NewsLab logo

PR en Thought Leadership

Wat betekent het eigenlijk om een thought leader te zijn? Een thought leader is een persoon die – vaak uit naam van een bedrijf of organisatie – zowel proactief als reactief regelmatig in het nieuws komt met een specifiek thema. Mede door deze media-aandacht wordt deze persoon – en de organisatie waarvoor deze werkt – op den duur beschouwd als expert op dit gebied. Het gaat dus om personen en merken die ook zónder aanleiding door journalisten worden aangehaakt om duiding en expertise te delen, en niet slechts eenmalig communiceren over een onderwerp. Maar hoe word je als organisatie dé expert op een specifiek thema of onderwerp in de media? Daar hebben wij als NewsLab een duidelijke visie op

Media leunen in de dagelijkse nieuwsgaring – zeker in tijden van crisis – op een leger van specialisten, wetenschappers en trendwatchers. Experts die ontwikkelingen en maatschappelijke trends helder kunnen duiden, maar óók een scherpe blik hebben op de toekomst. En het liefst ook nog charismatisch zijn. Iedere organisatie wil natuurlijk graag dat hun woordvoerder op reguliere basis aanschuift bij een talkshowtafel, een paginagroot opiniestuk in een dagblad vult of in de ochtendspits te horen is op de radio. Dat biedt namelijk een mooi podium om doelgroepen te laten zien waar je als organisatie voor staat, welke kennis je in huis hebt en waar je jouw doelgroepen mogelijk mee kunt helpen. Maar dat is –  eerlijk is eerlijk – niet zomaar ‘even geregeld’. Vaak hebben bedrijven en organisaties een schat aan kennis, data en expertise in huis, maar ontbreekt het eenvoudigweg aan een podium om dit te etaleren.

Op de vraag hoe je een thought leader wordt, is geen eenduidig antwoord te geven. Dit verschilt per type organisatie, de markt waarin je als organisatie actief bent, hoe andere spelers zich in jouw markt profileren, welke doelgroepen je wil bereiken, welk doel je nastreeft en welke relevante ontwikkelingen spelen die raakvlakken hebben met thema’s waarover je als organisatie waardevolle kennis en expertise kunt delen. Pas als al deze informatie wordt vertaald in een heldere visie die goed past bij jouw organisatie en de bedrijfsstrategie heeft een expert een goede uitvalsbasis om actief deel te nemen aan het debat.

NewsLab krijgt regelmatig de vraag om met merken mee te denken hoe een organisatie thought leader kan worden, maar niet zelden ontbreekt het aan inzichten over bovengenoemde punten. Het structureren van alle kennis binnen een organisatie (en daarbuiten) is een goed startpunt om tot een heldere, coherente en eenduidige visie te komen. Dit bepaalt namelijk welk standpunt een bedrijf kan innemen in het maatschappelijk debat en welke bewijsvoering het op basis van eigen kennis en data kan aanwenden. Om tot de juiste (media)strategie te komen, is het cruciaal om al deze factoren in kaart te brengen en een duidelijk plan te maken. NewsLab biedt hierbij graag ondersteuning.

Thought leadership staat of valt met een heldere visie

NewsLab start een samenwerking altijd met een PRessureCooker. We sluiten onszelf een dagdeel met elkaar op om tijdens een messaging-sessie in kaart te brengen welke kennis en expertise een organisatie in huis heeft, met welke kernboodschappen zij zich kan onderscheiden van branchegenoten en welke bewijsvoering zij in huis heeft om journalisten en de doelgroep te inspireren. Deze gesprekken bieden handvatten voor het vaststellen van de juiste redactionele invalshoeken en het aanwijzen van bijbehorende experts, de potentiële thought leaders. Vervolgens kan het echte werk beginnen: het opstellen van een op maat gemaakte PR-kalender en het spotten van kansen in media.

Bouwen aan thought leadership gebeurt niet van de één op de andere dag , maar is een kwestie van de lange adem. PR staat namelijk ook voor het opbouwen van Persoonlijke Relaties. De journalist (en het publiek) moet de expert en het merk gaan beschouwen als een betrouwbare en legitieme nieuwsbron. Zodra je autoriteit hebt opgebouwd, een geloofwaardige en betrouwbare bron van informatie wordt en kennis kunt delen die de journalist ontbeert, ligt de weg naar thought leadership open. Om te zorgen dat de journalist jou na verloop van tijd uit zichzelf weet te vinden, is het cruciaal dat als je deze relatie voortdurend onderhoudt en blijft verrassen. Ook hierbij kan NewsLab ondersteuning bieden.

ThoughtLeader