Het nieuws van september door onze PR-bril
September was de maand dat Disney+ kwam met de film Mulan en daar VIP toegang voor vroeg, de maand waar het 30+ graden werd op Prinsjesdag, we kennismaakten met de QAnon beweging en de maand van het desastreuze eerste presidentiele debat in Amerika. In een maand gebeurt er zoveel in de wereld en binnen ons vakgebied, dat we de highlights voor jullie op een rijtje gezet hebben. En er naar kijken met onze rode NewsLab bril. Uiteraard sluiten we af met de highlights die er plaatsvonden bij NewsLab.
Engelse grootheid op Instagram
Onze eigen collega Lukas kan uren naar hem luisteren en heel de wereld geniet hoe hij natuurdocumentaires voor BBC Earth inspreekt. In september kwam niemand minder dan David Attenborough op Instagram en haalde in een recordtijd (2.5 uur) meer dan 1 miljoen volgers binnen op zijn account. Daarmee neemt hij het record over van Jennifer Aniston. Hiermee stond zijn nieuwe documentaire direct op de kaart en schreven media over de hele wereld over het record. Een goed voorbeeld van een geslaagde social actie die leidt tot traditionele nieuwsberichten.
Mondkapjes en nieuwe maatregelen
Er was geen ontkomen aan. Op vrijdag 25 september zat televisiekijkend Nederland weer aan de buis gekluisterd om te horen wat premier Mark Rutte en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge deze keer naar buiten zouden brengen. Helaas was er weer een aanscherping van de maatregelen nodig. Als PR-bureau zitten we bovenop de nieuwsberichten rondom corona. We houden er voortdurend rekening mee dat maatregelen zomaar aangescherpt kunnen worden. We adviseren sowieso al geen grootschalige fysieke evenementen in deze tijden, maar ook de kleinere ontmoetingsmomenten tussen onze klanten en media/influencers kwamen door de nieuwe maatregelen onder druk te staan. We hebben daardoor heel wat creatieve oplossingen voor bedacht. De conclusie na een half jaar “flexibel manoeuvreren”: het is nog steeds mogelijk om op een originele en leuke manier de verhalen van onze klanten te vertellen en er een persoonlijke touch aan te geven.
Ik doe niet meer mee
“Free the people” hoorden we uit verschillende hoeken in influencerland. Ze deden niet meer mee en riepen hun volgers op hetzelfde te doen. Onder andere zangeres Famke Louise en zanger Thomas Berge zeiden tegen hun ruim 1 miljoen volgers klaar te zijn met de maatregelen van het RIVM. Ja, dat maakte nogal wat los… Aan de beroemde tafel van Eva Jinek schoof Famke aan om het gesprek aan te gaan over haar controversiële woorden. Zoals Eva dat als geen ander kan, voelde ze het jonge idool flink aan de tand; want als Famke deze uitspraken deed, dan was het voor haar volgers (we herhalen; ruim 1 miljoen waarvan grotendeels onder de 18), toch ook goed om zich niet meer aan de RIVM maatregelen te houden? Uiteindelijk distantieerde Famke zich van de uitspraak en verdween haar post van haar Instagram.
Als PR-adviseurs is nieuws onze dagelijkse bron van bestaan. We kijken dan ook graag naar talkshows, het NOS journaal en sommigen zelfs naar RTL Boulevard. Zo kunnen we inspelen op waar de maatschappij zich mee bezighoudt. We geven namelijk ook mediatrainingen aan woordvoerders van allerlei bedrijven bij MessageLab. Leuk, want bovenstaand mediaoptreden is natuurlijk perfect discussiemateriaal voor toekomstige sessies.
TikTok mag blijven (voor nu)
In augustus onderzochten we enthousiast nieuwkomer Instagram Reels, die social media gigant Instagram als een ware paddenstoel uit de grond stampte na de aankondiging dat TikTok verbannen zou worden in Amerika. Echter, maandag 28 september bepaalde het Amerikaanse rechtssysteem dat Google en Apple de populaire app gewoon nog mogen aanbieden en die is dus nog volop te downloaden. Tegelijkertijd wees de rechter een verzoek van TikTok af om een streep te zetten door een algemeen verbod op de app vanaf 12 november. Voor nu hebben ze alleen besloten over het verbod wat op 27 september in zou gegaan zijn. Het laatste woord is dus nog niet gesproken.
De social media kanalen zijn een belangrijk onderdeel van ons werk. Niet alleen vanuit de vele influencersamenwerkingen die we doen, maar we ontwikkelen ook social content voor bijvoorbeeld Dermasence. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het social landschap om zo steeds nieuwe kanalen te vinden voor de communicatie naar de doelgroep van onze klanten. We volgen de TikTok ‘soap’ – en de nieuwkomers die daar uit voortkomen – dus op de voet!
Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook bij NewsLab zaten we niet stil in september. Hierbij 5 highlights van de maand september bij NewsLab:
- Kruidvat viert haar 45-jarig bestaan
- De Hypotheker maakte bekend dat de hypotheekrente sinds maanden weer licht daalde
- De 15e Burendag van Douwe Egberts en het Oranjefonds werd door heel Nederland coronaproof gevierd
- Sam& deed onderzoek naar de financiële gevolgen van de coronacrisis bij ouders
- Gasten en medewerkers van Center Parcs deden landelijk mee aan World Cleanup Day en recycleden zwerfafval rondom de parken tot picknickbanken