NewsLab logo

PR en Thought Leadership

PR en Thought Leadership. Twee begrippen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar wat betekent het eigenlijk om een thought leader te zijn? Een thought leader is een persoon die – vaak uit naam van een bedrijf of organisatie – zowel proactief als reactief met enige regelmaat in het nieuws komt over een bepaald thema of onderwerp. Mede door deze aandacht in de media wordt de desbetreffende persoon – en de organisatie waarvoor hij of zij werkt – op den duur gezien als een expert op dit gebied. Het gaat hier dus om personen en merken die ook zonder aanleiding door journalisten worden aangehaakt om duiding en expertise te delen, en niet alleen maar eenmalig hebben gecommuniceerd over een onderwerp. Maar hoe word je als bedrijf dé expert op een specifiek thema of onderwerp in de media? Daar hebben wij als NewsLab een duidelijke visie over.

Media leunen in hun dagelijkse nieuwsgaring – zeker in tijden van crisis – op een leger aan specialisten, wetenschappers en trendvolgers. Experts die in staat zijn ontwikkelingen en maatschappelijke trends helder te duiden, maar ook een scherpe blik hebben op de toekomst. En het liefst nog een beetje charismatisch ook. Iedere organisatie heeft natuurlijk graag dat hún woordvoerder op een reguliere basis aanschuift aan een talkshowtafel, een paginagroot opiniestuk in een dagblad vult, en in de ochtendspits te horen is op de radio. Het biedt een podium om haar doelgroep te laten zien waar zij voor staat, welke kennis zij in huis heeft en waar het bedrijf hen eventueel mee kan helpen. Maar dat is – eerlijk is eerlijk – niet zomaar even geregeld. Vaak hebben bedrijven en organisaties een enorme hoeveelheid kennis, data en expertise in huis, maar ontbreekt het hen simpelweg aan een podium om dit te kunnen etaleren.


Hoe dit komt?

Op de vraag hoe je een thought leader kan worden is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven. Dit verschilt per type organisatie, de markt waarin men actief is, hoe (goed) concurrenten zich profileren, welke doelgroep men wil bereiken, welk doel zij nastreeft en welke ontwikkelingen er zijn op de onderwerpen en thema’s waar een organisatie kennis en expertise heeft. Pas als al deze informatie wordt vertaald in een heldere visie die goed past bij het bedrijf en haar doelstellingen heeft een expert het vermogen om zich ook daadwerkelijk te mengen in het debat. NewsLab krijgt regelmatig de vraag om met merken mee te denken hoe een organisatie thought leader kan worden, maar niet zelden ontbreekt het aan inzichten over bovengenoemde punten. Het structureren van alle kennis binnen een organisatie (en daarbuiten) is een goed startpunt om tot een heldere, coherente en eenduidige visie te komen. Dit bepaalt namelijk welk standpunt een bedrijf kan innemen in het maatschappelijk debat, en welke bewijsvoering zij hiervoor op basis van eigen expertise en data kan aanwenden. Om tot de juiste (media)strategie te komen is het dus essentieel om al deze factoren in kaart te brengen en een duidelijk plan te maken. U raadt het al: daar helpen wij – als bureau van de inhoud en zonder bla bla – graag mee.

Thought leadership begint dus met een heldere visie

Daarom starten we een samenwerking altijd graag met onze befaamde PRessureCooker. We sluiten onszelf een dagdeel met elkaar op om in kaart welke kennis en expertise een organisatie in huis heeft, hoe zij zich kan onderscheiden van branchegenoten en welke bewijsvoering we in huis hebben om journalisten en de doelgroep te inspireren. Deze gesprekken bieden ook direct aanleiding voor het vaststellen dan de juiste redactionele invalshoeken en het aanwijzen van bijbehorende experts, de potentiële thought leaders. En dan kan het echte werk beginnen: het opstellen van een op maat gemaakte PR-kalender en het spotten van kansen in media!

Bouwen aan thought leadership is niet van de één op de andere dag mogelijk, maar eerder een kwestie van de lange adem. PR is namelijk ook het opbouwen van Persoonlijke Relaties. De journalist (en het publiek) moet de expert en het merk gaan zien als een betrouwbare en legitieme nieuwsbron. Zodra je een waardevolle en betrouwbare bron van informatie wordt en kennis kunt delen die de journalist ontbeert is de weg naar thought leadership ingeslagen. Om te zorgen dat de journalist jou na verloop van tijd uit zichzelf weet te vinden, is het cruciaal dat als je deze relatie voortdurend onderhoudt en blijft verrassen. Ook daar helpen we graag bij.

ThoughtLeader