NewsLab logo

SIRE in de spotlight

Onlangs lanceerde SIRE weer een nieuwe campagne. Onder het mom van ‘De maatschappij. Dat ben jij’, creëert de stichting meerdere mediacampagnes per jaar, om maatschappelijke thema’s aan te kaarten en te laten leven. En zoals het elke SIRE campagne betaamt, vindt men hier wat van. Een golf van reacties, columns of analyses is een fait accompli. Doorgaans dan, momenteel heeft de campagne relatief weinig stof doen oplaaien. Wat zegt dit over het succes van de campagne en over het bestaansrecht van de stichting zelf? Collega Vivienne neemt de pen in eigen hand en biedt duiding met een PR-perspectief.

Ter opfrissing of ter verheldering: SIRE – kort voor Stichting Ideële Reclame – zag in 1967 het levenslicht en zet zich sindsdien in voor de verspreiding van positief en maatschappelijk geëngageerd gedachtegoed. Een onafhankelijke partij, gerund door mediaspecialisten op vrijwillige basis. Kortom: door mensen ‘met hart voor de zaak’.

Ditmaal is de campagne ‘Vind je Lichtpuntje’ gelanceerd. Uit onderzoek van SIRE blijkt namelijk dat 62% van de Nederlanders de afgelopen vijf jaar minder hoopvol is geworden. En hier zijn talloze redenen voor: oorlogen in Oekraïne en in Gaza. Vluchtelingenstromen en polarisatie op nationaal en internationaal toneel. Om maar te zwijgen over klimaatverandering, natuurrampen en een groeiende kloof tussen arm en rijk. Zelfs voor wie het glas altijd halfvol is, kan de moed soms in de schoenen zakken.

Een kwalijke zaak, want hoop is juist de motor van motivatie, vernieuwing, verbinding, creatie en liefde. Zonder wrijving geen glans, en zonder hoop al helemaal niet. En dus doet SIRE een beroep op alle Nederlanders: ‘Vind je lichtpuntje, en durf te hopen’. De campagne is geen half werk en wordt multimediaal uitgerold. De verdiepingsslag wordt gemaakt via een eigen website en podcast, waarin bekende Nederlanders in gesprek gaan over het thema. Ook hier worden de beste paarden van stal gehaald voor extra impact: onder meer Roxeanne Hazes, Louis van Gaal en Prinses Laurentien van Oranje doen mee aan deze productie.

X

 

Over de boodschap niets dan lof. De intentie is goed. Maar de grote vraag die lonkt, is echter: werkt dit? Heeft het nut om Nederlanders een spiegel voor te houden en ongevraagd een morele boodschap voor te schotelen? Als klein, nuchter volk, voelen we ons schijnbaar al snel in onze vrijheid aangetast. Ik hoor je denken: mijn lichtpuntje vinden? Dat bepaal ik zelf wel. En als weerstand het resultaat is, schiet de boodschap dan haar doel voorbij? Ook eerdere edities wekten deze vragen. ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? ’ – was voer voor kritiek. De opgelaaide discussie sprak over stigmatisering en stereotypering in plaats van de inhoud.

Over de huidige campagne kan men zich afvragen of de boodschap überhaupt resoneert. Wie de campagnefilm vluchtig voorbij ziet komen, ziet donker beeld en zwevende lichtjes. Context is wat ver te zoeken.

En toch durf ik te stellen dat de SIRE campagnes, elke keer weer, een mooie toevoeging zijn aan ons media-aanbod. Ongevraagd, allicht, maar dat zouden we ook van elke andere campagne of reclamereeks kunnen stellen. In een omgeving die strijdt om onze aandacht en gedrag, geeft deze campagne weer iets terug. Stof tot nadenken en ruimte voor reflectie. En ja, zelfs discussie en kritiek zorgen voor het uiteindelijke doel: het tot leven wekken van ideeën. Laat dat nou de kern van SIRE zijn. De campagnes zijn niet zozeer uit op een massale shift in ons handelen, maar op het aanjagen van debat.

Gedragsverandering, een betere wereld of grootse daden: wellicht zullen dit niet de effecten zijn van een SIRE-campagne. Maar zaadjes planten, gesprekken lospeuteren en een nieuw geluid voeren, daar is SIRE goed in. En daarmee dragen de campagnes, hoe groot of klein ook, toch weer iets bij aan het maatschappelijk debat. En dat vind ik weer een lichtpuntje.

Your Content Goes Here