NewsLab logo

Voor Generatie Z, door Generatie Z

Auteur:Talitha Dirkzwager

Bij NewsLab kijken we graag vooruit, maar soms is het – in het kader van #throwbackthursday – leuk om terug te blikken. Vooral in het jaar waarin we 15 jaar bestaan. We gaan terug naar het Canon Zoemini influencer-event uit 2019. 

Een van mijn meest memorabele projecten bij NewsLab was de lancering van Canon Zoemini. Zeker omdat ik nog regelmatig aan dit project herinnerd wordt door mijn dochter – die tot de dag van vandaag nog ‘boos’ is dat ze niet mee mocht naar dit evenement.

Twee jaar geleden vroeg Canon ons om de exclusieve launch party voor de nieuwe Canon Zoemini cameraprinters, gericht op generatie Z, te bedenken en te organiseren. Een super leuke vraag gericht op een doelgroep waar we ons toen nog niet eerder op hadden gericht. Onze plannen komen altijd voort uit insights. Bijvoorbeeld over de doelgroep. Een belangrijke vraag was dus: hoe bereik je generatie Z? Naar onze mening via generatie Z zelf! 

Sterre Koning als host
We kozen er daarom voor om iemand die direct in de generatie valt te vragen om samen met Canon het event te hosten. We kozen voor zangeres en presentatrice Sterre Koning. Een perfecte match met de kleurrijke en vrolijke nieuwe camera’s, met een sterk netwerk binnen de generatie en met een goed social bereik onder Generatie Z. Ook zij was enthousiast en samen ontwikkelden we het eventconcept en gaf ze advies over vragen als “wat vindt Generatie Z belangrijk wanneer je op een event komt en wat zijn de do’s en dont’s?” Als host nodigde Sterre een aantal van haar vrienden en vriendinnen uit, wij vulden de gastenlijst aan met andere influencers en een DJ vanuit Generatie Z.

Instagrammable hoekjes
Generatie Z wil graag bijzondere ervaringen vastleggen en delen. We wilden het hele evenement daarom zo Instagrammable – en dus deelbaar – mogelijk maken. We richtten de styling en catering volledig op de vier kleuren van de camera’s – roze, geel, mint groen en blauw – en creëerden opvallende hoekjes voor iedere kleur camera. Zo konden de aanwezigen hier de leukste foto’s met en van de camera’s maken. Bijvoorbeeld een gele hoek met een felgele achterwand en een vloer vol citroenen of een roze achterwand met een vloer vol met roze teddyberen om mee en tussen op de foto te gaan. 

Een kamer vol Generatie Z sterren
Op de dag zelf merkten we dat alles klopte. De locatie (HoogtIJ Amsterdam) was top, de Instagrammable plekjes werkten precies zoals we wilden en de catering in de verschillende kleuren maakten het event helemaal af. De opkomst was groter dan we hadden durven dromen. Er was een mooie mix van mensen uit generatie Z aanwezig. Zo ontvingen wij sterren uit de serie Brugklas, zoals Vincent Visser, Sterre van Woudenberg en May Hollerman. Was de nieuwe girlband REMIX en het populaire Spaze aanwezig, gingen populaire gamers op de foto tussen de teddyberen en deelde influencer Dee vol enthousiasme over het product. 

En dat is precies de reden waarom mijn dochter het nog steeds jammer vindt dat ze er niet bij aanwezig mocht zijn. Want veel van haar ‘helden’ waren aanwezig. Dus dat was punten scoren voor mij als moeder, ook bij haar vriendinnen… Ook qua PR scoorden we punten en we realiseerden op één dag ruim 3M views via Instagram stories. Precies de plek waar we de doelgroep konden bereiken. De camera’s waren binnen no time uitverkocht! Een schoolvoorbeeld van het feit dat PR gedreven moet zijn vanuit de doelgroep om echt succesvol te zijn.

Benieuwd naar de aftermovie van het event?

Alle foto’s van het Canon Zoemini event zijn gemaakt door Rachel Ecclestone

THROWBACK THURSDAY