze nieuwe collega de balans weer wat rechter zal trekken of de mannenwereld nog verder gaat vergroten…?

4. Corporate vs Brand PR: 1-1

Sommige bureaus richten zich meer op Brand PR, andere vooral op Corporate PR. En als ze het allebei doen is één van de twee takken vaak wel duidelijk het sterkste. Dat is bij NewsLab niet zo. Beide teams zijn even groot, inhoudelijk sterk en hebben een vergelijkbaar aantal klanten. Uiteraard is er vaak overlap tussen de twee takken en zijn de werelden niet zo gescheiden als ik ze nu schets. Iedere Brand PR klant heeft immers een corporate story. Het is voor klanten een groot voordeel en voor het team heel leerzaam om beide kanten zo stevig vertegenwoordigd te hebben binnen ons bureau. Wil je (nog) niet kiezen tussen deze richtingen? Bij NewsLab kun je zowel op klanten aan de consumenten- als zakelijke kant werken. Kiezen hoeft dus niet. Of je ontdekt na een jaar aan welke kant je hart ligt (you know who you are) of weet zelfs binnen een paar maanden of weken (you also know who YOU are) wat jouw voorkeur heeft. Uiteraard houden we hier in je klantenpakket dan zo veel mogelijk rekening mee.

5. Hét bureau van de inhoud, en dat is geen blabla

Een veelgestelde vraag van (potentiële) klanten is: “wat maakt NewsLab nou beter dan andere bureaus?” Dat blijft natuurlijk een lastige vraag om te beantwoorden, want het vergelijken van bureaus is moeilijk. Je bent als bureau zo goed als je mensen, PR blijft mensenwerk. Zijn we beter of zijn we anders? Maar ik durf na zoveel jaar in de bureauwereld wel oprecht te zeggen dat wij een bureau zijn dat heel sterk is in de inhoud. We willen graag alles weten over de wereld van onze klanten. Ik heb collega’s die halve beleggingsexperts zijn geworden, bijna net zo veel weten van de ontwikkelingen binnen de Nederlandse economie als de sectoreconomen van ABN AMRO, de visie van de merken waar we voor werken beter kunnen verwoorden dan de klant zelf en die de regels rondom de Wet Kansspelen op hun duimpje kennen. Wij hoeven uiteraard niet alles te weten wat onze klanten weten, maar zijn graag een volwaardige gesprekspartner voor onze klanten en kunnen daardoor écht proactief meedenken over PR-kansen.

6. Will you take this agency to be your…

Ik vind dat het altijd veel over een bureau zegt als klanten ervoor kiezen om lang bij je te blijven. En bij NewsLab hebben we veel klanten die al meer dan 8 jaar bij ons zijn. Sterker nog, onze klant nummer 1 Atos is nog steeds bij ons. En ook Canon, Atradius, Kruidvat en Center Parcs werken al meer dan 10 jaar met ons samen. Dit kan alleen als je als bureau een sterke relatie met de klant opbouwt, gebaseerd op een consistente kwaliteit werk, proactiviteit en een sterk team. We zijn er trots op dat we zulke lange relaties met zoveel mooie merken hebben. De mix van trouwe klanten die we door en door kennen en nieuwe merken die we net ontmoet hebben, maakt het werk uitdagend, afwisselend en soms juist vertrouwd.

Kortom: 6 punten die een beeld schetsen van wie wij zijn als bureau en waar je je wellicht wel bij thuis voelt? Daarnaast werken we natuurlijk aan mooie projecten voor prachtige merken. Check vooral even onze cases.

Overweeg je een stap te maken naar een ander bureau of van klant- naar bureauzijde? Hopelijk helpt dit verhaal je om contact met ons te zoeken voor een persoonlijk gesprek. Je kunt dan zelf ervaren of we echt niet van de blabla zijn (let op: Isabelle praat veel, maar dat is een ander soort blabla), maar doen alsof we zo inhoudelijk zijn en zien of die leuke tafeltennissende mannen er wel echt rondlopen.

En ja, ik van NewsLab adviseer NewsLab, dus gekleurd is het natuurlijk wel. Maar we laten je graag tijdens een persoonlijk gesprek zien, dat er geen woord blabla tussen zit…

PR, VACATURE, ADVISEUR