Joyriders gezocht
BMW verrast net-geslaagden met een joyride
BMW voert al decennialang de slogan ‘Freude am Fahren’ en in 2010 kwam de Duitse autofabrikant met een actie om potentieel nieuwe BMW-rijders dat plezier eens écht te laten ervaren. Niet tijdens een proefrit van een uurtje, maar tijdens een kennismaking van drie dagen. BMW riep onder de pakkende slogan ‘Joyriders gezocht’ geïnteresseerden op om zich aan te melden voor de unieke proefrit in een gloednieuwe ‘Bimmer’. Want om het plezier van een BMW écht te waarderen moet je de auto flink aan de tand kunnen voelen. BMW stelde in totaal 100 1- en 3-serie auto’s voor de bijzondere actie ter beschikking.
De campagne werd ondersteund door een pakkende oproep ‘Joyriders gezocht’. NewsLab werd door BMW gevraagd om met een idee te komen voor een opvallende en gedurfde PR-stunt om zo de campagne publicitair af te trappen. Ons idee: verras zojuist-geslaagde automobilisten met een gloednieuwe BMW die ze gratis drie dagen mogen uitproberen.
BMW moest er even over nadenken, want om zomaar een nieuwe premium auto mee te geven aan automobilisten die nog nooit solo hebben gereden, dat lijkt best een risico. Aan de andere kant vond de directie van BMW Nederland het ook een fantastisch bewijs van het eigen vertrouwen in het merk. Een merk dat perfect past bij de beginnende automobilist met auto’s die kwaliteit koppelen aan veiligheid, maar die vooral een enorme funfactor hebben.
Bij de start van de ‘Joyriders gezocht’-campagne maakten we de afspraak met een selectie van erkende BOVAG-rijschoolhouders dat ze enkele van hun recent geslaagde kandidaten zouden uitnodigen om in de rijschool hun net verworven rijbewijs op te halen. Enkele tientallen automobilisten in de dop gingen enthousiast naar hun rijschoolhouder in de verwachting daar het felbegeerde roze pasje overhandigd te krijgen.
Ze kregen daar echter niet alleen hun rijbewijs, maar ook, tot hun grote verrassing, de sleutels van een hagelnieuwe BMW 1-serie overhandigd! Vanzelfsprekend waren lokale en regionale week- en dagbladen, lokale RTV-stations en social media vooraf geïnformeerd over de stunt. Zij waren op tal van plekken in Nederland aanwezig bij de sleuteloverdracht en konden de verbouwereerde jonge automobilisten daar fotograferen, filmen en interviewen over dit buitenkansje. Ook landelijke media zoals de Telegraaf publiceerden over de stunt met interviews, foto’s en human interest verhalen.
Een mooie case uit het NewsLab verleden, voor een geweldige klant, waar we met plezier op terugkijken!