NewsLab logo

Door de rode NewsLab PR-bril: het nieuws van november

November stond wereldwijd in het teken van de Amerikaanse soap die we de presidentsverkiezingen noemen, er werd besloten een vuurwerkverbod in te voeren voor Oud en Nieuw en Minister Slob kwam in het nieuws door een “slip of the tongue”. Collega Sander Khouw analyseert heel graag dit soort uitspraken. In een maand gebeurt er zoveel in de wereld en binnen ons vakgebied, dat we maandelijks de highlights voor jullie op een rijtje zetten. En er naar kijken met onze rode NewsLab bril. Uiteraard sluiten we af met de highlights die er plaatsvonden bij NewsLab.

Amerikaanse Soap
De wereld was in de week van 3 november in de ban van de race tussen Joe Biden en Donald Trump. Na een heftige nek-aan-nekrace gingen Joe Biden en Kamala Harris er met de zege vandoor en maakt Joe Biden vanaf 20 januari zijn intrede in het Witte Huis. Niet alleen in Amerika, maar ook in ons eigen Nederland barst de strijd volgend jaar weer los. In maart 2021 kiezen we onze nieuwe (of niet) Premier. Marketing, Marketing, Marketing. Elke stap die er gezet wordt door politieke partijen lijkt bijna volgens een achterliggende marketinggedachte gezet te worden. Bij Forum voor Democratie ging die stap net even mis in november. 

Verkiezingen blijven vanuit ons vakgebied interessant om te volgen. Leiders van een land kunnen indirect een rol spelen in hoe wij ons vak beoefenen en invloed hebben op toekomstige trends. Er zijn een aantal grootmachten die hier de hoofdrol in spelen zoals Amerika en China. Nog niet zo lang geleden wilde Donald Trump de populaire app TikTok verbannen, vanwege de angst dat de Chinese ontwikkelaar Amerikaanse privacygegevens in handen zou krijgen. De influencerwereld stond op zijn kop en als PR-bureau begint dan direct een zoektocht naar creatieve oplossingen en andere opties om jonge doelgroepen te bereiken. Gelukkig is TikTok er nog en werd er over die zaak op miraculeuze wijze, nooit meer iets gezegd.


 

It’s the season to be jolly 
Kerst is altijd een gezellige periode. Dit jaar zal het hoe dan ook anders zijn dan normaal… Bij NewsLab zijn we al lang geleden begonnen met PR-acties rondom het feestdagenseizoen. Veel merken – zowel binnen ons Brand PR als Corporate PR team – willen nog graag de laatste campagne van 2020 laten shinen. Een paar jaar geleden waren we alleen druk rondom Sinterklaas en Kerst, maar ondertussen pakken we ook Black Friday, Cyber Monday en Singles Day mee. Fintech gigant Klarna (die we mochten verwelkomen als klant eerder in 2020) analyseerde de cijfers en aankopen van Black Friday en voorspelde dat het dit jaar, groter zou worden dan ooit. Ze hadden gelijk. In het eerste uur waren de aankopen al 84% hoger dan in 2019. Eigenlijk hoort dit puntje natuurlijk bij de NewsLab highlights, maar hier komt het actuele nieuws wel heel mooi samen met één van onze klanten.

Verder in het feestdagen-segment:  Net zoals dat we in Nederland uitkijken naar de kerstcommercials van supermarkten, bestaat de race om de beste Kerstcommercial ook in Engeland. Daar spelen warenhuizen ook een grote rol. Waar ze in Nederland massaal worden uitgebracht in december, begint die gekte in Engeland al in november. Een groot moment voor de PR-wereld. Zo steekt supermarktketen Lidl de draak met Aldi in hun nieuwe Kerstcommercial. 

Doei Eva, Hallo Beau
Van Famke Louise’s ondoordachte hashtag tot het spraakmakende interview met Akwasi en alles daartussenin: Eva Jinek heeft er een enerverend seizoen van haar programma ‘Jinek’ opzitten. Zes november was alweer de laatste uitzending tot het voorjaar. Het stokje werd overgenomen door Beau van Erven Dorens met zijn late-nightshow Beau. Voor de gelegenheid dompelde hij zich onder in een ijsbad.

Bij NewsLab zijn we nog steeds dol op persoonlijke contact met de media. Het blijft een sport om verhalen te pitchen en in de juiste media te krijgen. Als PR-bureau is het belangrijk om op de hoogte te blijven van wisselingen in het medialandschap. Als een redacteur bijvoorbeeld overstapt van de onderwijsredactie naar binnenland, moeten we dat als PR-specialisten weten. Je bouwt dan verder aan je relatie met de desbetreffende redacteur en dat is waar het uiteindelijk om draait. Stel je voor dat we de redactie van Eva Jinek hadden gebeld voor een plekje aan tafel, terwijl Beau al begonnen was…

Het klinkt heel logisch, maar helaas gebeurt dit te vaak in de PR-wereld. Niet bij NewsLab, maar we lazen nog niet zo lang geleden een LinkedIn post van een BBC-journalist die haar frustratie uitsprak over bovenstaande. Of persberichten die in grote aantallen verstuurd worden, of de journalist er nou over schrijft of niet. Bij NewsLab zorgen we per mailing altijd voor een kwalitatieve medialijst. Of we nu al jaren voor een klant werken of het is een nieuw project, we kijken bij elk bericht naar de inhoud en sturen die zorgvuldig naar de juiste selectie. 

Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook achter de deuren van NewsLab zaten we niet stil. Met de volgende verhalen waren we (onder andere) druk in november;

  1. Kruidvat lanceert haar Beautiful December campagne in samenwerking met de Beauty Bank
  2. ProRail start nieuwe zoektocht naar treinverkeersleiders
  3. Twee op de vijf Nederlandse MKB’ers wil bedrijf snel verkopen vanwege de coronacrisis, blijkt uit de analyse van Marktlink.
  4. De Hypotheker: Bijna 7 op de 10 huizenbezitters boven de 55 jaar wil in huidige woning blijven wonen, ongeacht de geschatte overwaarde van een ton.
  5. De Staatsloterij is op zoek naar de winnaars van de Oudejaarstrekking 2019