NewsLab logo

Gebruik je kop, helm op!

Auteur:Marc de Monnink

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. Vooral nu we 15 jaar bestaan. We gaan terug naar 2010. Voor Stichting Consument & Veiligheid riepen we Nederlanders op hun helm op te doen.

In de zomer van 2010 werden amateurwielrenners overal in het land, op een indringende manier geconfronteerd met de gevaren van het rijden zonder fietshelm. Langs tal van populaire fietsroutes kwamen ze ‘bermmonumenten’ tegen met een verfrommelde racefiets en het verhaal van ‘Peter’ die met ernstig hoofdletsel in het ziekenhuis was beland. Deze bermmonumenten waren onderdeel van een landelijke campagne voor wielrenners en mountainbikers ter promotie van het dragen van een fietshelm.

Tegenwoordig rijdt vrijwel iedere amateurwielrenner met een helm op, zich bewust van het gevaar van een vervelende val. In 2010 was dat nog heel anders. Ook toen was amateurwielrennen al enorm populair, maar het dragen van een fietshelm niet. Jaarlijks belandden 3700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis door een val en in ruim tien procent van de gevallen met ernstig hoofdletsel tot gevolg. Voor Stichting Consument & Veiligheid (nu: Veilig.nl) reden om een nationale voorlichtingscampagne te houden om het belang van het dragen van een fietshelm te promoten. De vraag aan NewsLab was om met een campagnevoorstel te komen.

Vallen en opstaan met Peter
De voorlichtingscampagne moest met beperkte middelen worden ingevuld; er was geen geld voor een massamediale campagne. Dus gingen we voor een free publicity-aanpak met een landelijke kick off en een regionale doorvertaling, gericht op regionale dag- en lokale huis-aan-huisbladen en regionale RTV-stations. Om media voor het onderwerp te interesseren bedachten we een campagne met een mix van schokkend beeld in combinatie met inhoudelijke informatie, verwoord in een pakkende slogan:

‘Gebruik je kop, helm op’
.

Hart van onze campagne werden ‘bermmonumenten’. Zoals die op tal van plekken in het land zijn te vinden, opgericht door nabestaanden die op die plek een geliefde zijn verloren door een ongeluk. Onze bermmonumenten bestonden uit een verfrommelde racefiets met daarbij een foto van wielrenner Peter. Alsof Peter op die plek een verschrikkelijke val had gemaakt. De dramatische bloemen eromheen maakten het beeld ‘af’.

Om het belang van het dragen van een fietshelm ook inhoudelijk te laden, vertelden we in banners boven een fietsroute wat Peter was overkomen en dat zijn val een stuk minder zou zijn geweest als hij een helm had gedragen. De slotbanner, aan het einde van een fietsroute, verwees naar de actiewebsite www.gebruikjekop.nl, waar je allerlei facts en figures, achtergrondinformatie en een aanbieding voor goede fietshelmen kon vinden.

Reizende bermmonumenten
De landelijke aftrap van de campagne werd gegeven bij De Ronde Hoep, een populaire fietsroute voor wielrenners vlak bij Ouderkerk aan de Amstel. Dat gebeurde met medewerking van de KNWU, de NTFU, Stichting Consument & Veiligheid, de Hersenstichting en de lokale wielrenvereniging. Het startschot werd gegeven door profwielrenner Rick Flens van de Rabo ProTeam, wiens ploeggenoot Kaj Reus net ernstig hoofdletsel had opgelopen door een val op zijn helmloze hoofd. Lugubere blikvanger bij de start was Peters bermmonument. Zijn foto, bij zijn verfrommelde fiets in de berm van de weg, was voor aanwezige fotojournalisten hét plaatje en dé aansporing voor elke toerfietser om toch vooral een helm te dragen op zijn of haar wekelijkse fietstour.

De aftrap bij De Ronde Hoep haalde breed de landelijke media. Daarna reisden de ‘bermmonumenten’ en banners door het land waar ze opdoken bij tal van populaire wielren- en mountainbikeparcours. Ter plaatse organiseerden we telkens een kick off voor regionale en lokale media, waarbij we bekende wielrenners betrokken om zo de publiciteitswaarde te verhogen. Dit resulteerde in tal van publicaties, met onze bermmonumenten als opvallende blikvangers.

THROWBACK THURSDAY